Handrem
- duitse degelijkheid
Over remmen gesproken....ik ben 'verplicht' om de handrem aan te trekken in mijn 1.2 TDI anders hou je dat Boing Boing Boing !! je weet wel , wat naast de bekerhouder zit.
Nu is mij door de jaren heen wijs gemaakt dat je de auto bij (nacht)vorst nooit !! op de handrem moet zetten.
Beetje tegenstrijdig vinden jullie niet ?.....Wie weet hoe dat zit bij de A2 1.2 TDI ??
Anyway
Drive to Arrive Allive !
Nu is mij door de jaren heen wijs gemaakt dat je de auto bij (nacht)vorst nooit !! op de handrem moet zetten.
Beetje tegenstrijdig vinden jullie niet ?.....Wie weet hoe dat zit bij de A2 1.2 TDI ??
Anyway
Drive to Arrive Allive !
Yep, dat is een feit. Ik zet hem (als er plek is) op een aflopende parkeerplaats. dat rolt hij tegen een stoeprandje aan en zet ik de handrem 1 tikje vast zodat lampje uit gaat. En zo niet dan gewoon wel op de handrem. Heeft gelukkig nooit vast gevroren gezeten. Maar klopt. de P werkt (helaas) niet als bij een normale automaat.
Heb ik ook lang over nagedacht. Ik heb met redelijk strenge vorsten mijn handrem een klein beetje aangetrokken zodat de "gong" niet gaat. Ik leg dan een gekloofd stuk boom voor mijn achterwielen zodat de auto niet weg kan rollen. Low-tech, maar werkt 100%. Heb overigens nog nooit meegemaakt dat hij echt daadwerkelijk vastgevroren zat. Maar het lijkt me inderdaad beter niet de goden te verzoeken.
- duitse degelijkheid
Maar ja....dat kan nooit de bedoeling zijn geweest toen de A2 in elkaar geschroeft werd.....Zo,n 20 a 25 jaar (ongeveer denk ik ??) geleden toen de a2 op de tekentafel lag was het euvel van een vast vriezende handrem ook al bekend.....maar wie weet is daar door Audi ook wel een mouw aan gepast !
Iemand toevallig kennis van zaken ??
Iemand toevallig kennis van zaken ??
Dat irritante piepje is eenvoudig op te lossen door het stekkertje achter dat plaatje los te trekken.
Heb ik zelf ook gedaan, en er een bekerhouder voor in de plaats gezet, dus ik heb er nu 2 8-)
Vwb parkeren in de winter, ik zette de auto in de P-stand, en daarna heel rustig de rem loslaten totdat de auto niet meer rolt, en hij 'vast' zit. En dan geen handrem.
Heb ik zelf ook gedaan, en er een bekerhouder voor in de plaats gezet, dus ik heb er nu 2 8-)
Vwb parkeren in de winter, ik zette de auto in de P-stand, en daarna heel rustig de rem loslaten totdat de auto niet meer rolt, en hij 'vast' zit. En dan geen handrem.
- duitse degelijkheid
Zelf heb ik de handrem zowel deze als vorige winter altijd tot het gaatje aangetrokken.....Nooit problemen gehad , Nu hoor ik jullie denken....wat zeur je dan ,maar het gaat mij er om wat het uitgangspunt van Audi was/is in deze...
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Handrem nooit of bijna nooit gebruiken kan ook een nadeel hebben, vooral bij auto's met remschijf achter.
Het mechanisme op de remklauw kan door het lang niet bewegen en snellere corrosie en vuilopbouw in de winter vast gaan zitten.
Als je hem dan wel een keer gebruikt heeft de retour veer te weinig kracht om de handrem te lossen en de remblokken worden nog steeds enigzins aangedrukt tegen je remschijf.
Ga je daar mee rijden, kan het nogal "warm" worden met meestal hele vervelende dure gevolgen.
Bij trommelremmen zul je er minder snel last van hebben, is een heel ander systeem.
Het mechanisme op de remklauw kan door het lang niet bewegen en snellere corrosie en vuilopbouw in de winter vast gaan zitten.
Als je hem dan wel een keer gebruikt heeft de retour veer te weinig kracht om de handrem te lossen en de remblokken worden nog steeds enigzins aangedrukt tegen je remschijf.
Ga je daar mee rijden, kan het nogal "warm" worden met meestal hele vervelende dure gevolgen.
Bij trommelremmen zul je er minder snel last van hebben, is een heel ander systeem.
[quote="Bart"]mauritsvs, mis ik iets? want juist dit werkt dus niet bij de a2 1,2tdi. de "p" stand blokkeert immers niet..[/quote]
Klopt, maar ik laat de auto dan 'rollen' totdat je weerstand voelt.
Volgens mij is dit iets met de zuigers die dan niet verder kunnen, vergeef mij mijn technische onkunde
Klopt, maar ik laat de auto dan 'rollen' totdat je weerstand voelt.
Volgens mij is dit iets met de zuigers die dan niet verder kunnen, vergeef mij mijn technische onkunde