Levensduur van een motor

Algemene discussie over de A2
j.hoeben1

31 mei 2010, 18:53 0 x

Dit heb ik gelezen op AD.nl.

Hoe verleng je het leven van je motor?

ROTTERDAM - Die motoren van auto's van tegenwoordig, die houden het rustig honderdduizenden kilometers vol. Wat kun je als automobilist zelf doen om de levensduur van de motor te verlengen?

ZIN EN ONZIN OVER HET HART VAN UW AUTO

Automobilisten kunnen er zelf veel aan doen om de levensduur van de motor te verlengen.

o Veel korte ritten, vooral de na de koude start, plegen een aanslag op het uithoudingsvermogen. De verbranding is onder die omstandigheden allesbehalve optimaal.

o Schakelen op de verkeerde momenten kan de levensduur aanzienlijk verkorten. Rustig rijden, op tijd schakelen en veel langere ritten maken, helpt echt.

o Wie lang met z'n auto wil doen, kan ook het best een diesel kopen. Dieselmotoren gaan per definitie langer mee dan benzinemotoren. Diesels leveren meer trekkracht bij lagere toerentallen en dat betekent minder belasting van de motor.

o De keuze voor een automaat of handgeschakeld heeft weinig invloed op de levensduur. Hetzelfde geldt voor het wel of niet hebben van een startstopsysteem: dé trend van dit moment.

o Het is belangrijk dat de auto op tijd zijn onderhoudsbeurten krijgt en dat noodzakelijke reparaties tijdig worden uitgevoerd.

o De kwaliteit van de brandstoffen speelt nauwelijks een rol. Zeker in Nederland niet, waar zelfs de witte pomp nog een prima kwaliteit benzine en diesel levert.

Je ziet ook dat het weinig verschil maakt of je merk of witte pomp brandstof tankt. Ik tank altijd witte pomp en mijn A2tje loopt er op als een zonnetje.
Gr. Sjors
Plaats reactie