EGR en olie verbruik
IK heb een paar maanden geleden een olie wissel zoals eerder beschreven op het forum laten doen vanwege olie verbruik van een halve liter op 1000 km.
De nieuwe olie is 10W-50 ipv. 5W-50 en de intervallen op 15000 km. laten zetten
Het verbruik is nu 2500 km. met een halve liter, kan ik mee leven en valt ruim binnen de norm door Audi gesteld.
Is er een relatie tussen het verbruik en de EGR klep?
Ik heb met deze beurt ook de EGR klep laten reinigen en via contact aan/uit de klep ook zien werken.
De melding op het display heb ik volledig laten resetten en ook deze is ongeveer 2500 km. weg gebleven.
De klep blijft nu volledig open staan en eerlijk gezegd hangt de motor nu meer aan het gas (mijn beleving)
Volgens opgave van de garage kost een nieuwe rond de 300 euri inclusief montage.
Ik ben bang dat wanneer er een nieuwe word gemonteerd dat er over een paar duizend km. weer een melding komt.
Ik wil gewoon van dat rottig oranje lampje af op de klokken.
p.s. het gaat om een 1.4 benzine!
De nieuwe olie is 10W-50 ipv. 5W-50 en de intervallen op 15000 km. laten zetten
Het verbruik is nu 2500 km. met een halve liter, kan ik mee leven en valt ruim binnen de norm door Audi gesteld.
Is er een relatie tussen het verbruik en de EGR klep?
Ik heb met deze beurt ook de EGR klep laten reinigen en via contact aan/uit de klep ook zien werken.
De melding op het display heb ik volledig laten resetten en ook deze is ongeveer 2500 km. weg gebleven.
De klep blijft nu volledig open staan en eerlijk gezegd hangt de motor nu meer aan het gas (mijn beleving)
Volgens opgave van de garage kost een nieuwe rond de 300 euri inclusief montage.
Ik ben bang dat wanneer er een nieuwe word gemonteerd dat er over een paar duizend km. weer een melding komt.
Ik wil gewoon van dat rottig oranje lampje af op de klokken.
p.s. het gaat om een 1.4 benzine!
- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
Hoe EGR bij een benzine precies in elkaar zit weet ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het veel van een diesel verschilt. (correct me if I'm wrong!).
EGR = NOx reductie + Roetuitstoot verhoging. De roetuitstoot is een trade-off voor de lagere NOx.
Bij een diesel kan je heel de EGR consequentieloos weghalen, zonder dat je problemen met de APK krijgt. Want daar wordt NOx niet gemeten. Wel roet, en die wordt minder. Bij een benzine kan dat niet! Bij de APK wordt een viergas meting gedaan en door een ontbrekende EGR faalt je motor op de te hoge uitstoot.
Datgezegd, een EGR zit voor zover ik weet nergens in het circuit van de motorolie, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat je olieverlies hebt door een defecte EGR. Koeling van de EGR (bij diesels alléén de 90PK) gebeurt met koelwater.
Bij diesels zit trouwens altijd wel olie/vet bij de aansluiting, maar dat komt omdat de aansluiting zelf lucht (+olie) lekt door de overdruk van de turbo. Het lijkt dan alsof de EGR olie lekt, wat in feite ook zo is, maar die olie die je ziet is dan al ergens anders uit je blok gelekt. Meestal is dat dan via de seals van de turbo of via de carterontluchting.
EGR = NOx reductie + Roetuitstoot verhoging. De roetuitstoot is een trade-off voor de lagere NOx.
Bij een diesel kan je heel de EGR consequentieloos weghalen, zonder dat je problemen met de APK krijgt. Want daar wordt NOx niet gemeten. Wel roet, en die wordt minder. Bij een benzine kan dat niet! Bij de APK wordt een viergas meting gedaan en door een ontbrekende EGR faalt je motor op de te hoge uitstoot.
Datgezegd, een EGR zit voor zover ik weet nergens in het circuit van de motorolie, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat je olieverlies hebt door een defecte EGR. Koeling van de EGR (bij diesels alléén de 90PK) gebeurt met koelwater.
Bij diesels zit trouwens altijd wel olie/vet bij de aansluiting, maar dat komt omdat de aansluiting zelf lucht (+olie) lekt door de overdruk van de turbo. Het lijkt dan alsof de EGR olie lekt, wat in feite ook zo is, maar die olie die je ziet is dan al ergens anders uit je blok gelekt. Meestal is dat dan via de seals van de turbo of via de carterontluchting.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik had ook problemen met olieverbruik, mijn garage attendeerde mij erop bij een beurt dat de carterontluchting verstopt zat, ik heb deze toen laten vervangen en sindsdien heb ik zo goed als geen olieverbruik meer, nog geen 0.5 liter tijdens de interval(7500km), ondanks de 182.000km, ik heb vorig jaar bij een sleuteltreffen bij onze oosterburen uit voorzorg ook de egr klep schoongemaakt, wat ik toen van medesleutelaars begrepen heb is dat er ook een slang vanuit de carterontluchting naar de klep gaat. Mijn redenering is dat als de carterontluchting niet goed werkt er wellicht olie naar de EGR klep is gegaan. Pin me er niet op vast !!!
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
voor de toppic starter.
welke storing geeft hij precies aan.
de egr bij de 1400 wil wel eens blijven hangen door vuil, hij geeft dan ¨doorlaat te groot¨ aan
of er zit een verstopping en dan zegt hij ¨doorlaat te klein¨
bij doorlaat te groot is er 1 bekent probleem en dat is dat er kleine las korrels uit je uitlaat in de egr klep komen en deze blokkeren. oplossing; uitlaat spruitstuk er af en zachtjes op zijn kop leeg kloppen, de metalen pijp van de egr goed reinigen en de egr klep proberen te reiningen of vv.
bij doorlaat te klein wil is er meestal verstopping of de klep is defect en gaat niet ver genoeg open.
soms zit de doorgang onder de gasklep helemaal dicht, daar waar de metelen pijp de inlaat ingaat.
soms helpt het alleen al om de klep er af te halen, schoonmaken en opnieuw in basis afstelling te zetten.
(ik kocht de mijne met de egr storing, schoongemaakt, ingeleerd, niet meer terug gekomen)
welke storing geeft hij precies aan.
de egr bij de 1400 wil wel eens blijven hangen door vuil, hij geeft dan ¨doorlaat te groot¨ aan
of er zit een verstopping en dan zegt hij ¨doorlaat te klein¨
bij doorlaat te groot is er 1 bekent probleem en dat is dat er kleine las korrels uit je uitlaat in de egr klep komen en deze blokkeren. oplossing; uitlaat spruitstuk er af en zachtjes op zijn kop leeg kloppen, de metalen pijp van de egr goed reinigen en de egr klep proberen te reiningen of vv.
bij doorlaat te klein wil is er meestal verstopping of de klep is defect en gaat niet ver genoeg open.
soms zit de doorgang onder de gasklep helemaal dicht, daar waar de metelen pijp de inlaat ingaat.
soms helpt het alleen al om de klep er af te halen, schoonmaken en opnieuw in basis afstelling te zetten.
(ik kocht de mijne met de egr storing, schoongemaakt, ingeleerd, niet meer terug gekomen)
Thnx voor de reacties,
IK print ze uit en ga er mee naar mijn garage, even horen wat hun mening is en de mogelijkheden bespreken.
Zomaar 300 euri uitgeven voor iets wat eigenlijk niet kapot is zonde van de centjes.
De oorzaak vind ik belangrijker.
dank allen, ik houdt u op de hoogte van de vordering in deze.
groet,
Slinetje
IK print ze uit en ga er mee naar mijn garage, even horen wat hun mening is en de mogelijkheden bespreken.
Zomaar 300 euri uitgeven voor iets wat eigenlijk niet kapot is zonde van de centjes.
De oorzaak vind ik belangrijker.
dank allen, ik houdt u op de hoogte van de vordering in deze.
groet,
Slinetje
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Slinetje,
Geen dank, we lezen je bevindingen t.z.t. wel op het forum ...
mvg Peter
Geen dank, we lezen je bevindingen t.z.t. wel op het forum ...
mvg Peter
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 
