Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?
- Audi_gekkie
@Tom en Peter_Audi_A2
Jongens wat zijn jullie vroeg met die wintersloffen!
De temperatuur komt nauwelijks onder de 10 graden.
Ik wacht altijd een poosje af. Ik ga niet bij het eerste beste koufront die wintersloffen onder gooien.
Maar goed ik doe het zelf en niet iedereen heeft de mogelijkheid om het zelf te wisselen.
Ik wacht altijd een poosje af. Ik ga niet bij het eerste beste koufront die wintersloffen onder gooien.
Maar goed ik doe het zelf en niet iedereen heeft de mogelijkheid om het zelf te wisselen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"]@Tom en Peter_Audi_A2
Maar goed ik doe het zelf en niet iedereen heeft de mogelijkheid om het zelf te wisselen.[/quote]
Het mooiste moment voor de wissel is de dag voordat er 20cm sneeuw valt ...
Ik rijd amper 8000 km per jaar met de A2 en de winterbanden zaten bij de koop van de auto.
De banden zullen eerder verdrogen dan verslijten bij dit gebruik.
Ik overweeg dan ook, om als de banden glad zijn 4-seizoenenbanden aan te schaffen.
Ik kan het wisselen wel zelf, maar doe het liever als het droog en een normale temperatuur is.
Maar goed ik doe het zelf en niet iedereen heeft de mogelijkheid om het zelf te wisselen.[/quote]
Het mooiste moment voor de wissel is de dag voordat er 20cm sneeuw valt ...

Ik rijd amper 8000 km per jaar met de A2 en de winterbanden zaten bij de koop van de auto.
De banden zullen eerder verdrogen dan verslijten bij dit gebruik.
Ik overweeg dan ook, om als de banden glad zijn 4-seizoenenbanden aan te schaffen.
Ik kan het wisselen wel zelf, maar doe het liever als het droog en een normale temperatuur is.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Vorig weekend ook de winterbanden eronder gezet. 1 Loopt er wel langzaam leeg tussen ventiel en velg.
Het is toch aardig fris al en vannacht gaat het vriezen :mrgreen:
Neem aan met regen en blubber en bladeren op de weg dat ze ook meer grip hebben als zomerbanden?
Het is toch aardig fris al en vannacht gaat het vriezen :mrgreen:
Neem aan met regen en blubber en bladeren op de weg dat ze ook meer grip hebben als zomerbanden?
[quote="Audi-gekkie"]@Tom en Peter_Audi_A2
Buitentemperatuur is inderdaad niet een reden om over te gaan naar winterbanden, het weer (veel regen enzo) echter wel.
Winterbanden hebben over get algemeen toch meer grip in deze situaties.
Plus het feit dat het gisteren droog was en tijd om de bandjes te wisselen.
Buitentemperatuur is inderdaad niet een reden om over te gaan naar winterbanden, het weer (veel regen enzo) echter wel.
Winterbanden hebben over get algemeen toch meer grip in deze situaties.
Plus het feit dat het gisteren droog was en tijd om de bandjes te wisselen.
- jos_br
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Tot 2gr boven nul zijn zomerbanden altijd beter dan winterbanden, ook in de regen. Winterbanden hebben alleen beter grip in de sneeuw, maar dan hebben ze ook werkelijk een groot voordeel t.o. zomerbanden.
Jos.
Jos.
JBAutoservice BV
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="jos_br"]Tot 2gr boven nul zijn zomerbanden altijd beter dan winterbanden, ook in de regen. Winterbanden hebben alleen beter grip in de sneeuw, maar dan hebben ze ook werkelijk een groot voordeel t.o. zomerbanden.
Jos.[/quote]
Waar komt die 2 graden boven nul vandaan?
Ik lees zo ongeveer overal op de bandensites dat winterbanden onder de 7 graden boven nul betere grip op nat wegdek zouden hebben, of is die info alweer verouderd?
Jos.[/quote]
Waar komt die 2 graden boven nul vandaan?
Ik lees zo ongeveer overal op de bandensites dat winterbanden onder de 7 graden boven nul betere grip op nat wegdek zouden hebben, of is die info alweer verouderd?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

@ Peter, ik merk dat er ook verschil zit in de alu Audi velgen, de 15 inch Pepperpots zijn een stukje lichter dan de originele afgemonteerde 15 inch.
Bij jou zit er natuurlijk ook een stukje gewichtsverschil in de banden 185 t.o.v. 155
Bij jou zit er natuurlijk ook een stukje gewichtsverschil in de banden 185 t.o.v. 155
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="Drenthe"]@ Peter, ik merk dat er ook verschil zit in de alu Audi velgen, de 15 inch Pepperpots zijn een stukje lichter dan de originele afgemonteerde 15 inch.
Bij jou zit er natuurlijk ook een stukje gewichtsverschil in de banden 185 t.o.v. 155[/quote]
Misschien wel interessant voor je, hier een draadje over gewicht van velgen:
http://www.audi-a2.nl/de-juiste-banden- ... l?start=20
Bij jou zit er natuurlijk ook een stukje gewichtsverschil in de banden 185 t.o.v. 155[/quote]
Misschien wel interessant voor je, hier een draadje over gewicht van velgen:
http://www.audi-a2.nl/de-juiste-banden- ... l?start=20

- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
originele ¨licht¨ metalen velgen wegen inderdaad meer dan en stalen velg of een achteraf alu setje.
ze zijn ook een stuk duurder dan achteraf alu.
reden.... audi wil niet dat je ze snel krom rijd op een stoeprand iets dat wel gebeurd met de meeste achteraf setjes.
vooral de binnenzijde van de velg is erg dun en zacht bij achteraf setjes. prijsverschil moet ergens vandaan komen.
van alle kromme velgen die ik heb gezien is denk ik 95 % niet origineel .
meer alu, steviger, duurder en meer gewicht.
rij maar eens (denkbeeldig) rechtsaf in zijn geheel de stoep op, als 1e gaat je rechter wiel de stoep op met de buitenzijde van de velg waar je spaken zitten, dan komt het linker wiel die met de binnenzijde van het velgbed waar geen spaken zitten de stoep raakt.
de originele kunnen dit tot op zekere hoogte wel hebben door de dikte en stevigheid van de velgen.
doe je dit met de lichtere achteraf velgen dan heb je zomaar een deuk in je velg aan de binnenzijde.
een veel voorkomend probleem.
en daarom maken de auto merken dikkere duurdere velgen.
ze zijn ook een stuk duurder dan achteraf alu.
reden.... audi wil niet dat je ze snel krom rijd op een stoeprand iets dat wel gebeurd met de meeste achteraf setjes.
vooral de binnenzijde van de velg is erg dun en zacht bij achteraf setjes. prijsverschil moet ergens vandaan komen.
van alle kromme velgen die ik heb gezien is denk ik 95 % niet origineel .
meer alu, steviger, duurder en meer gewicht.
rij maar eens (denkbeeldig) rechtsaf in zijn geheel de stoep op, als 1e gaat je rechter wiel de stoep op met de buitenzijde van de velg waar je spaken zitten, dan komt het linker wiel die met de binnenzijde van het velgbed waar geen spaken zitten de stoep raakt.
de originele kunnen dit tot op zekere hoogte wel hebben door de dikte en stevigheid van de velgen.
doe je dit met de lichtere achteraf velgen dan heb je zomaar een deuk in je velg aan de binnenzijde.
een veel voorkomend probleem.
en daarom maken de auto merken dikkere duurdere velgen.
- HansJan
- Moderator
[quote="koop9"]originele ¨licht¨ metalen velgen wegen inderdaad meer dan en stalen velg of een achteraf alu setje.
ze zijn ook een stuk duurder dan achteraf alu.[/quote]
Ik kan dat bevestigen. De 17 inch S-Line velgen die ik zaterdag heb opgehaald zijn inderdaad erg zwaar!
ze zijn ook een stuk duurder dan achteraf alu.[/quote]
Ik kan dat bevestigen. De 17 inch S-Line velgen die ik zaterdag heb opgehaald zijn inderdaad erg zwaar!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16