Het relaas van nieuwe banden

Discussie over banden en velgen
Pet

15 jan 2013, 22:14 0 x

Ikke met beide maten
peternorth

16 jan 2013, 00:00 0 x

verder ben ik van mening dat 99,99 % van de bestuurders totaal geen gevoel hebben met wat voor banden ze rondrijden.
of er nou conti, michelin, goodyear of toyo, barum , wanli of sava onder zit niemand zal het merken.
hooguit kunnen afrolgeluid een rol spelen.
maar de grenzen van een band word door jan modaal nooit bereikt.....
echter als die wel in zicht komen bij b.v. een uitwijk manouvre, noodstop of grote regenval bij een 3/4 versleten band dan is een goede band wel zo lekker op dat moment.
Nou verschil tussen een A merk als conti of michelin met een B merk is echt wel duidelijk. Maar het verschil tussen een conti of michelin is wel moeilijk te zeggen ja.
j.hoeben1

16 jan 2013, 14:05 0 x

peternorth schreef:
verder ben ik van mening dat 99,99 % van de bestuurders totaal geen gevoel hebben met wat voor banden ze rondrijden.
of er nou conti, michelin, goodyear of toyo, barum , wanli of sava onder zit niemand zal het merken.
echter als die wel in zicht komen bij b.v. een uitwijk manouvre, noodstop of grote regenval bij een 3/4 versleten band dan is een goede band wel zo lekker op dat moment.
Nou verschil tussen een A merk als conti of michelin met een B merk is echt wel duidelijk. Maar het verschil tussen een conti of michelin is wel moeilijk te zeggen ja.
Een wezenlijk verschil van Michelin en Continental is dat de Michelin wat meer comfort bied, hij is zachter en slijt wat harder dan de Conties. Maar beide banden zijn gewoon heel goed! Ik koos voor Michelin omdat de A2 nog al hard afgeveerd is en harde stoelen heeft. Dit was voor mij eigenlijk een van de weinige minpunten van de A2. De wagen die ik nu heb is een stuk comfortabeler. En dan zou ik voor de Conties kiezen. Want ze zijn slijtvaster. Ik heb wel gehoord van een bandenboer dat de Conties als ze er jaren op liggen harder worden waardoor de wegligging minder wordt en ook de zogenaamde droogscheurtjes komen na verloop van jaren bij de Conties meer voor!
Het zijn beide prima banden!

Groet,
Sjors
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 jan 2013, 00:06 0 x

peternorth schreef:
ik blijf erbij dat het bij de meeste mensen tussen de oren zit.......
bedoel er niets lulligs mee hoor maar ik weet zeker dat als we 6 dezelfde auto´s op 6 totaal verschilende merken banden zetten, goede maar ook slechte, en je laat de mensen er een week mee rijden, dat ze niet kunnen aangeven welk merk er onder zit en zomaar een chinees rubbertje als winnaar zouden kunnen verkiezen, maar waarom weten ze zelf niet want het rijd allemaal wel goed eigenlijk.
meestal is de keuze voor een band gemaakt omdat ze van horen zeggen hebben...... dat ´tie goed is of dat ze er op gereden hebben al dan niet bij deze of hun vorige auto en gewoon beviel en daarom er voor kiezen en niet voor die en die band.
of omdat de oude banden geluid maakte, de auto naar 1 kant trok of ze iets anders mankeerde, natuurlijk zijn de nieuwe banden dan beter, en als die dan van een ander merk zijn geloof je ook dat juist dat merk zo goed is.
elke auto reageert anders en met elke band reageert hij anders, mee eens, maar geloof me.... dat voelt bijna niemand.
tenzij je dagelijks er mee bezig bent zoals auto testers b.v.
kijk maar eens naar de bandentests in de bladen, de verschillen zijn meestal niet giga groot op een enkele aftandse chineese band na. dat ga jij niet voelen, maar het is je gevoel die jou zegt dat het beter is. dus neem je het aan.

ik werk al een aardig tijdje met auto´s en banden en heb alle verhalen van klanten al mee gemaakt, de ene zweerde bij michelin en de ander moesten conti´s onder want oh oh anders was er niet mee te rijden, beide rijden ze dan in dezelfde auto met dezelfde motor....... nou jij!
of dat er een conti eco contact onderuit komt en er een sportievere band onder gaat van merk X, tja dat is appels met peren vergelijken maar dit gebeurd dus wel.
de meeste mensen hebben totaal geen benul bij banden en je kan ze alles aansmeren, slechts een paar willen echt voor die en die band gaan.

geloof me bij de meeste zit het tussen de oren. maar er zullen best berijders zijn die verschil merken, dat geloof ik best.

belangrijkste is om je profiel en spanning in de gaten te houden, dan komt 99,99 procent van NL al een heel eind!
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 jan 2013, 00:16 0 x

[quote="koop9"]
ik blijf erbij dat het bij de meeste mensen tussen de oren zit.......
bedoel er niets lulligs mee hoor maar ik weet zeker dat als we 6 dezelfde auto´s op 6 totaal verschilende merken banden zetten, goede maar ook slechte, en je laat de mensen er een week mee rijden, dat ze niet kunnen aangeven welk merk er onder zit en zomaar een chinees rubbertje als winnaar zouden kunnen verkiezen, maar waarom weten ze zelf niet want het rijd allemaal wel goed eigenlijk. [/quote]

Dat merken ze dan wel bij een noodstop op een nat wegdek dat ze chinese rubbertjes hebben, moluculaire versmelting met hun voorganger verzekerd.
En ik hield toch voldoende afstand...............en over de lawaaiproductie nog maar te zwijgen.
Ik vindt het triest dat die chinese tjap tjoy benden uberhaupt verkocht mogen worden, ik heb daar nog nooit iets positiefs over gelezen.
De keuze van banden zit niet tussen de oren maar bij de meeste in hun portomonaie, die band van 30 euro is ook zwart en heeft ribbels.
Goedkoop is duurkoop, dat geld zeker voor die 4 zwarte dingen om je velg.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 jan 2013, 00:20 0 x

geld.......daar heb je helemaal gelijk in rolf, die was ik nog even vergeten.

en die moluculaire versmelting...... t´jesus man, waar haal je die nou ineens vandaan :lol:

hier in NL noemen we dat een ongeluk.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

17 jan 2013, 20:55 0 x

Een band is naar mijn mening altijd een compromis tussen grip/slijtvastheid/afrolgeluiden/comfort en prijs.

Als je klaverbladen met hoge snelheid wilt ronden, heb je een band met veel grip nodig, maar slijten dus weer harder ...
Als je een band wilt die lang meegaat, wil je graag een hard rubber, maar dat geeft weer minder comfort ...
Voor weinig afrolgeluiden is een band met dicht profiel (liefst slick) ideaal, maar dat is weer minder prettig in de regen ...

Bij mijn vorige auto (een Golf cabriolet) heb ik in overleg met de garagehouder en het aangeven van mijn wensen gekozen voor de Michelin Pilot Primacy.
Ze waren niet goedkoop, maar ik heb met deze banden ca. 70000 km in 9 jaar tot volle tevredenheid gereden. Ze gaven
weinig afrolgeluiden en gaven een goed stuurgevoel.
Ik heb op de A2 nu Continental Premium Contacts, rijden op zich goed, maar geven wel meer afrolgeluid dan ik gewend was.
Ik zou bij een volgende band niet weer voor deze band kiezen. Ik heb wel gezien dat de keus in 185/50/16 nogal beperkt is:

bij Autobandenmarkt, 185/50/16 alleen de A-merken op prijs gesorteerd:

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... t_by=preis

Alternatief, 195/45/16, alleen de A-merken op prijs gesorteerd:

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... t_by=preis

Je kunt trouwens ook op andere eigenschappen sorteren: rolweerstand/handling op natte weg/afrolgeluid.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

17 jan 2013, 23:41 0 x

Voor een Conti zou ik altijd voor de Eco 5 kiezen.
Zeer stille band die lang mee gaat, een zeer lage rolweerstand heeft en toch goed in de regen.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 jan 2013, 14:33 0 x

Specifiek betreffende Conti's kreeg ik op den duur (na plm 40.000 km) altijd last van cuppen op de achteras. Ik heb twee setjes opgereden, en daarna nooit meer Conti's gekocht. Tegenwoordig rij ik of Viking (erg ongewaardeerde band uit Noorwegen, zitten op de Monza en als winterband op de A2) of op Fulda (zomerband op de A2 en Kadett en winterband op de cabrio). Als zomerband liggen er Michelins Pilots op de cabrio. Maar daar eigenlijk niet echt mee gereden en dus geen ervaring nog mee, want ze gingen er de eerste week al af voor de winterbanden.

Ik geloof ook, dat wanneer je nooit de grenzen van een band opzoekt (en dan doen de meeste toch nooit onder ons), dat het verschil tussen de A merken en sommige goede B merken niet echt waanzinnig groot is. Maar bij een noodstop kan het inderdaad best verschil uitmaken (maar dan wel icm de reactiesnelheid van de bestuurder en conditie van de remmen van de auto).

Verschil tuissen winterbanden en zomerbanden merk ik, zeker nu in de huidige omstandigheden, wel erg goed. Hoewel ik het zelf ook jaren en jarenlang gedaan heb, begrijp ik nu niet meer, waarom mensen in deze omstandigheden nog op zomerbanden blijven rijden. De controle is veel en veel beter dan met een zomerband, en het vergroot de marge van veiligheid (die je weer niet op moet souperen door extra hard te gaan rijden, want dan is die marge weer weg).
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

18 jan 2013, 15:44 0 x

Dat cuppen van Continentals had ik 20 jaar geleden al op de Golf 2 die ik net had gekocht. Ik meende eerst dat
de achterwiellagers op waren. Toen laten vervangen door Michelins en sindsdien een voorkeur voor Michelins gehouden.
Wat ook scheelt tegen het cuppen is het regelmatig (bij mij 1x per jaar) wisselen van de banden van voor naar achter
en omgekeerd. Voordeel is ook dat de banden gelijkmatig slijten, zodat het langer duurt voordat je nieuwe banden
nodig hebt.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie