Audi A2 1.4 TDI S-Line FULL OPTIONS!

A2 gezien op Marktplaats, Autoscout, Mobile.de, etc?
Audi_gekkie

05 nov 2013, 00:02 0 x

Helemaal belachelijke prijs. Dat is toch niet (car)fair?
Gijsbert

05 nov 2013, 12:53 0 x

Dames en heren op het forum,

Ik ben geheel nieuw hier op het forum en op zoek naar een geschikte A2 die mij vanaf volgende maand iedere dag van en naar mijn werk kan brengen (50km heen/50km terug) en daarnaast de nodige privé kilometers te maken (5000 a 10000 km op jaarbasis). Bij elkaar kom ik dus op minimaal 30000 km per jaar uit. Volgens mijn berekeningen zal het daarom een diesel moeten worden.
Tijdens mijn zoektocht naar een zuinige en goedkope auto ben ik 'gevallen' voor de A2 TDI's. Wel lees ik een hoop horror verhalen over de 3L versie wat betreft onderhoudskosten aan bv. de versnellingsbak en me dus ook gaan verdiepen in de 1.4 TDI. Dit is dan ook de reden waarom ik zeer geïnteresseerd ben in de genoemde 'Audi A2 1.4 TDI S-Line Full Options'. Helaas lijkt ook mij de vraagprijs erg fors.

Mijn vraag is dan ook tweeledig;

Wat vinden jullie wel een realistische prijs voor de genoemde auto.

en

Los van bovenstaande optie. Is voor mij, met voor 90% snelweg gebruik op 130km/h wegen, een 1.2 of een 1.4 een betere optie. Ik begrijp een beetje dat de 1.2 wat meer onderhoudskosten met zich mee kan brengen maar iets zuiniger en goedkoper is in de wegenbelasting (lichter in gewicht). Andere kant lijkt me dat met hoofdzakelijk snelwegen, de 1.4 versie wellicht zelfs zuiniger is omdat deze minder toeren draait?? Gaarne jullie advies en ervaringen.

Heel hartelijk bedankt op voorhand!

Mvg,
Gijsbert
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 nov 2013, 13:20 0 x

Hallo Gijbert,

Welkom op dit forum en wat leuk dat je naar de A2 kijkt. Hier tref je alleen maar enthousiastelingen!

De 1.2 is een 3 cylinder en de 1.4 een 4 cylinder. Qua geluidscomfort zal de 4 cylinder het wellicht winnen, maar daar moeten de berijders hun oordeel maar over geven. De 1.2 is nu nog wegenbelastingvrij, maar dat verandert per 1-1-2014. De 1.4 van Jan Eenink is getuned en zal daardoor een vlotte kar zijn. Niet geheel onbelangrijk als je veel kilometers rijdt en wellicht sportieve rijder bent.

Met Jan Eenink is vast over de prijs te onderhandelen. Ik heb mijn auto 2 maanden geleden met hem gekocht en dat was een zeer plezierige ervaring. Hij kan je ook vreselijk veel vertellen over de auto en je vast nog meer enthousiast maken dan je nu al bent. Dat overkwam mij namelijk ook.

De door hem aangeboden auto vindt iedereen hier duur, maar gezien het optiepakket, leeftijd, kilometerstand én uitzonderlijk goede staat (heb hem gezien), zou ik er niet zoveel moeite mee hebben. Maar dat is mijn persoonlijke mening. En je hebt een zeer, maar dan ook zeer unieke auto. Mijn advies is: bel hem op, maak een afspraak, ga met de auto rijden en ga dan het onderhandelingstraject in.

Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

05 nov 2013, 13:39 0 x

@Hansjan, de 1.4 TDI zijn bij mijn weten 3-cilinders ...

Ik zou in ieder geval met beide typen proefrijden, de 1.2 is een automaat (moet je van houden), en
de A2 1.4 TDI is alleen handgeschakeld.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
HansJan
Moderator

05 nov 2013, 13:50 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]@Hansjan, de 1.4 TDI zijn bij mijn weten 3-cilinders ...[/quote]
Waarvan akte .... :oops:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gijsbert

05 nov 2013, 14:00 0 x

Heren bedankt voor de info!

Heb al geprobeerd te bellen naar Ruurlo, probeer het later nog eens, al ben ik inderdaad bang dat ik dan om ben.
Wat betreft het aantal cilinders had ik gezien dat beide diesels inderdaad 3 cilinders zijn (de 1.4 benzine heeft er 4).

@ Hans Jan;
Wat ik me afvroeg over het tunen, daarover schrijf jij 'Niet geheel onbelangrijk als je veel kilometers rijdt en wellicht sportieve rijder bent'. Nu heb ik niet eerder een getunede auto gehad, maar sta er niet negatief tegenover.
Verwacht je dat dit een negatieve factor is op het verbruik of juist het tegenovergestelde? Ik snap dat ik met meer vermogen het verbruik wel omhoog krijg, maar wat is het effect op de snelweg waarbij de cruisecontrol toch in beide gevallen op 130 staat?

Heb zojuist even een berekening gemaakt en het verschil in vaste lasten tussen de beide diesels (wegenbelasting en verbruik) komt uit op ca. 65 euro. Ik moet nog wel even overwegen of ik dit verschil en de hogere aanschafprijs het waard vind.
Andere kant is dat ik er wel een heel mooie wagen voor koop volgens mij.
HansJan
Moderator

05 nov 2013, 14:47 0 x

@Gijsbert: auto's tunen levert over het algemeen een gunstiger verbruik op mits je niet als een idioot gaat trappen. Je hebt meer koppel bij lagere toerentallen, wat resulteert in meer trekkrracht. Bij continue snelheden zal het verbruik niet nadelig beinvloed worden. Maar je hoeft de motor veel minder te laten werken om hetzelfde effect te bereiken. Inhalen gaat soepeler (dus je hebt minder de neiging om het gaspedaal door de bodemplaat te drukken) en hanteer je een defensief rijgedrag, dan rijdt het een stuk plezieriger.

Mijn Passat (A2 is tweede auto) is ook getuned, rijdt merkbaar prettiger en met een iets gunstiger verbruik. Ik hoef mijn gaspedaal maar licht te beroeren om de versnelling te voelen en dat is gewoon prettig. De tuning op de A2 kan eenvoudig weer verwijderd worden, dus dat is het probleem ook niet. En Jan kan je daar ook meer over vertellen.

Over de lasten: vergeet niet dat de 1.2 per 1-1-2014 niet meer wegenbelastingvrij is!

Succes met je overwegingen.
Johan 3L

05 nov 2013, 15:07 0 x

Als je meer over de 1.2 3L mag je altijd contact opnemen, ik heb er redelijk wat ervaring mee (ook met de Lupo 3L uitvoering).
Audi_gekkie

05 nov 2013, 15:50 0 x

Welkom Gijsbert,

Het verbruik is best lastig te bepalen.
Met een 3L kun je >1:35 rijden, maar ook <1:28.
Een 1.4TDI kun je >1:28 rijden, maar ook <1:18.

Bij mij heeft betrouwbaarheid de doorslag gegeven. Was voordat ik een A2 ging aanschaffen heilig van overtuigd dat het een 1.2 TDI moest worden, maar zoals jij ook hebt gedaan, na veel inlezen tot inkeer gekomen en voor een 1.4 TDI gegaan.
Toegegeven ik heb niet in beide gereden, maar tot nu toe heb ik er geen spijt van.

Als eventuele extra kosten voor jou niet zoveel uitmaakt, zou ik in beide auto's rijden.
Overigens heb ik eens berekend dat het omslagpunt van een benzine/diesel van een A2 rond 18.000km ligt.

Succes met je keuze, maar dat je een niet allerdaagse auto kiest staat buiten kijf.
HansJan
Moderator

05 nov 2013, 15:54 0 x

@Gijsbert: als je snel een afspraak met Jan maakt dan kan je in beide auto's rijden. Hij heeft een 1.2L en 1.4TDI staan.
Plaats reactie