Hallo A2-vrienden,
Sinds kort heb ik een fout gekregen van de boordcomputer dat de ABS-sensor links voor afwijkt, de garage vertelt dat de sensor vervangen moet worden, gek genoeg geeft hij maar af en toe een foutmelding. Vanmiddag haalde ik er eens de velg van en zag dat de kabel naar de sensor eens geraakt was en toegeplakt (altijd dealer-onderhouden geweest, eerste eigenaar) ik heb deze dan losgemaakt en terug toegeplakt met isolatietape en duct-tape. Opnieuw gaf hij de foutmelding. Ik vermoed dus dat het ook aan de sensor ligt, is het moeilijk te vervangen en /of aan te raden?
Nicolas
ABS sensor
- Audi_gekkie
Linksvoor of linksachter?
Dit is wat ik heb gevonden als het voor is:
zit een magneetring en die draait langs de sensor. je komt daar zo niet bij.
Theo</blockquote>
Dit is wat ik heb gevonden als het voor is:
Die krans die je aan de binnenzijde ziet heeft niets met de sensor te maken, dat is een borgring voor het wiellager dat daar achter zit, in het fusee (aan het lager vast gemonteerd)Zoals ik reeds heb geschreven, je kunt niet bij de sensor zelf (het deel dat het signaal oppakt) komen, dit zit daadwerkelijk in het fusee! (kijk even op mijn "How To" over het lager vervangen en je ziet precies waar en hoe het in elkaar zit.
Schoonmaken is dus geen optie omdat je dan eerst het fusee moet demonteren! Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom de dealer wat vaag is over de exacte kosten aangezien hij mogelijk al inschat dat ook zij het fusee er af meoetn gaan halen!
Indien je het zelf gaat doen (of laat doen door een bekende die monteur is b.v.) dan is mijn advies om even op internet te kijken bij:
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://www.mister-auto.nl/fl/abs-sensor ... abs-sensor ... _g412.html</a>
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://www.autopartsonline.nl/AUDI/A2/A ... /AUDI/A2/A ... -HD-LX/hm/</a>
<blockquote class="Quote">pionok" said:Het kan ook zo zijn dat de sensor en/of het krans-tandwiel waar de sensor langsloopt erg vies zijn. Dit geeft ook storingen.
gr. rene
zit een magneetring en die draait langs de sensor. je komt daar zo niet bij.
Theo</blockquote>
Even wat recht zetten, de ABS-sensor is geen magneetje en hangt niet boven een tandwiel!!
Het is een electronische gever (een stift die lijkt wel op een magneetje) en zit in het fuseehuis geplaatst (erdoorheen) en komt aan de binnenzijde van het fusseehuis uit alwaar het voor het lager zit. In het lagerhuis zit een magneetring gemonteerd en deze draait langs de ABS-gever (sensor).
M.b.t het vervangen van het lager kan ik stellen dat het heel goed mogelijk is (sterker nog ik durf bijna te stellen dat deze defect is geraakt door deze reparatie) dat men tijdens het vervangen (m.n. bij het uitpersen van het lager) de ABS-sensor heeft vernielt!
Ik heb zelf twee weken geleden mijn linkervoorwiellager vervangen en mij is dit ook overkomen (schaam)!
Ik heb van deze reparatie een "Howto" gemaakt met foto's en daar is o.a. de sensor op te zien de wijze waarop deze in het fusee is geplaatst! Ik zou zeggen even kijken op die topic!
Bij het verwijderen van de oude sensor uit het fuseehuis ontstaat al een probleem aangezien deze heel erg vast zit!!
Theo