Benodigdheden distributie + waterpomp vv
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:18
Mijn distributie en waterpomp zijn aan de beurt. Kmstand 205000.
Nu heb ik een audi/vw monteur gevonden die hem voor €100 voor mij wilt inbouwen.
Nu moet ik wel zelf de materialen verzorgen. Geen probleem maar weet niet echt wat er allemaal nodig is.
Ik kan materialen bestellen bij de Velba met 10% korting. Of via mister-auto die toch €60 euro goedkoper is. Maar ik weet niet zo goed welke set ik daar moet bestellen. Je hebt sets met 1 en met 2 riemen, verschillend aantal bouten.
Wie kan mij van wat advies voorzien?
Nu heb ik een audi/vw monteur gevonden die hem voor €100 voor mij wilt inbouwen.
Nu moet ik wel zelf de materialen verzorgen. Geen probleem maar weet niet echt wat er allemaal nodig is.
Ik kan materialen bestellen bij de Velba met 10% korting. Of via mister-auto die toch €60 euro goedkoper is. Maar ik weet niet zo goed welke set ik daar moet bestellen. Je hebt sets met 1 en met 2 riemen, verschillend aantal bouten.
Wie kan mij van wat advies voorzien?
- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
Een distributieset bestaat normaliter uit 1 riem, 1 omlooprol, 1 waterpomp en 1 spanner. Als je sets met meerdere riemen ziet dan is die tweede de multiriem (voor dynamo + airco), en dan zal daar ook nog een extra spanner bij zitten.
Ik heb net mijn distributieriem + spanner + pomp zelf gedaan, en mijn set komt ook van Mister-Auto. Daar koop je onderdelen op kenteken, en in mijn geval paste alles perfect. Ik heb een set van Contitech gekocht. Dat is een wijd toegepast- en bekend merkproduct. De prijzen van de merk-riemen ontlopen elkaar niet zo heel erg veel, maar Mister-Auto was inderdaad zeer scherp qua prijs.
Natuurlijk kan het nóg goedkoper op Ebay uit Dld, maar je moet je afvragen of je voor zoiets kritisch als een distributieriem risico's moet gaan nemen met onbekende merken.
p.s. 1: bij het wisselen van de waterpomp moet toch al het koelwater uit je blok, mijn advies is om meteen van die gelegenheid gebruik te maken om de thermostaat te vervangen. Die dingen kosten rond de €20 en worden naar verloop van tijd slap, waardoor de koelwatertemperatuur steeds verder onder de normale werktemperatuur zakt. Daar merk je meestal niets van op je koelwater-thermometer, want die staat al op 90°C terwijl je koelwater nog maar 80°C is.
p.s. 2: Er wordt ook altijd koelwater gespild, dus koop ook een 1-liter bus G12 koelmiddel. Het oude koelwater kan je gewoon terug gieten, mits je het schoon opvangt en het niet troebel/bruin is. Koelmiddel hoort helder te zijn.
p.s. 3: Geen idee hoe jouw monteur het water eraf laat lopen, maar officieel hoor je de knelkoppeling onderaan de radiator los te halen. In mijn geval was de O-ring die daar in zit plat, en na terugplaatsen (drukopbouw door motorwarmte) lekte die bij mij. Veel zelfs. Ik moest daarna opnieuw de brug op om een nieuwe O-ring te plaatsen. De quick-and-dirty-method is om die koelslang lekker te laten zitten, en de waterpomp eruit te trekken. Dan loopt het blok aan de zijkant leeg. Geeft iets meer gespetter, maar ik neem aan dat je monteur er wel raad mee weet.
Overigens zijn mijn tips op basis van mijn eigen ervaringen bij een 1.4 TDI 90PK.
Succes!
Ik heb net mijn distributieriem + spanner + pomp zelf gedaan, en mijn set komt ook van Mister-Auto. Daar koop je onderdelen op kenteken, en in mijn geval paste alles perfect. Ik heb een set van Contitech gekocht. Dat is een wijd toegepast- en bekend merkproduct. De prijzen van de merk-riemen ontlopen elkaar niet zo heel erg veel, maar Mister-Auto was inderdaad zeer scherp qua prijs.
Natuurlijk kan het nóg goedkoper op Ebay uit Dld, maar je moet je afvragen of je voor zoiets kritisch als een distributieriem risico's moet gaan nemen met onbekende merken.
p.s. 1: bij het wisselen van de waterpomp moet toch al het koelwater uit je blok, mijn advies is om meteen van die gelegenheid gebruik te maken om de thermostaat te vervangen. Die dingen kosten rond de €20 en worden naar verloop van tijd slap, waardoor de koelwatertemperatuur steeds verder onder de normale werktemperatuur zakt. Daar merk je meestal niets van op je koelwater-thermometer, want die staat al op 90°C terwijl je koelwater nog maar 80°C is.
p.s. 2: Er wordt ook altijd koelwater gespild, dus koop ook een 1-liter bus G12 koelmiddel. Het oude koelwater kan je gewoon terug gieten, mits je het schoon opvangt en het niet troebel/bruin is. Koelmiddel hoort helder te zijn.
p.s. 3: Geen idee hoe jouw monteur het water eraf laat lopen, maar officieel hoor je de knelkoppeling onderaan de radiator los te halen. In mijn geval was de O-ring die daar in zit plat, en na terugplaatsen (drukopbouw door motorwarmte) lekte die bij mij. Veel zelfs. Ik moest daarna opnieuw de brug op om een nieuwe O-ring te plaatsen. De quick-and-dirty-method is om die koelslang lekker te laten zitten, en de waterpomp eruit te trekken. Dan loopt het blok aan de zijkant leeg. Geeft iets meer gespetter, maar ik neem aan dat je monteur er wel raad mee weet.
Overigens zijn mijn tips op basis van mijn eigen ervaringen bij een 1.4 TDI 90PK.
Succes!
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wat is je motorcode?
1.4 benzine heeft er 2, 1 van kruk naar nokkenas en 1 van nokkenas naar de andere nokkenas.
Zelf zou ik met dit soort dingen uitsluitend orginele delen kopen, weet ik zeker dat het goede materialen zijn.
Distributie vervang ikzelf nooit, niet dat ik het niet kan, maar mocht het met de nieuwe riem fout gaan mag Audi dat gaan oplossen, dat is mij die paar euries wel waard.
Gevolg schade kan best in de papieren lopen.
1.4 benzine heeft er 2, 1 van kruk naar nokkenas en 1 van nokkenas naar de andere nokkenas.
Zelf zou ik met dit soort dingen uitsluitend orginele delen kopen, weet ik zeker dat het goede materialen zijn.
Distributie vervang ikzelf nooit, niet dat ik het niet kan, maar mocht het met de nieuwe riem fout gaan mag Audi dat gaan oplossen, dat is mij die paar euries wel waard.
Gevolg schade kan best in de papieren lopen.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:18
Motorcode is BBY.
Als ik de sets op mister auto bekijk heb je dus sets met en met 2 riemen. Een set met 1 riem heeft dan wel 2 rollen en 2 spanners. Een andere set heeft dan wel 2 riemen en rollen en spanners. Erg verwarrend. Beste lijkt me dus om beide riemen te vervangen. Thermostaat dus ook maar meenemen.
Ik heb de distributie wel zelf bij een oude vitara vervangen maar die was nogal makkelijk met goede hulp.
De monteur die ik heb werkt bij de audi volkswagen dealer dus heb daar wel vertrouwen in.
Als ik de sets op mister auto bekijk heb je dus sets met en met 2 riemen. Een set met 1 riem heeft dan wel 2 rollen en 2 spanners. Een andere set heeft dan wel 2 riemen en rollen en spanners. Erg verwarrend. Beste lijkt me dus om beide riemen te vervangen. Thermostaat dus ook maar meenemen.
Ik heb de distributie wel zelf bij een oude vitara vervangen maar die was nogal makkelijk met goede hulp.
De monteur die ik heb werkt bij de audi volkswagen dealer dus heb daar wel vertrouwen in.
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Allebij de riemen vervangen en de waterpomp.
En als je toch bezig bent kun je de thermostaat ff meepakken, zit aan de andere kant van het blok.
Maar als die goed werkt waarom zou je dat doen.
En als je toch bezig bent kun je de thermostaat ff meepakken, zit aan de andere kant van het blok.
Maar als die goed werkt waarom zou je dat doen.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Voor een AMF-motor en waarschijnlijk ook nog andere motorblokken kun je bij een distributieset ook nog kiezen uit:
"demperpoelie". De spanrol wordt apart genoemd.
Iemand die weet wat ze met een demperpolie bedoelen? Soms wordt het wel bij een set aangeboden en soms niet.
Voor de duidelijkheid ik geef aan op diverse onderdelensites dat ik een AMF-motor heb.
Verder valt mij op dat het merk Bölk stukken goedkoper is dan Gates, SKF of Continental.
Heeft iemand ervaring met Bölk produkten, specifiek distributieriemen/sets?
Mijn interieurfilter heb ik van Bölk gekocht en dit scheelde bijna de helft van het merk MANN of Bosch, terwijl het allebei koolstoffilter zijn. Gekocht bij http://www.mister-auto.nl/fl/
"demperpoelie". De spanrol wordt apart genoemd.
Iemand die weet wat ze met een demperpolie bedoelen? Soms wordt het wel bij een set aangeboden en soms niet.
Voor de duidelijkheid ik geef aan op diverse onderdelensites dat ik een AMF-motor heb.
Verder valt mij op dat het merk Bölk stukken goedkoper is dan Gates, SKF of Continental.
Heeft iemand ervaring met Bölk produkten, specifiek distributieriemen/sets?
Mijn interieurfilter heb ik van Bölk gekocht en dit scheelde bijna de helft van het merk MANN of Bosch, terwijl het allebei koolstoffilter zijn. Gekocht bij http://www.mister-auto.nl/fl/
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:18
Hallo Rolf,
Bedankt voor deze info. Ik ga even op zoek!
Bedankt voor deze info. Ik ga even op zoek!
lees mijn how-to even.
http://www.audi-a2.nl/stappenplan-distr ... t1757.html
gaat wel om de BAD motor. maar zo heb je even een idee wat er gaat gebeuren.
gr rene
http://www.audi-a2.nl/stappenplan-distr ... t1757.html
gaat wel om de BAD motor. maar zo heb je even een idee wat er gaat gebeuren.
gr rene