Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
YellowFellow

24 sep 2013, 23:39 0 x

Yes, even aangenomen dat er géén aangekoekte roet zit die de klep nog op een kier houdt, issie nu altijd dicht.

Dat mensen de EGR nog apart afdoppen met een plaatje terwijl de EGR pijp er zelf ook nog tussen zit, heb ik nooit begrepen.

Afdoppen met plaatjes doe je in mijn optiek alléén als je de hele EGR verwijdert. De mijne is softwarematig dichtgezet (100%, niet 85%) en ik heb ook alles lekker laten zitten. Inclusief vacuum.

Nu zit-ie bij jou ook dicht. Voor je motor beter zo; alleen zuivere lucht je cylinders in. Nadeel is nu dat je de mensen achter je vergast door je verhoogde stikstof-oxide uitstoot.

Maar goed, da's achter je he :lol:
Audi_gekkie

25 sep 2013, 00:16 0 x

Dat geeft mij een goed gevoel!
Vooral die mensen die achter mij rijden :lol:

Dat softwarematig dichtzetten vind ik interessant.
De EGR-klep wordt dan niet mechanisch bediend? Wel toch door de vacuüm bediening?
YellowFellow

25 sep 2013, 02:11 0 x

De EGR klep is altijd mechanisch bediend. Met vacuum. Het vacuum voor de EGR klep zelf wordt electronisch geregeld via een solenoid (electro-mechanisch ventiel).

In nieuwe(re) auto's ontstaat een foutcode als de EGR niet meer werkt. Dat komt omdat als de EGR opent, een deel van de toegevoerde lucht naar de cylinders via de EGR vanuit de uitlaat komt. De luchtmassameter registreert dan bij een geopende EGR een lagere instroom van verse lucht dan bij een gesloten EGR. Als de EGR opent en de aangezogen hoeveelheid verse lucht door de LMM verlaagt niet, dan 'weet' de ECU dat er iets mis is met de EGR. De auto gaat dan trouwens ook in noodloop. Om de EGR dicht te zetten moet de software in de ECU aangepast worden, waarbij dit meetproces wordt genegeerd, en de EGR bediening wordt gestaakt. Effectief stuurt de ECU dus ook geen signalen meer naar de vacuum solenoid, en dus blijft de EGR voor altijd dicht.

In de ECU van jouw A2 ontbreekt dit meetproces kennelijk, dus bij jou volstaat het om gewoon de vacuum slang los te trekken. De ECU bedient dan nog steeds wel de EGR solenoid (ECU weet niet beter dan dat de EGR er is), maar meet verder niet of de EGR ook daadwerkelijk open en dichtgaat.

Het heeft dus verder ook geen zin om bij jouw A2 de EGR software matig te deleten.
Audi_gekkie

25 sep 2013, 13:36 0 x

Wederom zeel heldere uitleg YellowFellow! :D

Ik bedenk mij nu dat het wel eens kan zijn dat de vorige eigenaar misschien dit softwarematig ook wel heeft uitgezet.
Dit lijkt mij meer plausibel dan dat er een meetproces ontbreekt van de ECU.
YellowFellow

25 sep 2013, 23:30 0 x

Dat kan, maar als je auto nog niet getuned is dát juist onplausibel. De EGR 'wegchippen' is haast dezelfde moeite als 'm ook meteen tunen dus meestal wordt dat tegelijk gedaan. Bovendien is het niet zo onplausibel dat je gewoon een andere ECU hebt hoor. Volgens mij lag het kantelpunt waarop ECU's de EGR gingen controleren zelfs ergens rond het jaar 2003. Ik heb vroeger een aantal TDI's gehad waar ik ook gewoon de EGR van los heb getrokken zonder foutcode.
DitchA2

10 nov 2013, 15:34 0 x

Hoi,

Ik heb vandaag ook mijn slangetje van de Egr losgehaald en met een schroef dichtgezet, wat mij opvalt nadat ik een proefrondje ging rijden, was dat die inderdaad wat feller reageert en makkelijker doortrekt in de versnellingen.(wat acheraf dus compleet tussen mijn oren zit... :roll :)

Ook viel mij op dat wanneer ik het contact uitdeed, de auto 'anders' uitgaat dan voorheen? Het lijkt alsof die een extra omwenteling maakt, is dit ook te verklaren met een dichte EGR klep?

Ik hoor het graag..

Greetz,
Ditch
jos_br
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 nov 2013, 16:05 0 x

Wanneer de auto dit doet heb je de stopklep buiten werking gezet Paul. Even een andere leiding afdoppen........

Jos. :)
JBAutoservice BV
DitchA2

10 nov 2013, 16:33 0 x

[quote="jos_br"]Wanneer de auto dit doet heb je de stopklep buiten werking gezet Paul. Even een andere leiding afdoppen........

Jos. :) [/quote]

Oh...
DitchA2

10 nov 2013, 16:51 0 x

[quote="jos_br"]Wanneer de auto dit doet heb je de stopklep buiten werking gezet Paul. Even een andere leiding afdoppen........

Jos. :) [/quote]
Even voor de duidelijkheid voor ieder ander, op basis van de foto die als eerste in dit topic geplaatst is, heb ik de leiding bepaald om af te doppen, dit is dan dus de verkeerde leiding.

Degene die omcircelt is, is van de stopklep, welke is dan voor de EGR? die rubbere slang die erachter loopt en op dat zilvere schotelachtig ding vastzit? :?:

(dit betekent zeer zeker, dat ik het knutselwerk aan de auto, liever overlaat aan mensen die er WEL verstand van hebben) 8-)

Ik hoop dan niet dat er meerdere A2 eigenaren nu rondrijden met een afgedopte stopklep... :|
Audi_gekkie

10 nov 2013, 22:18 0 x

Hier ook voor de duidelijkheid.
Ik ben niet dit topic gestart om te zeggen dat je op deze manier de EGR buiten werking stelt.
Het was voor mij ook een vraag.

Nu weet ik ook waarom de motor sinds de distributiewissel een extra omwenteling maakt nadat je de motor uitzet.
Bij mij is daar waar ik het blauwe cirkeltje om heb gezet wat afgeknapt waardoor ik het leidinkje er niet meer op vast kan zetten. Waarschijnlijk is bij de distributiewissel een monteur een beetje te hardhandig geweest. :evil:

Maar inderdaad Jos, welk leidinkje moet je nu wel afkoppelen om de EGR buitenwerking te zetten?
Je hebt bij mij het softwarematig geblokkeerd, dus het heeft voor mij geen zin om dit nog te doen?

Nog belangrijker, kan het kwaad dat een leidinkje van de stopklep eraf ligt?
Plaats reactie