Aanpassing onderstel 1.4TDi, 90PK

Projecten, modificaties en accessoires.
advanced

21 jul 2013, 11:27 0 x

Hallo Johan, mooie foto's en het praatje bij het plaatje. Maar even afwachten wat de vrouw van het rijd gedrag vindt van de A2 nu. Wellicht inderdaad een andere veren set.
" Alleen wrijving geeft glans"
Audi_gekkie

22 jul 2013, 19:34 0 x

Mooi en goed verhaal.
Bedankt voor de vooral eerlijke conclusie!
Over FSD hoor ik niets dan lof.

Trouwens dat je met drempels nemen de voorkant raakt komt mij niet bekent voor.
Misschien toch iets rustiger over de drempels?
Johan

23 jul 2013, 13:26 0 x

Zal dat het zijn? :oops:

Nog wat snelweg km gereden en met een behoorlijke belading. Dat ging prima! Ik was het onderstel zelfs even vergeten en heb er ook niets van gemerkt. Dus blijkbaar valt het wel mee. Met belading is het nog beter zelfs. Ik moest gelijk aan de A2tjes met een gastank denken. Het zou best eens een oplossing kunnen zijn.

Auto uit laten lijnen, maar er zat weinig verkeerd aan. Auto reed ook al goed, maar je weet maar nooit.

Ik heb genoten van de auto! Het weggedrag is werkelijk uitstekend geworden en de hardheid valt nu eigenlijk best wel mee. Bij normaal gedrag is het heel goed te doen en verschil is bijna niet merkbaar. Belading doet hem niets.... De auto zakt niet en gedraagt zich goed.

Het leukste is dat mijn vrouw er mee weg geweest is en niets heeft gezegd over de hardere vering. We laten het dus maar even zitten.

Dit wilde ik sowieso doen. Na 5000 km en gereden met de winterbanden (15 inch) is het verhaal compleet. Pas dan kunnen conclusies getrokken worden. Het 17 inch maakt natuurlijk ook wel verschil, maar als het goed is, is dat door de FSD's een stuk minder groot geworden. Het is bij mijn A4 wel het geval (18 inch tov 16 in de winter).

Wordt vervolgd.
Audi_gekkie

23 jul 2013, 13:33 0 x

[quote="Johan"]
Het leukste is dat mijn vrouw er mee weg geweest is en niets heeft gezegd over de hardere vering. We laten het dus maar even zitten.[/quote]

Wahaha, je bent me er eentje! :lol:
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jul 2013, 10:22 0 x

Het probleem met het nemen van drempels komt mij ook bekend voor. Ik probeer het te ondervangen door
de drempels met trekkende motor te nemen.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de nieuwe dempers/veren bij zijwind.

Ik heb zelf nog de originele veren/dempers eronder en ben benieuwd en vind de A2 nogal zijwindgevoelig,
vooral op de snelweg ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Johan

15 aug 2013, 11:39 0 x

Zijwindgevoeligheid is behoorlijk afgenomen, tot een meer dan acceptabel niveau. Het overhellen is ook aanzienlijk minder. Vooral de lastwissels (minirotondes) is een verademing. Je wordt niet meer zeeziek, zal ik maar zeggen. Ook mijn vrouw wist me te melden dat ze heel blij is met het onderstel. Dit gaat dus de goede kant op en scheelt mij weer werk!

De eerste meters voelt de auto hard aan, het went daarna snel. Ik denk dat het ook scheelt dat dit niet de enige auto is die we hebben. Voor comfortabele lange (gezins-)ritten, nemen we meestal de A4. Dus is het eigenlijk alleen maar Driving fun met de A2!
Audi_gekkie

15 aug 2013, 13:56 0 x

[quote="Johan"]Zijwindgevoeligheid is behoorlijk afgenomen, tot een meer dan acceptabel niveau. Het overhellen is ook aanzienlijk minder.![/quote]

Dit is te danken aan de vering neem ik aan en niet aan de Koni's. :?:
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

15 aug 2013, 22:54 0 x

[quote="Johan"]Zijwindgevoeligheid is behoorlijk afgenomen, tot een meer dan acceptabel niveau. Het overhellen is ook aanzienlijk minder. Vooral de lastwissels (minirotondes) is een verademing. Je wordt niet meer zeeziek, zal ik maar zeggen. Ook mijn vrouw wist me te melden dat ze heel blij is met het onderstel. Dit gaat dus de goede kant op en scheelt mij weer werk!

De eerste meters voelt de auto hard aan, het went daarna snel. Ik denk dat het ook scheelt dat dit niet de enige auto is die we hebben. Voor comfortabele lange (gezins-)ritten, nemen we meestal de A4. Dus is het eigenlijk alleen maar Driving fun met de A2![/quote]

Bedankt voor de info, misschien toch eens overwegen. Zie trouwens dat meestal ook de veren worden gewisseld bij
het kiezen voor andere type schokdempers.
Waardoor de zijwindgevoeligheid afneemt is dan lastig te constateren. Zou je nog even met de oude veren moeten
testen ... ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Johan

18 aug 2013, 00:22 0 x

Ik ben er van overtuigd dat de dempers heel veel doen. Ik heb meerdere malen dempers vervangen en veren, los van elkaar. Dan voel je heel goed wat dempers doen. De harde windstoten, waar je het meeste last van hebt. worden wel degelijk aanzienlijk beter opgevangen door de dempers. Ze dempen de invering, dus ook windstoten. Veren maken het geheel stugger, dat is waar, maar ik denk dat alleen deze Schokdempers een verademing zal zijn op een A2.

Ik bewaar de originele veren, voor het geval dat. Misschien dat ik het nog eens uit moet gaat proberen, maar ik betwijfel het ten zeerste.
HansJan
Moderator

02 jan 2014, 22:39 0 x

Ik ben heel benieuwd hoe de ervaringen tot nu toe zijn. Vrouwlief nog steeds tevreden met het rijgedrag van de A2?

De reden dat ik dit vraag is dat wij voor de zomerset zullen overstappen op de originele S-Line velgen die nog gerestaureerd zullen worden. De nadelen die jij hebt ervaren, ervaart mijn vrouw ( die ook de dagelijkse berijder is van de auto ) eveneens. Ik denk er dus hard over na om ook Koni's te laten monteren, maar ik twijfel of ik dat moet doen met of zonder veren. De auto wordt niet stevig bereden en met twee kleine kids op de achterbank is enig comfort nog wel wenselijk.

Ja, dit is een open deur voor de comfortliefhebbers die zweren bij ballonnen onder de auto maar wij zijn wel wat gewend in dit gezin. Gezien je opmerking 'te hard' denk ik dat het voor ons verstandiger is om alleen de schokdempers te vervangen.

Heb je daar als ervaringsdeskundige nog een goed advies over?

Alvast bedankt!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie