1.4 tdi mag 1000 kilo trekken maar hoe presteerd ie met cara

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
kww

12 mei 2013, 16:34 0 x

hallo
zijn er hier ervaringen met een caravan achter de A2?
mijn caravan weegt 1000 kilo (hobby 420) en de 1.4 tdi mag ook 1000 kilo trekken.
echter wordt meestal 70 a 80 procent van de wagen aangeraden.
ik vroeg me dus af of er ervaringen zijn met een sleurhut achter de A2?
mvg klaas
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 mei 2013, 16:41 0 x

Hoi Klaas, effe wat anders, ik zie dat jou A2 van 2001 is. Import ?? Waarom ik dit vraag, ik meen dat de Nl A2,s van bouwjr 2000 en 2001 geen trekgewicht op het kenteken hebben staan.
MN-NL

12 mei 2013, 16:44 0 x

Hallo Klaas,

Dat het technisch en wettelijk mag wil nog niet zeggen dat het ook een goede / gelukkige combinatie is.

Persoonlijk vind ik een Hobby van 1000 kg op papier (wat weegt ie echt, incl. alle belading?) achter een A2-tje niet kunnen. De caravan is veel te zwaar in relatie tot het gewicht van de auto, de verhouding is helemaal zoek. Daarnaast houdt het vermogen plus koppel van de A2 ook niet over. Kortom, je bent niet de grens op aan het zoeken maar er al (ver) overheen wat mij betreft. Probeer je eens voor te stellen wat er gebeurt als het een beetje waait, of als je eens goed in de ankers moet?

Als het gaat om een stukje naar de camping op de Veluwe, kan je het proberen. Maar als je de landsgrenzen over wilt zoek dan liever een wat dikkere auto als trekker!
Uiteindelijk sloop je de A2 zelf ook met dit soort acties, het is allemaal wat teveel van het goede.

En overigens: met A2-tje bedoel ik niet de auto te kleineren, het is een grootse auto met heel veel mogelijkheden. Behalve het trekken van een sleurhut dan.....

Gr. Marc
kww

12 mei 2013, 16:49 0 x

@chipsoer, ik ben nog zoekende maar dit forum vereist dat je daar iets invult.
mijn huidige auto staat te koop.
overigens betekend het niet dat de auto geen 1000 kilo mag trekken vanwege het streepje.
althans zo staat het hier op het forum.
dat het op het randje zit wist ik al, maar als het er ver over gaat dan wordt het te gek en gaat de sleurhut ook in de verkoop.
ik heb eens een arosa gehad met dezelfde 1.4 tdi en daar een caravna achter gehangen van 800 kilo
en dat was eigenlijk ook al geen beste combinatie.
overigens weegt de caravan zelf iets in de 750 kilo maar je moet het laadvermogen erbij rekenen en dan kom je op maximaal 1000 kilo.
qua koppel zou het best moeten kunnen natuurlijk, menig benzine auto heeft die koppel niet.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 mei 2013, 21:06 0 x

Alles over trekhaken in dit topic:

http://www.audi-a2.nl/topic61.html

Bij een A2 met trekhaak is het goed opletten welk type trekhaak gemonteerd is.

Met het type voor de fietsendrager mag in principe geen aanhanger getrokken worden.
Dit type is te herkennen aan een uitstekende punt op de kogel.

Een karretje met 1000 kg naar de stort zou ik zelf nog wel aandurven, maar een caravan lijkt me idd. teveel
van het goede. De auto is naar mijn mening te licht in gewicht t.o.v. de caravan.
Als je caravan alleen in de zomervakantie gebruikt, is het huren/lenen van een zwaardere auto dan geen mogeljkheid?

Hier nog een foto van een A2/caravan ter illustratie:

Afbeelding
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
YellowFellow

12 mei 2013, 23:29 0 x

Vroeger gingen wij jaar in jaar uit met een mercedes 190d en een Adria van 4m20 naar zuid-frankrijk. Die Mercedes had een leeggewicht van maar 1120 KG en een 72 PK diesel zonder turbo. Ik kan me herrinneren dat we bij tijd en wijlen nog geen 70 heuvel op haalden met z'n vieren en volgas in de 3e versnelling. Maar buiten dat het allemaal zeer langzaam ging, zeker naar hedendaagse maatstaven, ging alles ook in de bergen zonder problemen.

Met 4 man + volle kofferbak + kogeldruk zit de auto zelf zo'n 300+ KG boven zijn leeggewicht, dus volbeladen gewicht van een caravan vergelijken met het leeggewicht van een auto is geen maatstaf voor 'onveilig' of 'veilig'. De wet zegt immers ook niet dat het leegewicht van een trekauto altijd hoger moet zijn dan het gewicht van het getrokken deel. Dat hangt af van het type voertuig. Dat je met een A2 dicht tegen de grenzen zit? Ja, maar onveilig hangt van veel meer zaken af. Zoals bijvoorbeeld rijgedrag, of correcte manier van belading, wind, technische gesteldheid etc.

Anyway, hier staat een berg aan informatie over auto's en caravans:

http://www.caravantrekker.nl/basisberek ... euze=Hobby

Overigens wordt hier aangegeven dat een Hobby 420 300 KG te zwaar is voor een Audi A2 1.4 TDI 75PK. Geen idee hoe het exact berekend wordt, maar met het rekentooltje op de site kan je ook parameters als bandenmaat en chiptuning meenemen.

Misschien dat het helpt.
kww

12 mei 2013, 23:35 0 x

die rekentool gaat uit van nieuwe caravans, waarbij zelfs de kleinste nog 200 kilo zwaarder is als
mijn hobby 420 van 1983.
denk dat ik de hobby maar in de verkoop zet, lijkt me geen veilig gevoel om met vrouw en 2 kleine kinderen
in een combinatie te zitten die het net wel of net niet kan doen.
YellowFellow

12 mei 2013, 23:51 0 x

Uiteindelijk draait daar alles om ook. Als je jezelf al niet prettig voelt, moet je het niet doen.

P.s. ik zag in een ander draadje dat een Audi A8 4.2 ook niet al te duur meer is. En ik denk dat je daarmee pas boven de 180 KM/H begint te merken dat er ook nog een Hobby 420 achter hangt :lol:
YellowFellow

13 mei 2013, 00:00 0 x

Trouwens, de rekentool zegt dit als je jouw caravan gegevens met de hand invult:

De Audi A2 - 1.4 TDI [2003+] met een beladen Hobby De Luxe 420 KB van 1000 kg met een gewichtsverhouding van 79%, is een goede combinatie met gemiddelde prestaties.De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading naar verwachting voldoende maar niet erg royaal, waardoor enige kennis over het rijden met een caravan (en belading!) voor deze combinatie wel aan te bevelen is (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).

Niet dat ik je over de streep wil trekken, maar er staat dus niet dat het onveilig is of afgeraden wordt.
Peter

13 mei 2013, 15:13 0 x

Ik vind persoonlijk dat de trekkende auto (veel) zwaarder moet zijn dan de caravan.
Plaats reactie