Nieuw brandstoffilter na ca. 5000 KM al verstopt? [UPDATE]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 dec 2012, 12:00 0 x

Goede tips van @Rolf en @Koop9. Ik zou zelf in ieder geval de tandempomp en motorolie controleren.

Is het nog te zien/voelen/ruiken of er diesel in de motorolie zit?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
YellowFellow

26 dec 2012, 13:30 0 x

Heb het filter uit de vuilnisbak opgevist net. Er zit geen motorolie tussen de lamellen. Is er ook niet uitgelekt, want na vervangen heb ik het filter meteen in een doosje gedaan en dat doosje is alleen nat van de diesel. Geen olie.

Met een wattenstafje door de lamellen komt er een zwarte creme-achtige smurrie mee, met een wat korrelige structuur. Pikzwart, beetje zandachtig misschien wel. Lastig te omschrijven. Diezelfde rommel lag onderin het filterdeksel. Bijna 1 cm dik. Ik blijf het vreemd vinden dat je na 5000 KM zoveel smurrie onderin een filterdeksel mag aantreffen.

Ik heb de laatste factuur nog eens bekeken en wat vreemd is, is dat de 'filtereinsatz' die vermeld wordt, een ander onderdeelnummer (8Z0 198 567) heeft dan het filter zelf (8Z0 127 435).

Op het filter staat ook nog eens een productiedatum van september 2008, wat er dan op zou duiden dat dat filter ruim 3 jaar ongebruikt in een magazijn zou hebben gelegen. Dat lijkt me een beetje sterk, want dit filter gaat in veel meer VW's en Audi's. Twee beurten terug, in januari 2009 is er volgens de factuur ook een brandstoffilter gewisseld en dat klopt beter met die productiedatum. Op die factuur klopt het onderdeelnummer ook niet trouwens.

Dus ik denk nu nog sterker dat het filter gewoon niet vervangen is bij de vorige beurt, maar er simpelweg al ruim 4 jaar en 80.000 in zit. In dat geval is het niet zo verwonderlijk dat er zo ontiegelijk veel troep op de bodem van dat filter lag.

Niettemin, het blijft gissen en jullie verhalen over de tandempomp hebben me wel beangstigd. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen ga ik die maar eens losschroeven. Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Vraag voor mezelf blijft nog wel, hoe vuil wordt een filter normaliter na 80.000 KM? En welke kleur heeft het dan? Hoeveel smurrie mag je dan aantreffen?
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 dec 2012, 14:59 0 x

onderdeelnummer klopt, dit een set met filter en o ring om het deksel af te dichten, dat er op je losse filter een ander nummer staat klopt dus.
als er echt geen olie in zit maar een rare drap dat zelfs op zand lijkt dan weet ik het zo niet. moet ik het even zien. wellicht is het verstandig dat je even de vlotter uit de tank haald en met een lamp op de bodem kijkt als dat lukt om te zien of daar wat ligt.
als daar niets ligt kun je het filter vervangen en huis goed reinigen en na een x aantal km weer eens kijken.

de tandempomp losschroeven om te kijken heeft geen zin want je ziet er niets aan.
hij word afgedicht met een metalen pakking of een o-ring richting de cilinderkop maar dat is alleen om de olie er niet uit te laten lopen naar buiten.
de eventuele inwendige lekkage kun je niet zien al maak je hem open.

wat het nu kan zijn word voor mij gissen, misschien kun je de zwarte drap uit het filter eens uitsmeren op wit papier en een foto plaatsen hiervan.

na 80.000km is zo´n filter echt wel zwart, maar die drap onderin zou niet mogen, een klein zwart laagje kan maar een cm dik is te veel. of er moet slechte kwaliteit brandstof getankt zijn of zo...
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

26 dec 2012, 15:14 0 x

Zou de biodiesel zoals je die in Duitsland kunt tanken deze aanslag kunnen hebben veroorzaakt?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
YellowFellow

26 dec 2012, 15:30 0 x

Klinkt aannemelijk dat het onderdeelnummer van een hele set is.

Biodiesel zat ik ook aan te denken, al wordt hier in NL ook al langer 5% bijgemengd. Maar in dat geval ben ik geen geval op zich. Iedereen tankt die diesel, dus moet dit probleem vaker voorkomen.

Vlotter uit de tank halen lukt me nu niet meer vóór dat het donker wordt denk ik, maar heb wel een foto van de drab uit het filter gemaakt. Duidelijk is te zien dat het een soort creme is. Eerder vast dan vloeibaar ook. Hoop dat de foto's duidelijk zijn, anders maak ik er nog wat met beter licht.

Afbeelding

Afbeelding
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

26 dec 2012, 15:43 0 x

Deze info vond ik op een Belgische website:

http://www.fonteyne.be/p1.html?/nieuws/ ... html&hoofd

er wordt hier gesproken over een slijmachtige vervuiling ...
rolf

26 dec 2012, 16:24 0 x

Zou zeggen, check je tank zoals eerder gezegd, vernieuw het filter en kijk na een 5000km eens of ie weer zo zwart is.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 dec 2012, 18:36 0 x

Het lijkt mij sterk, dat dit van 5000 KM is. :s hock:
Audi_gekkie

27 dec 2012, 19:46 0 x

[quote="Rinus"]Het lijkt mij sterk, dat dit van 5000 KM is. :s hock:[/quote]

Tja, wel op rekening maar niet vervangen.
Komt mij bekend voor...
Dit is voor mij eens een reden geweest om nooit meer een Audi-dealer te bezoeken.

Een grote buurt met ditributie-riem, spanrol en waterpomp bedroeg meer dan 1000 Euro en echt waar ik kwam achter dat alleen die laatste drie onderdelen waren gedaan en de grote beurt niet.
Terwijl de nota bestond uit ik weet niet hoeveel nieuwe onderdelen en vloeistoffen.
Uiteindelijk een boze brief naar PON gestuurd en later is alsnog de grote beurt uitgevoerd.
Twee jaar later was de garage geen dealer meer. :mrgreen:
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 dec 2012, 11:30 0 x

Bovenstaande is voor mij (mede) een reden dat ik al jaren bij een goede universele "dorpsgarage" kom. Daar is het "ons kent ons", en zij passen wel op, dat ze sjoemelen. Eenmaal een slechte reputatie in het dorp, en je ligt er als bedrijf "uit". Er kan altijd wel eens wat fout gaan (we blijven mensen uiteraard), en als dat gebeurt, wordt dat altijd goed in den minne geschikt.

Mijn collega klaagt ook steen en been over zijn Audi dealer bij hem in de woonplaats (hoge rekeningen, zaken die wel op de nota staan, maar niet of half zijn gedaan) en zoekt nu ook een goede universele garage voor z'n TT en A3. .
Plaats reactie