Probleem temperatuur
- Audi_gekkie
Gisteravond een ritje gemaakt van 100km en op de terugweg viel mij op dat de temperatuurmeter bleef hangen bij 70gr.
Ook nadat ik harder ging rijden en ik de interieurtemperatuur naar beneden bracht bleef de temperatuur nog kilometers lang rond 70gr.
Vervolgens steeg deze wel naar 90gr. maar naar een paar kilometer zakte deze weer naar 70 à 80gr en dan weer naar 90gr. enzovoort.
Dit stijgen en dalen ging redelijk snel.
Iemand een idee wat het meest voor de hand liggende is?
Thermostaat, waterpomp, temperatuursensor of...?
Ook nadat ik harder ging rijden en ik de interieurtemperatuur naar beneden bracht bleef de temperatuur nog kilometers lang rond 70gr.
Vervolgens steeg deze wel naar 90gr. maar naar een paar kilometer zakte deze weer naar 70 à 80gr en dan weer naar 90gr. enzovoort.
Dit stijgen en dalen ging redelijk snel.
Iemand een idee wat het meest voor de hand liggende is?
Thermostaat, waterpomp, temperatuursensor of...?
Ik zou gaan voor de laatste, vaak is de temp. sensor de boosdoener bij de VAG producten (over inferieure kwaliteit gesproken). Vervangen is goed zelf te doen, nieuwe sensor kost een paar tientjes+een beetje koelvloeistof binnen een half uurtje gepiept. Hoe dit te doen is op dit forum al vaak beschreven.
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
temperatuursensor word bij storing ook vaak in het storingsgeheugen van de motor aangegeven.
niet altijd maar je kunt hem dus ook even laten uitlezen.
anders denk ik thermostaat of waterpomp waar het schoepenwiel los is gekomen.
dit laatste kun je controleren door te kijken of er koelvloeistof uit het kleine slangetje komt dat bovenin je expansietankje zit. hier komt een mengel van vloeistof en lucht uit als de motor draait, dus niet schrikken de lucht is geen probleem, als er niets uitkomt heb je een losliggend schoepenwiel van de waterpomp. of verstopping maar dat komt eigenlijk nooit voor.
dit laatste kun je controleren door te kijken of er koelvloeistof uit het kleine slangetje komt dat bovenin je expansietankje zit. hier komt een mengel van vloeistof en lucht uit als de motor draait, dus niet schrikken de lucht is geen probleem, als er niets uitkomt heb je een losliggend schoepenwiel van de waterpomp. of verstopping maar dat komt eigenlijk nooit voor.
- Audi_gekkie
Bedankt voor jullie reacties!
Heb net weer een stuk gereden en nu valt mij op dat het lang duurt voordat de temperatuur überhaupt van zijn plek af komt.
Uiteindelijk is die wel naar 90gr. gegaan en daar gebleven.
Kan de beruchte G2/G62 sensor het soms wel doen en soms niet?
Ik ga morgen in ieder geval de tip van koop9 uitproberen.
Ik laat het jullie morgen weten.
Heb net weer een stuk gereden en nu valt mij op dat het lang duurt voordat de temperatuur überhaupt van zijn plek af komt.
Uiteindelijk is die wel naar 90gr. gegaan en daar gebleven.
Kan de beruchte G2/G62 sensor het soms wel doen en soms niet?
Ik ga morgen in ieder geval de tip van koop9 uitproberen.
Ik laat het jullie morgen weten.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Klinkt voor mij als kapotte thermostaat. Loopt de temperatuur meteen op als je de auto stilzet met draaiende motor(rijwind valt weg)?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]Klinkt voor mij als kapotte thermostaat. Loopt de temperatuur meteen op als je de auto stilzet met draaiende motor(rijwind valt weg)?[/quote]
Nee
Nee
- Audi_gekkie
[quote="koop9"]temperatuursensor word bij storing ook vaak in het storingsgeheugen van de motor aangegeven.
dit laatste kun je controleren door te kijken of er koelvloeistof uit het kleine slangetje komt dat bovenin je expansietankje zit. hier komt een mengel van vloeistof en lucht uit als de motor draait, dus niet schrikken de lucht is geen probleem, als er niets uitkomt heb je een losliggend schoepenwiel van de waterpomp. of verstopping maar dat komt eigenlijk nooit voor.[/quote]
Ik kon het toch niet laten om het gisteravond uit te proberen.
Maar zoals beloofd ik laat het jullie morgen weten (1:10 uur) :mrgreen:
Ik had dus die avond de auto op bedrijfstemperatuur weg gezet.
Na jou reactie gelezen te hebben heb ik 2 uur na de rit het kleine slangetje van het expansietankje los gekoppeld en de auto gestart. De verwarming heb ik op off gezet.
De temperatuur stond op 60gr. (nu al?) en gelijk kwam er uit het slangetje koelvloeistof lopen (zonder lucht).
Deze heb ik toen maar weer bevestigd aan het expantietankje.
Na ca. 2-3 minuutjes wat gasgeven kwam heel miniem de temperatuur wat omhoog.
De grote dikke koelslang voelde lauw aan.
Nadat ik de motor ca. 5 minuten had gedraaid met af en toe wat gasgeven klom deze langzaam naar 70-75 gr.
Omdat volgens de temperatuurmeter de temperatuur maar 60gr. was en er gelijk koelvloeistof uit het slangetje kwam stromen den ik aan een openstaande thermostaat.
Is mijn conclusie juist?
Ik neem aan dat het vervangen hiervan al eens behandeld is.
In bovenstaande gevallen mis ik een heel belangrijk instrument, die ik wel in mijn beide Oudi's had, namelijk een olietemperatuurmeter.
dit laatste kun je controleren door te kijken of er koelvloeistof uit het kleine slangetje komt dat bovenin je expansietankje zit. hier komt een mengel van vloeistof en lucht uit als de motor draait, dus niet schrikken de lucht is geen probleem, als er niets uitkomt heb je een losliggend schoepenwiel van de waterpomp. of verstopping maar dat komt eigenlijk nooit voor.[/quote]
Ik kon het toch niet laten om het gisteravond uit te proberen.

Maar zoals beloofd ik laat het jullie morgen weten (1:10 uur) :mrgreen:
Ik had dus die avond de auto op bedrijfstemperatuur weg gezet.
Na jou reactie gelezen te hebben heb ik 2 uur na de rit het kleine slangetje van het expansietankje los gekoppeld en de auto gestart. De verwarming heb ik op off gezet.
De temperatuur stond op 60gr. (nu al?) en gelijk kwam er uit het slangetje koelvloeistof lopen (zonder lucht).
Deze heb ik toen maar weer bevestigd aan het expantietankje.
Na ca. 2-3 minuutjes wat gasgeven kwam heel miniem de temperatuur wat omhoog.
De grote dikke koelslang voelde lauw aan.
Nadat ik de motor ca. 5 minuten had gedraaid met af en toe wat gasgeven klom deze langzaam naar 70-75 gr.
Omdat volgens de temperatuurmeter de temperatuur maar 60gr. was en er gelijk koelvloeistof uit het slangetje kwam stromen den ik aan een openstaande thermostaat.
Is mijn conclusie juist?
Ik neem aan dat het vervangen hiervan al eens behandeld is.
In bovenstaande gevallen mis ik een heel belangrijk instrument, die ik wel in mijn beide Oudi's had, namelijk een olietemperatuurmeter.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Deze test nog eens doen bij steenkoude motor. Als de thermostaat goed werkt, moet de slang vanaf de thermostaat
naar de radiateur lang koud blijven. suc6 met de diagnose.
Heb hetzelfde probleem met mijn vorige auto gehad (schommelende temperatuur), bleek uiteindelijk de thermostaat te zijn ...
naar de radiateur lang koud blijven. suc6 met de diagnose.
Heb hetzelfde probleem met mijn vorige auto gehad (schommelende temperatuur), bleek uiteindelijk de thermostaat te zijn ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot