De dagrijverlichting (drl)

Projecten, modificaties en accessoires.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2013, 22:54 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Volgens mij werken bij de meeste autofabrikanten de achterlichten niet bij drl's.
Vaak zet je de lichtschakelaar op "auto" en dan wordt automatisch overgeschakeld op normale verlichting wanneer het iets donkerder wordt.

Ik denk dat je als A2-bestuurder in bosrijk gebied, tunnels en niet helder weer je de normale verlichting aan moet zetten.
De drl's zie ik zelf ook meer voor de zonnige dagen.[/quote]
Eens, maar ik zie dan meer de optie voor DRL voor en achterlichten permanent aan waarbij de dimlichten inschakelen zodra het gaat schemeren of licht wordt beperkt door tunnels/bossen/etc.

En direct een verzoek aan alle autofabrikanten: combineer de DRL's in de koplampen en niet op de meest onzinnige plekken en bizarre vormen. Zijn we nou functioneel bezig of moet het een wirwar aan discoverlichting zijn op de openbare weg? Hulde aan Audi en VW! :-D
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Audi_gekkie

28 okt 2013, 23:17 0 x

Ik vind dit van Audi ook een bizar mooie vorm :D
Pocoloco

28 okt 2013, 23:20 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Ik vind dit van Audi ook een bizar mooie vorm :D [/quote]

Ik ook !! ;) ;) :mrgreen:
Audi_gekkie

28 okt 2013, 23:24 0 x

[quote="pocoloco"][quote="Audi-gekkie"]Ik vind dit van Audi ook een bizar mooie vorm :D [/quote]

Ik ook !! ;) ;) :mrgreen:[/quote]

Sorry net voor een ander fotooootje gekozen. :lol:
Pocoloco

28 okt 2013, 23:28 0 x

[quote="Audi-gekkie"][quote="pocoloco"][quote="Audi-gekkie"]Ik vind dit van Audi ook een bizar mooie vorm :D [/quote]

Ik ook !! ;) ;) :mrgreen:[/quote]

Sorry net voor een ander fotooootje gekozen. :lol:[/quote]

Geef niet ook mooi!! ff geduld over een paar weken een nieuw model audi !! :mrgreen: :lol:
HansJan
Moderator

28 okt 2013, 23:40 0 x

[quote="HansJan"][quote="Audi-gekkie"]Volgens mij werken bij de meeste autofabrikanten de achterlichten niet bij drl's.
Vaak zet je de lichtschakelaar op "auto" en dan wordt automatisch overgeschakeld op normale verlichting wanneer het iets donkerder wordt.

Ik denk dat je als A2-bestuurder in bosrijk gebied, tunnels en niet helder weer je de normale verlichting aan moet zetten.
De drl's zie ik zelf ook meer voor de zonnige dagen.[/quote]
Eens, maar ik zie dan meer de optie voor DRL voor en achterlichten permanent aan waarbij de dimlichten inschakelen zodra het gaat schemeren of licht wordt beperkt door tunnels/bossen/etc.

En direct een verzoek aan alle autofabrikanten: combineer de DRL's in de koplampen en niet op de meest onzinnige plekken en bizarre vormen. Zijn we nou functioneel bezig of moet het een wirwar aan discoverlichting zijn op de openbare weg? Hulde aan Audi en VW! :-D[/quote]
En hier stuit ik toevallig op een artikel wat er prachtig op inhaakt:

http://www.autoweek.nl/nieuws/25292/dag ... -voldoende

Gaat @pocoloco nu ook DRL op achterlichten doorvoeren? :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Audi_gekkie

28 okt 2013, 23:52 0 x

[quote="HansJan"]
En hier stuit ik toevallig op een artikel wat er prachtig op inhaakt:

http://www.autoweek.nl/nieuws/25292/dag ... -voldoende[/quote]

Inderdaad en ook nog eens vers van de pers!
Audi_gekkie

29 okt 2013, 00:00 0 x

[quote="HansJan"][quote="Audi-gekkie"]Ik vraag mij af of het zin heeft dit te proberen, want volgens koop9 brand dan ook de stadsverlichting en dit mag weer niet. :(

Pin 6 = schakelt bij origineel dagrijlicht de stads-,achter- en kentekenlichten aan[/quote]
Correctie: pin 6 moet zijn 8. Sorry! :oops:[/quote]

Ik kon het toch niet laten even snel te testen...

Zoals HansJan het eerder had beschreven heb ik een lus gemaakt tussen pin 3 en pin 8 en...

Hij doet het!
Ook gaan de drl's (mistlampen) netjes uit bij het inschakelen van stadslicht of dimlicht.
Een relais is dus niet nodig!

Zou Audi dit nou ook zo hebben gedacht om dit zo te doen, dus met een lus werken?
Ik hoop niet dat het schadelijk is voor de lichtschakelaar, want nieuw zijn deze bij Audi, met mistlamp-functie, niet meer te bestellen.
HansJan
Moderator

29 okt 2013, 00:22 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Ik kon het toch niet laten even snel te testen...

Zoals HansJan het eerder had beschreven heb ik een lus gemaakt tussen pin 3 en pin 8 en...

Hij doet het!
Ook gaan de drl's (mistlampen) netjes uit bij het inschakelen van stadslicht of dimlicht.
Een relais is dus niet nodig!

Zou Audi dit nou ook zo hebben gedacht om dit zo te doen, dus met een lus werken?
Ik hoop niet dat het schadelijk is voor de lichtschakelaar, want nieuw zijn deze bij Audi, met mistlamp-functie, niet meer te bestellen.[/quote]
Tuurlijk werkt het :lol:

Maar nu een antwoord op je vraag. De DRL functie in de schakelaar is normaal gesproken bedoeld om stads-, dim- en achterlichten permanent in te schakelen. Hoe Audi die schakeling toegepast heeft kan ik me wel iets bij voorstellen (met tussenkomst relais). Maar het feit dat ik nu al een tweetal keren heb gezien dat pin 3 is gebruikt om de dimlichten of mistlampen doorgelust als DRL te activeren en dit geen nadelige effecten op de lichtschakelaar heeft gehad lijkt me dat dit een prima constructie is. Bovendien, de Audi DRL schakelt 6 totaal lampen in, terwijl de door jou gewenste oplossing maar 2 activeert. Dus als het gaat om afgenomen vermogen dan is dat een stuk minder.

Als je een account hebt bij a2-freun.de is dit ook een mogelijk interessant artikel:

http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=32348

En anders wil ik ook mijn contact bij Audi in Kleve eens navragen of er schema's te krijgen zijn waarop deze schakelingen vermeld staan. Heb daar inmiddels een goed contact gelegd.
Audi_gekkie

29 okt 2013, 13:18 0 x

Ik zet er voor de zekerheid toch een zekering tussen van 15A.
Dit geeft de pdf ook in jou link ook aan.
Plaats reactie