HELP.... Motorolie bijgevuld en wagen geen power meer...

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
MN-NL

01 mar 2013, 00:21 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Volgens mij, maar de experts op dit forum moeten het bevestigen, kan het gebeuren dat een diesel op hol kan slaan bij een veel te hoge motoroliepeil. De motor gaat dan op olie lopen.[/quote]

Dat gebeurt wel eens als je bij een turbodiesel de as-afdichting van de turbo kapot hebt. Dan zuigt de turbo langs de as het carter leeg en blaast dat de motor in. Gevolg: motor gaat hoog in de toeren en is gelijktijdig zijn koeling/smering grotendeels kwijt. En dat terwijl je hem niet gestopt krijgt. Vaak met kapitale schade tot gevolg....

Met alleen een te hoog oliepeil krijg je dat niet voor elkaar.

Gr. Marc
Audi_gekkie

01 mar 2013, 00:56 0 x

[quote="MN-NL"][quote="Audi-gekkie"]Volgens mij, maar de experts op dit forum moeten het bevestigen, kan het gebeuren dat een diesel op hol kan slaan bij een veel te hoge motoroliepeil. De motor gaat dan op olie lopen.[/quote]

Dat gebeurt wel eens als je bij een turbodiesel de as-afdichting van de turbo kapot hebt. Dan zuigt de turbo langs de as het carter leeg en blaast dat de motor in. Gevolg: motor gaat hoog in de toeren en is gelijktijdig zijn koeling/smering grotendeels kwijt. En dat terwijl je hem niet gestopt krijgt. Vaak met kapitale schade tot gevolg....

Gr. Marc[/quote]

Kijk dan heb ik de klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt. :lol:
Je verhaal komt mij bekend voor, maar ik was een aantal details vergeten. :roll:
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 mar 2013, 07:49 0 x

[quote="MN-NL"][quote="Audi-gekkie"]Volgens mij, maar de experts op dit forum moeten het bevestigen, kan het gebeuren dat een diesel op hol kan slaan bij een veel te hoge motoroliepeil. De motor gaat dan op olie lopen.[/quote]

Gr. Marc[/quote]

Dit vond ik als voorbeeld van bovenstaand verschijnsel op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=tjhNQOd0cto

Dit wil je niet meemaken, het geluid van de motor gaan door merg en been ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pet

01 mar 2013, 08:49 0 x

Ik denk eerder dat er een vacuüm klepje is blijven hangen ik heb dit eerder gehad met mijn toledo TDI 140 pk
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 mar 2013, 08:53 0 x

Het fenomeen is vooral bekend van de Golfjes 1 diesel. Die hadden nog wel eens de neiging op "op hol"te slaan. Een keertje meegemaakt bij een maatje van mij, op de snelweg. Het ding ging steeds harder lopen, totaal geen controle meer over het gedrag van de motor. Contact uit, zorgen dat de sleutel niet de stand kwam dat de auto op stuurslot zat, in de ankers incl. handrem, remdruk langzaam opvoeren (en geen bekrachtiging meer) en langzaam uit laten razen en kijken voor een gaatje op de vluchtstrook. Dit wil ik nooit meer meemanken. Voor het blokje was het over en uit.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

01 mar 2013, 11:57 0 x

voor als de storing er nog eens in gaat komen;
als dit gebeurd ga dan, waar het kan, even aan de kant staan en zet de motor uit en weer opnieuw starten en rijden, blijft het probleem dan weer weg dan heb je ongetwijfeld de storing in het geheugen staan; laaddruk onder- of overschreden en ik denk de laatste.
dit betekend dan de druk in het inlaat system te hoog is geworden voor een bepaalde periode en de computer de boel naar veilige waardes afregeld.
gevolg; lagere turbodruk en een stuk minder vermogen, en de komt auto niet meer boven de 90/100 km/h.
bij overschrijden van de laaddruk kan het de N75 laaddruk klep zijn, vacuumslang klein scheurtje of... de turbo zelf waarvan de verstelling blijft hangen door vervuiling. je kunt hem reinigen op verschillende manieren maar vaak word het een nieuwe turbo..... :(
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 mar 2013, 15:30 0 x

Alleen de 90pk versie heeft toch een turbo die verstelbaar is meen ik mij te herrineren.
Pet

01 mar 2013, 17:39 0 x

[quote="rolf"]Alleen de 90pk versie heeft toch een turbo die verstelbaar is meen ik mij te herrineren.[/quote]
Alleen 110 pk en hoger heeft een variabele turbo
Ben_3L

01 mar 2013, 18:31 0 x

[quote="Pet"][quote="rolf"]Alleen de 90pk versie heeft toch een turbo die verstelbaar is meen ik mij te herrineren.[/quote]
Alleen 110 pk en hoger heeft een variabele turbo[/quote]
Volgens mij inderdaad de 90PK versie (i.t.t. 75pk) en de 1.2 TDI hebben turbo's met variabele schoepen.
Mc.Didi

03 mar 2013, 22:31 0 x

Heb er alle doemscenario's op na gelezen en moet zeggen dat sedert mijn beschreven voorval en nu toch ondertussen 500 km verder, heeft dit verschijnsel hem niet meer herhaald en verder valt er ook niets meer abnormaal aan de motor te bespeuren, geen oliespoor onder de auto gevonden, hij trekt terug normaal/goed op, rookt niet, verbruik blijft gelijk enz...

Ik hou het in de gaten en bij de minste abnormale verschijnsel ga ik onmiddellijk naar de garage...ik volg in elk geval deze zaak op de voet.
Plaats reactie