Uitlezen originele kilometerstand Audi A2 1.4 benzine.

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Plaats reactie
JorritB

12 nov 2014, 11:41 0 x

Beste forumleden,
Helaas is mijn Audi A2 een tijdje terug total loss gereden :( .
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe! Alleen las ik dat de kilometertellers nog wel eens worden teruggedraaid.
Ik heb dus een VAG-COM VCDS 12.12.3 aangeschaft zodat ik bij aankoop van een nieuwe ter plekke de auto kan uitlezen en de originele kilomterstand uit de ECU kan halen.

Nu heb ik twee vragen:
1. Kan de kilometerstand voor zowel diesel motoren als benzine motoren worden teruggedraaid?
2. Met welk apparaat kan ik de originele kilometerstand van een 1.4 benzine uitlezen?
DE VAG-COM leest namelijk alleen EDC15 & EDC16 ECU'S uit, deze zitten in de Audi A2 Diesels! De Audi A2 1.4 op benzine heeft een andere ECU en het apparaat kan deze dus blijkbaar niet uitlezen.
Ik heb heel het internet al doorgezocht maar kan er niks over vinden, ik hoop dat één van jullie mij verder kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Jorrit

stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2014, 13:02 0 x

Bij sommige autos is er ook nog een losse motorteller die je kunt uitlezen.En je hebt autos die de km stand in de sleutel opslaan; als je dan de km stand terugdraait, schiet ie automatisch weer terug naar de originele stand als je de sleutel erin stopt.
Wat ik wel weet is dat in Duitsland een teller terugdraaien een misdaad is waar gevangenisstraf opstaat; Schijnbaar wordt er dan in duitsland niet zo snel een teller teruggedraait.
Persoonlijk vind ik een lage kmstand geen garantie voor een goede wagen; integendeel; een auto van 10 jaar oud met 50.000 km is verdacht; of hij is gebruikt als boodschappenwagen met als resultaat een compleet dichtgeslipt blok; of hij heeft ergens 6 jaar total loss op een werf gestaan. tot dat iemand heeft besloten hem op te knappen.Een auto die 15.000 per jaar heeft gereden, met alle onderhoudshistorie erbij, kan best een goede deal zijn. ook al is ie 12 jaar oud.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2014, 13:54 0 x

Die van mij kan ik niet uitlezen wat de km stand betreft, niet alle ECU's laten dit toe.
JorritB

12 nov 2014, 15:36 0 x

Bedankt alvast voor de reacties!
Wat betreft het terugdraaien, het is in Duitsland maar ook sindskort in Nederland een misdaad. Het gebeurt helaas nog steeds en ook best veel!
Het is namelijk erg moeilijk aan te tonen, of de persoon waarvan je hem hebt gekocht hem heeft teruggedraaid.
Die zou zich ook van de domme houden en zeggen dat hij hem met die km stand heeft gekocht.
Maar als we het even concreet houden,
* Heeft een Audi A2 een losse motorteller? heb je daar wel eens iets over gehoord?
* Is het mogelijk een Audi a2 1.4 benzine terug te draaien? Als het niet mogelijk is hoef ik daar ook geen rekening mee te houden. Bij de diesels is tenminste al wel aangetoond dat die terug gedraaid kunnen worden!
* De Originele kilometerstand op de ECU van een Audi a2 benzine 'een magneti marelli' is voor zover bekent dus niet uit te lezen met een apparaat? Er zou toch wel een manier moeten zijn om deze te laten uitlezen? Audi garage?
Alvast bedankt!
Groeten Jorrit
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 nov 2014, 22:27 0 x

Ze zijn allemaal terug te draaien, alle auto´s, alle modellen, alle merken, voorbeelden te over, helaas is alles te kraken, de kastjes staan gewoon te koop op internet op oostblok site´s....
Met vdcs kan je alles uitlezen ook de 1,4 benzine. dat kan met elke testkast vdcs, bosch, snap-on ect ect.  Hoef je echt niet voor naar de dealer maar uiteraard ben je welkom !

Maar dan jou vraag of die km stand in de motor computer word opgeslagen..... bij nwe auto´s wel en zelf in meer regelapparaten maar van de A2 heb ik dit nooit gezien maar ook niet naar gezocht eerlijk gezegd. zou ik moeten uitzoeken maar ik heb zelf geen 1400 benzine (meer)

Wat ik je wel kan aanbieden is als je mij het chassisnummer per prive bericht stuurt dat ik in de historie kijk, ik kan alles wat bij een audi dealer is gedaan nazien en daar staan de km standen bij.
Nadeel; als hij al een tijd niet bij de dealer is geweest kan daar tussen een gat zitten waarin van alles kan zijn gebeurd.
De ervaring leert dat de benzine en de 1,4 TDI´s er goed van af komen maar de 1,2 TDI (3L) er meestal aan heeft moeten geloven, heb er inmiddels (ik denk) 50 of zo voor div forum leden gecontroleerd maar bij de 3L is het bijna altijd bingo......
JorritB

13 nov 2014, 09:43 0 x

Koop9 Bedankt voor je reactie!Als ik een nieuwe heb gekocht zal ik contact met je opnemen! Groeten Jorrit.
Audi_gekkie

14 nov 2014, 13:35 0 x

Dan is het leed al geschiet, mocht de kilometerstand niet kloppen en je hebt een nieuwe gekocht. ;)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 nov 2014, 18:56 0 x

Daar heb je een punt gekkie........
Het beste is om met een proefrit of als de verkoper er even niet is een foto van het chassisnummer te maken uit het service boekje of het bakje achter de handrem er even uit trekken daar onder staat het echte ingeslagen chassisnummer.
En stuur die dan even naar mij of sms me het nummer (vraag me nummer maar per p.b.)
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2014, 21:11 0 x

Of de verkoper vragen of je het chassisnummer/historie mag natrekken. Wil hij dit niet, dan kun je je conclusies trekken ...  ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie