vrijloop poelie dynamo
Sinds kort maakt de A2 onder de motorkap een slippend geluid van een riem.
De distributie is onlangs compleet vervangen, dat was het niet.
Volgens de garage zou het de vrijloop poelie van de dynamo zijn.
Is dit een slijtageonderdeel? Iemand hier ervaring hiermee?
De distributie is onlangs compleet vervangen, dat was het niet.
Volgens de garage zou het de vrijloop poelie van de dynamo zijn.
Is dit een slijtageonderdeel? Iemand hier ervaring hiermee?
- Smarty707
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Alleen de TDI's hebben een z.g. vrijloop op de dynamo. Deze kan inderdaad defect raken. Het geluid dat de multiriem dan met een defecte vrijloop veroorzaakt is enorm en gaat gepaard met behoorlijk wat trillingen wat door de gehele carosserie te voelen is.
Indien er bij de grote beurt een nieuwe multiriem gemonteerd is, zou ik als eerste deze eens aan een inspectie onderwerpen, want daar zit naar mijn mening het probleem.
Wat vaker gebeurd is, dat de oude multiriem teruggezet wordt, maar men vergeten is de looprichting te markeren en dan deze verkeerdom monteert.
groetjes
Smarty707
Indien er bij de grote beurt een nieuwe multiriem gemonteerd is, zou ik als eerste deze eens aan een inspectie onderwerpen, want daar zit naar mijn mening het probleem.
Wat vaker gebeurd is, dat de oude multiriem teruggezet wordt, maar men vergeten is de looprichting te markeren en dan deze verkeerdom monteert.
groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Slippend geluid van de multiriem lijkt me meer op te weinig riemspanning.
Is de multiriem gelijk vervangen met de distributieriem?
Slipt de multiriem alleen na de koude start of voortdurend?
Maakt het verschil als de airco wel/niet is ingeschakeld?
Is de multiriem gelijk vervangen met de distributieriem?
Slipt de multiriem alleen na de koude start of voortdurend?
Maakt het verschil als de airco wel/niet is ingeschakeld?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

[quote="Smarty707"]Alleen de TDI's hebben een z.g. vrijloop op de dynamo. Deze kan inderdaad defect raken. Het geluid dat de multiriem dan met een defecte vrijloop veroorzaakt is enorm en gaat gepaard met behoorlijk wat trillingen wat door de gehele carosserie te voelen is.
groetjes
Smarty707[/quote]
Dat is dan vreemd, aangezien onze A2 een benzine variant is kan het dus niet de vrijloop poelie zijn. Ik had op het Duitse forum al een Wiki gevonden hoe deze te vervangen (half uur werk met juiste gereedschap volgens de beschrijving), maar dat is dus waarschijnlijk niet meer nodig.
De multiriem zag er nog als nieuw uit en is destijds met mijn goedkeuring hergebruikt. Vanmorgen nog een ritje gemaakt en
toen hoorde ik het slippende geluid niet meer. Zowel bij koude, als warme motor, airco aan of uit zijn er geen verschillen
hoorbaar. Misschien was de riem glad en slipte daardoor, ik zal de spanning laten checken. Komende week moet de auto toch naar de garage i.v.m. vervanging wiellagers dan kunnen ze dat meteen meenemen.
groetjes
Smarty707[/quote]
Dat is dan vreemd, aangezien onze A2 een benzine variant is kan het dus niet de vrijloop poelie zijn. Ik had op het Duitse forum al een Wiki gevonden hoe deze te vervangen (half uur werk met juiste gereedschap volgens de beschrijving), maar dat is dus waarschijnlijk niet meer nodig.
De multiriem zag er nog als nieuw uit en is destijds met mijn goedkeuring hergebruikt. Vanmorgen nog een ritje gemaakt en
toen hoorde ik het slippende geluid niet meer. Zowel bij koude, als warme motor, airco aan of uit zijn er geen verschillen
hoorbaar. Misschien was de riem glad en slipte daardoor, ik zal de spanning laten checken. Komende week moet de auto toch naar de garage i.v.m. vervanging wiellagers dan kunnen ze dat meteen meenemen.
Zit de poelie nog wel goed vast aan de dynamo?
Die van mij is er namelijk eens van af gelopen en lag toen onderin de motorruimte op de plastic bodemplaat.
Nog steeds een raadsel hoe dat heeft kunnen gebeuren...
Gelukkig geen verdere schade veroorzaakt!
Die van mij is er namelijk eens van af gelopen en lag toen onderin de motorruimte op de plastic bodemplaat.
Nog steeds een raadsel hoe dat heeft kunnen gebeuren...
Gelukkig geen verdere schade veroorzaakt!
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="Smarty707"]
groetjes
Smarty707[/quote]
@Smarty707
Rare vraag, maar waarom zou het wisselen van de looprichting een slippende multiriem op kunnen leveren?
groetjes
Smarty707[/quote]
@Smarty707
Rare vraag, maar waarom zou het wisselen van de looprichting een slippende multiriem op kunnen leveren?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="Smarty707"]ervaring, ervaring, ervaring........[/quote]
Je hebt er dus ervaring mee, maar heb je er ook een verklaring voor?
Je hebt er dus ervaring mee, maar heb je er ook een verklaring voor?