Stappenplan Distributieset vervangen Audi A2 1.6FSI BAD

Howto's en handleidingen
pionok

31 jul 2012, 12:14 0 x

Met de krik werken kan evt ook maar ik heb ook een aantal dingen vanaf onderaf gedaan.
Zoals losmaken krukasbout, aftappen koelvloeistof, etc. Dit werkt veel beter als de motor hangt ipv op de krik.
En ik denk dat je met ophangen, zoals ik t had veel geleidelijker kunt zakken en ophijsen door t schroefdraad.
Gr. Rene
Audi_gekkie

09 feb 2013, 11:43 0 x

Ik lees dit nu pas.
Net voor mijn aanmelding op dit forum ;)

Zeer duidelijke handleiding!
Ik ben zelf niet bang om te sleutelen, maar dit gaat mij te ver.
Dit komt voornamelijk door de aanschaf van speciaal gereedschap het het losmaken van het motorblok.

Voor de lefgozers, succes.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 feb 2013, 14:46 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Ik lees dit nu pas.
Net voor mijn aanmelding op dit forum ;)

Zeer duidelijke handleiding!
Ik ben zelf niet bang om te sleutelen, maar dit gaat mij te ver.
Dit komt voornamelijk door de aanschaf van speciaal gereedschap het het losmaken van het motorblok.

Voor de lefgozers, succes.[/quote]

Ik weet niet of je dit topic al heb gelezen, dit gaat over de AMF:

http://www.audi-a2.nl/distributieriem-a ... t1430.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
paulds65

14 okt 2013, 16:35 0 x

Erg goede handleiding. Heb vorige week bij mijn 1.6 FSI de riem vervangen voordat ik deze handleiding
gevonden had. Heb zelf de Reparaturanleitung Audi A2 van Bucheli gebruikt omdat de procedure bij de
1.4 AUA en de 1.6 FSI nagenoeg identiek is. Speciaalgereedschap is nergens voor nodig, 2 lange bouten
M8 werkt ook prima. Centrale bout is prima los te krijgen door auto in de versnelling te zetten en
de rem door iemand in te laten trappen. NIET proberen los te draaien door de nokkenas te blokkeren want
dan schiet je over de tanden van de tandriem heen. In tegenstelling tot wat de handleiding beschrijft dus
de nokkenassen pas blokkeren als je de centrale bout hebt losgemaakt (maar nog niet er uit hebt gedraaid).

Paul
pionok

14 okt 2013, 19:12 0 x

[quote="paulds65"]Erg goede handleiding. Heb vorige week bij mijn 1.6 FSI de riem vervangen voordat ik deze handleiding
gevonden had. Heb zelf de Reparaturanleitung Audi A2 van Bucheli gebruikt omdat de procedure bij de
1.4 AUA en de 1.6 FSI nagenoeg identiek is. Speciaalgereedschap is nergens voor nodig, 2 lange bouten
M8 werkt ook prima. Centrale bout is prima los te krijgen door auto in de versnelling te zetten en
de rem door iemand in te laten trappen. NIET proberen los te draaien door de nokkenas te blokkeren want
dan schiet je over de tanden van de tandriem heen. In tegenstelling tot wat de handleiding beschrijft dus
de nokkenassen pas blokkeren als je de centrale bout hebt losgemaakt (maar nog niet er uit hebt gedraaid).

Paul[/quote]

paul kun je proberen uit te leggen wat jij anders doet?
ik schreef dit:

Verwijder de Centrale bout van de krukaspoelie. (Dit is even een belangrijk puntje) Ik heb het gedaan met een slagmoersleutel zonder het benodigde blokkeergereedschap van de krukas (nummer 3415 + 3415/1) met een gewone moersleutel of momentsleutel zal dit nagenoeg niet gaan omdat je de motor dan linksom gaat draaien en er erg veel spanning op de riem komt te staan. Dit moet je dus NIET doen.

Ik hoor het graag van je zodat ik evt iets kan aanpassen.
paulds65

28 okt 2013, 23:14 0 x

Ik draai eerst de centrale bout los door de auto in de versnelling te zetten en de remmen in
te trappen. Pas daarna draai ik de motor op bdp en blokkeer ik de nokkenas.

[quote="pionok"][quote="paulds65"]Erg goede handleiding. Heb vorige week bij mijn 1.6 FSI de riem vervangen voordat ik deze handleiding

Paul[/quote]

paul kun je proberen uit te leggen wat jij anders doet?
ik schreef dit:

Verwijder de Centrale bout van de krukaspoelie. (Dit is even een belangrijk puntje) Ik heb het gedaan met een slagmoersleutel zonder het benodigde blokkeergereedschap van de krukas (nummer 3415 + 3415/1) met een gewone moersleutel of momentsleutel zal dit nagenoeg niet gaan omdat je de motor dan linksom gaat draaien en er erg veel spanning op de riem komt te staan. Dit moet je dus NIET doen.

Ik hoor het graag van je zodat ik evt iets kan aanpassen.[/quote]
pionok

29 okt 2013, 09:21 0 x

Oke op die manier.
Maar even voor mijn beeld vorming. Heb je dit met een dopsleutel gedaan of slagmoersleutel op lucht?
Ging de motor dan niet linksom draaien? Of had je voldoende weerstand?
Mij is altijd geleerd de motor niet linksom te draaien vandaar.

Ik hoor het graag.
Gr. Rene
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

30 okt 2013, 20:46 0 x

mannen kijk wel uit wat je doet.....
de krukas bout moet niet voor niets erg vast, ik heb al meerdere 1400 16v´s gehad in het verleden die niet goed vast zaten en voor storingen en uitgeslagen krukas zorgden.

even hoe het officieel moet;

--de bout altijd vervangen!! (rekbout)
--olie op de draad smeren, niet doorweekt maar een druppel of 4 op het begin van de draad. (het deel wat je als eerste erin draait)
--nooit loctite of ander borgmiddel gebruiken!
--bout met holle kop (zie afbeelding) 150 Nm en daarna 180 graden verder draaien.
--bout met vlakke kop (zie afbeelding) 90 Nm en daarna 90 graden verder draaien.
--de krukas poelie moet je tegenhouden met een tegenhouder, dit is de 3415 staat voor 55 euro op e/bay, voor 10 euro meer bij de dealer, en ook bij de automaterialen zaak te koop. (de echte doehetzelfer maakt hem zelf maar hij moet wel erg sterk zijn)
--bovenstaande geld alleen voor de benzine motoren!!

als iemand problemen heeft met los of vast draaien van de bout of twijfel heeft of hij goed vast zit dan neem je maar contact met me op.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 dec 2014, 16:24 0 x

Op verzoek van aad54 hierbij nogmaal de plaatjes (bij de praatjes...) omdat deze weggevallen zijn op de vernieuwde website.
hieronder de hol geboorde boutkop die op 150Nm en 180graden verder vast moet.

Afbeelding

hieronder de vlakke boutkop die op 90Nm en 90graden verder vast moet.

Afbeelding
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 dec 2014, 18:43 0 x

Het staat me iets van bij dat in de 1e post een PDF was gelinkt als zijnde handleiding, ik zie nu geen bijlage meer ....
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie