Brandstofverbruik na chiptuning

Discussie over chiptuning en tuning in het algemeen.
Plaats reactie
Audi_gekkie

03 mei 2013, 03:01 0 x

Zijn er leden die het brandstofverbruik vóór en ná chiptuning hebben bijgehouden?
Vele tuners beweren dat er na chiptuning en gelijke rijstijl het brandstofverbruik omlaag gaat, maar is dit zo?
Het liefst reacties van leden die dit daadwerkelijk gemeten hebben.
YellowFellow

04 mei 2013, 21:30 0 x

Bij onze beide A2's geen enkel verschil in gebruik. Kan ook niet anders; door chippen verandert niet ineens de interne weerstand van motor en aandrijflijn of de luchtweerstand. Op z'n best verandert het ideale werkgebied van de motor iets waardoor een lager brandstofverbruik een gevolg kan zijn van verandering in rijstijl.

Maar zoals gezegd, niet waarneembaar meer of minder brandstofverbruik bij ons.
jos_br
Motortype: (nog) geen Audi A2

05 mei 2013, 12:54 0 x

[quote="YellowFellow"]

Maar zoals gezegd, niet waarneembaar meer of minder brandstofverbruik bij ons.[/quote]

Dit is ook hetgeen ik vertel wanneer mensen inlichtingen over het tunen willen hebben. Wanneer je als tuner belooft dat het verbruik omlaag gaat en men houdt een andere rijstijl aan na tuning wordt je hiermee meteen (terecht) om de oren geslagen.

Jos.
JBAutoservice BV
Audi_gekkie

05 mei 2013, 16:59 0 x

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben trots op mijn zuinige rijden, maar af en toe wil ik ook wel eens een schop in de rug hebben. ;)
Dan ga ik deze zomer toch eens bij JB Autoservice in Dieverbrug of Scholtmeijer Tuning in Beilen langs. ;)
Wilko
Motortype: BHC (1.4 TDI 75pk)

24 mei 2013, 03:20 0 x

Ik heb net een racechip uit duitsland ingebouwd, zon ding wat tussen de motorstekker voor de injectoren en de injectoren wordt geplaatst. Lekker goedkoop toch naar circa 95-100 pk. Resultaat inderdaad veel bredere powerband.

Verbruik moet ik nog meten, t ding zit er net op

Inbouw:
- Levering bestaat uit doosje met racechip, kabelboompje, tywraps en toelichting
- Eerst stekker op injectoren los, daartussen nieuwe kabelboom monteren en de racechipdoosje op kabelbooom aansluiten.
- Met tywraps een en ander ophangen onder de afdekkap tegen de motor
- Laatste twee zijn maas en +12v. Massa kan eenvoudig op steuntje voor de geluiddempplaat. de +12v kan op de dyname bij de aansluiting accukabel. Wel eerst accukabel losmaken ivm kans op kortsluiting.
- totaal klein uurtje werk

Hi loopt sterker en stiller. met veel bredere powerband.

Kosten E 179,00 inclusief verzenden.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2013, 09:57 0 x

Deze versie heb ik nog niet gehoord........de zgn powerboxen zijn niet echt de meest ideale manier van tunen, maw kunnen ze langzaam je motor slopen.
Tunen bevat iets meer dan alleen wat kenvelden wijzigen dat er wat meer brandstof ingespoten wordt of de dumpvalve iets later geopend.
Persoonlijk zou ik die dingen links laten liggen en iets meer geld uitgeven voor goede en geteste software van JD uit Lochem of Hartog tuning uit Alkmaar, die weten waar ze mee bezig zijn.
Plaats reactie