Ziet er mooi uit zeg!
Waar heb je dit laten doen?
Grote schoonmaak...
kan hier gelijk even op inspringen als detailer. Wat het verschil is tussen hoe de auto hier behandeld is en wat een (hobby) "detialer" doet. Hier wordt lak mooi glad gemaakt snel gepolijst en met was waxen wordt alle overige lakimperfecties verborgen. Dit houdt een tijdje en daarna was je de laag er toch af en komt de ware aard van de lak weer naar boven.
Als je er echt de tijd voor neemt (ik ben zeker een werkdag) bezig om de buitenkant strak te krijgen. Wat je dan doet is door middel van polijsten de lak helemaal strak maken en vervolgens beschermen met een wax. Doordat je de lak echt strak hebt gepolijst is dit uiteraard veel duurzamer en hoef je als je wax erop gesleten is deze alleen opnieuw aan te brengen. Er zit een verschil in glans en glans.
Op de foto zie je een auto welke gepolijst is en goed glanst (door een poetsbedrijf):

Echter als je dan recht in de zon kijkt zie je dit:

Doel is dus de lak 100% strak te krijgen, je hebt vaak dit:

en wat het doel is, is dit:

En dat is na polijsten dus zonder wax of andere dingen. Daarna de lak beschermen en je bent klaar, maar daar gaat alles in totaal gewoon veel werk inzitten en dat kan een poetsbedrijf voor die prijs niet halen, daar hebben ze teveel onkosten voor.
Als je er echt de tijd voor neemt (ik ben zeker een werkdag) bezig om de buitenkant strak te krijgen. Wat je dan doet is door middel van polijsten de lak helemaal strak maken en vervolgens beschermen met een wax. Doordat je de lak echt strak hebt gepolijst is dit uiteraard veel duurzamer en hoef je als je wax erop gesleten is deze alleen opnieuw aan te brengen. Er zit een verschil in glans en glans.
Op de foto zie je een auto welke gepolijst is en goed glanst (door een poetsbedrijf):

Echter als je dan recht in de zon kijkt zie je dit:

Doel is dus de lak 100% strak te krijgen, je hebt vaak dit:

en wat het doel is, is dit:

En dat is na polijsten dus zonder wax of andere dingen. Daarna de lak beschermen en je bent klaar, maar daar gaat alles in totaal gewoon veel werk inzitten en dat kan een poetsbedrijf voor die prijs niet halen, daar hebben ze teveel onkosten voor.
- Audi_gekkie
Ik vraag me af hoe vaak kun je polijsten?
Op een gegeven moment is de laklaag op
hock:
Als je het 1x per jaar doet en je houdt de auto 10 jaar, heb je dan niet een mooie blanke auto?
Eigenlijk ook wel mooi... :mrgreen:

Als je het 1x per jaar doet en je houdt de auto 10 jaar, heb je dan niet een mooie blanke auto?
Eigenlijk ook wel mooi... :mrgreen:
[quote="Audi-gekkie"]Ik vraag me af hoe vaak kun je polijsten?
hock:
Eigenlijk ook wel mooi... :mrgreen:[/quote]
Ja. als de laklaag "op" is ziet ie eruit als op de bijgaande foto.
Wel mooi maar je ziet er alles op. Wellicht moet er dan toch weer een blanke laklaag op om het een beetje netjes te houden
groet
Audietje

Eigenlijk ook wel mooi... :mrgreen:[/quote]
Ja. als de laklaag "op" is ziet ie eruit als op de bijgaande foto.
Wel mooi maar je ziet er alles op. Wellicht moet er dan toch weer een blanke laklaag op om het een beetje netjes te houden

groet
Audietje
Idd. Als je ziet hoe vaak sommige jongens hun bolide polijsten... Het blijft tenslotte een vorm van schurenIk vraag me af hoe vaak kun je polijsten?
Eigenlijk ook wel mooi...
Mvgr
Polijsten in de volksmond in het Nederlands is een combinatie van het gebruiken van compound en polish. Compound heeft een daadwerkelijke schurende functie, polish slechts in hele beperkte mate of zelfs helemaal niet, en voedt de lak voornamelijk. Polish bevat soms ook fillers om tijdelijk krasjes op te vullen. Als je verantwoordelijk om gaat met polish en compound, loop je weinig risico om door je lak heen te gaan. Zeker als je het verwerkt met een DualAction-polijstmachine (i.t.t. een rotary).
Bij grove compounds zoals bijvoorbeeld Commandant 4 kun je beter wegblijven, aangezien ze vaak meer kwaad dan goed doen op een moderne laklaag. Werkt wel weer goed op een single-stage of unilak, bijvoorbeeld een koelkastwitte Opel Astra uit de jaren '90. Deze laklagen hebben geen blanke laklagen en zijn van zichzelf harder.
Een professionele detailer heeft een lakdiktemeter, waardoor hij op voorhand kan waarnemen of er een risico bestaat om door een laklaag te gaan.
Rolf kan hier vast meer over vertellen.
Bij grove compounds zoals bijvoorbeeld Commandant 4 kun je beter wegblijven, aangezien ze vaak meer kwaad dan goed doen op een moderne laklaag. Werkt wel weer goed op een single-stage of unilak, bijvoorbeeld een koelkastwitte Opel Astra uit de jaren '90. Deze laklagen hebben geen blanke laklagen en zijn van zichzelf harder.
Een professionele detailer heeft een lakdiktemeter, waardoor hij op voorhand kan waarnemen of er een risico bestaat om door een laklaag te gaan.
Rolf kan hier vast meer over vertellen.
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ben heeft het prima verwoord, weinig aan toe te voegen.
Polish is een benaming die Meguiars gebruikt welke nogal eens verwarring sticht, dat is niet om te polijsten maar is meer een voedende lakreiniger en bevat geen of heeeele lichte polijst werking.
Het is zeg maar "chemisch polijsten" waarbij de hardheid van de pad nog wat invloed heeft op het resultaat.
Het is de kunst om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken met een zo licht mogelijke combi van pad en middel, met een zwaarder type pad kun je met hetzelfde middel "harder" polijsten.
Het daadwerkelijke polijsten doe je niet elke week, ikzelf doe dat hooguit 1x per jaar.
Als er dan wat lichte waskrasje verschijnen is vaak een lichte (finishing) compond vaak al voldoende om die voor het grootste deel te laten verdwijnen.
Ik doe het wel machinaal, met de hand is het bij Audi onbegonnen werk, die lak is knetter hard.
Er zijn ook producten die polijsten en krasjes verhullen dmv een berg fillers.
Autoglym SRP is zo een produkt.
Dit soort producten van worden vaak gebruikt in de 1 ochtend klaar polijsterijen.
Geeft niet, maar je krassen zijn niet helemaal weg maar gecamoufleert.
Dit is helaas maar tijdelijk, na wat wasbeurten komen ze vanzelf weer terug..........om over de hollogrammen nog maar te zwijgen.
Geloof me, 2-3 uurtjes een A2 "ontswirlen" gaat je niet lukken.
Waxen of een sealant kan je zo vaak gebruiken als je wilt.
Het juist wassen is een goede methode om waskrassen zoveel mogelijk te voorkomen, er helemaal verstoken van blijven is een utopie, gaat je niet lukken.
Voor een juiste methode van wassen zie het topic "Wassen"
Met wat simpele middelen kun je dan langer van je gepolijste bolide genieten.
Polish is een benaming die Meguiars gebruikt welke nogal eens verwarring sticht, dat is niet om te polijsten maar is meer een voedende lakreiniger en bevat geen of heeeele lichte polijst werking.
Het is zeg maar "chemisch polijsten" waarbij de hardheid van de pad nog wat invloed heeft op het resultaat.
Het is de kunst om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken met een zo licht mogelijke combi van pad en middel, met een zwaarder type pad kun je met hetzelfde middel "harder" polijsten.
Het daadwerkelijke polijsten doe je niet elke week, ikzelf doe dat hooguit 1x per jaar.
Als er dan wat lichte waskrasje verschijnen is vaak een lichte (finishing) compond vaak al voldoende om die voor het grootste deel te laten verdwijnen.
Ik doe het wel machinaal, met de hand is het bij Audi onbegonnen werk, die lak is knetter hard.
Er zijn ook producten die polijsten en krasjes verhullen dmv een berg fillers.
Autoglym SRP is zo een produkt.
Dit soort producten van worden vaak gebruikt in de 1 ochtend klaar polijsterijen.
Geeft niet, maar je krassen zijn niet helemaal weg maar gecamoufleert.
Dit is helaas maar tijdelijk, na wat wasbeurten komen ze vanzelf weer terug..........om over de hollogrammen nog maar te zwijgen.
Geloof me, 2-3 uurtjes een A2 "ontswirlen" gaat je niet lukken.
Waxen of een sealant kan je zo vaak gebruiken als je wilt.
Het juist wassen is een goede methode om waskrassen zoveel mogelijk te voorkomen, er helemaal verstoken van blijven is een utopie, gaat je niet lukken.
Voor een juiste methode van wassen zie het topic "Wassen"
Met wat simpele middelen kun je dan langer van je gepolijste bolide genieten.