Verschillen in vervangingsinterval distributieriem?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

19 jan 2013, 13:46 0 x

Graag wil ik inzicht en daarna (hoop ik) duidelijkheid krijgen wanneer een distributieriem moet worden vervangen.
Vooral bij de TDI schijnen verschillende opvattingen te zijn.
De één beweerd 90.000km en de ander 120.000km.
Het is dus veel te vroeg vervangen, waardoor er onnodige kosten zijn of dat de riem knapt en de auto total loss kan zijn.

Bij mijn TDI staat er onder de motorkap, op de radiateur een sticker van Audi waarop staat dat alle riemen elke 90.000km vervangen dient te worden.
Te zien is dat dit pas gebeurd is bij ruim 119.700km :roll:
Die motor heeft de volgende 120.000 niet gehaald, want bij 223.000 is de complete motor vervangen door een nieuw exemplaar van 0km. Waarom weet ik niet, maar een geknapte d-riem is aannemelijk. Deze had immers bij 210.000 vervangen moeten worden (119.700 + 90.000).
melandri
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2011, 14:49

19 jan 2013, 14:19 0 x

Mijn zojuist verkochte 1.4 TDI 75pk color storm is modeljaar 2004 (standaard Euro 4, dus groene sticker) moet bij 120.000 distributie wisselen, staat in het onderhoudsboekje ook zo vermeld.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

19 jan 2013, 14:59 0 x

[quote="melandri"]Mijn zojuist verkochte 1.4 TDI 75pk color storm is modeljaar 2004 (standaard Euro 4, dus groene sticker) moet bij 120.000 distributie wisselen, staat in het onderhoudsboekje ook zo vermeld.[/quote]

Zelfs hier is een verschil. Die van mij is Euro 3, gele sticker.
Gemaakt op bestelling in de derde week van juni 2003 (modeljaar 2004) en geleverd op 4 juli 2003.
melandri
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 mar 2011, 14:49

19 jan 2013, 15:16 0 x

Mijne was augustus 2003
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 jan 2013, 17:40 0 x

Hebben jullie dezelfde motorcode?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

20 jan 2013, 22:36 0 x

[quote="rolf"]Hebben jullie dezelfde motorcode?[/quote]

Code of type?
Bij mij is het een AMF motor

Hebben jullie die sticker dan niet onder de motorkap? :roll:
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2013, 20:39 0 x

Code, als jullie dezelfde motorcode hebben dan zou ik het vreemd vinden als jullie verschillende intervallen hebben.

Vond dit nog na een google'tje:

Gelber Feinstaubkleber = AMF-Motor = EZ vor 8/2003 = alle 90.000km Zahnriemen wechseln.
Grüner Feinstaubkleber = BHC-Motor = EZ nach 8/2003 = alle 120.000km wechseln.

Dus het klopt wel dat jij bij 90k aan de beurt bent en met een groene stikker 120k.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

22 jan 2013, 23:24 0 x

[quote="rolf"]Code, als jullie dezelfde motorcode hebben dan zou ik het vreemd vinden als jullie verschillende intervallen hebben.

Vond dit nog na een google'tje:

Gelber Feinstaubkleber = AMF-Motor = EZ vor 8/2003 = alle 90.000km Zahnriemen wechseln.
Grüner Feinstaubkleber = BHC-Motor = EZ nach 8/2003 = alle 120.000km wechseln.

Dus het klopt wel dat jij bij 90k aan de beurt bent en met een groene stikker 120k.[/quote]

Super Rolf!
Het is me nu duidelijk.
Nu wil ik dat nog wel zelf verifiëren, want op internet staat natuurlijk ook veel onzin, maar het klinkt plausibel.

Volgens mij hebben de meeste 1.4 diesels een AMF-motor, dus dan zou op dit forum veel diesel berijders zijn die misschien de distrib.r. bij 120.000 wisselen terwijl dit 90.000 zou moeten zijn.

Nu heeft de eerste berijder van mijn auto de eerste 120.000km geluk gehad en de 2e keer ging het mis!
Gevolgen motor naar de knoppen en hoge kosten.

Vraag ik me nog wel af hoe ze het bij Audi voor elkaar krijgen om een motor te ontwikkelen waarbij de wissel van 90.000 naar 120.000km gaat.
Je zou zeggen dat het om de kwaliteit van de distributieriem zelf gaat die er voor zorgt dat er later gewisseld hoeft te worden.

PS. Bedenk mij nu dat bij mijn A2 een paar jaar geleden een nieuwe motor in is gekomen en het dus misschien toen een BHC-blok is geworden.
Is dit ergens op het blok te herkennen?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

27 jan 2013, 23:45 0 x

"PS. Bedenk mij nu dat bij mijn A2 een paar jaar geleden een nieuwe motor in is gekomen en het dus misschien toen een BHC-blok is geworden. Is dit ergens op het blok te herkennen?"

Kun je aan de hand van Vagcom uitlezen wat voor type motorblok (bijv. AMF of BHC) in je auto zit?
Ook als het motorblok is gewisseld?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 jan 2013, 18:53 0 x

[quote="Audi-gekkie"]"PS. Bedenk mij nu dat bij mijn A2 een paar jaar geleden een nieuwe motor in is gekomen en het dus misschien toen een BHC-blok is geworden. Is dit ergens op het blok te herkennen?"

Kun je aan de hand van Vagcom uitlezen wat voor type motorblok (bijv. AMF of BHC) in je auto zit?
Ook als het motorblok is gewisseld?[/quote]

misschien heb je hier iets aan:

http://www.a2oc.net/forum/showthread.ph ... bfa8399c8a

In dit draadje worden de verschillende ECU's beschreven die gebruikt zijn voor de motoren van de A2.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie