Service interval

Discussie over het interieur van de A2
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 dec 2013, 19:13 0 x

[quote="Kogelman"]Ik peil zelden tot nooit meer vanwege de onbetrouwbaarheid ervan, ik vertrouw op de melding op het dashboard.
Dan een half litertje bijvullen, zit je altijd goed.
Bij een onderhoudsbeurt de toegestaande hoeveelheid verse olie er in (dan zit ie weer tot max.) en gewoon doorrijden tot er eventueel een lampje/piepje gaat dat het peil rond het minimum staat en dan een half litertje erbij.
Werkt voor mij al jaren prima en levert minder gedoe en stress op.[/quote]

Ik zou er zelf niet blind op vertrouwen. Na de piep (na een half jaar) heb ik een halve liter olie bijgevuld. Ik verwachtte
zelf na weer een half jaar de volgende piep om olie bij te vullen.
Het vogeltje bleef echter stil en ik heb toch maar even gepeild. Bleek dus toch onder MIN-peil te staan ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Kogelman

16 dec 2013, 21:34 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Kogelman"]Ik peil zelden tot nooit meer vanwege de onbetrouwbaarheid ervan, ik vertrouw op de melding op het dashboard.
Dan een half litertje bijvullen, zit je altijd goed.
Bij een onderhoudsbeurt de toegestaande hoeveelheid verse olie er in (dan zit ie weer tot max.) en gewoon doorrijden tot er eventueel een lampje/piepje gaat dat het peil rond het minimum staat en dan een half litertje erbij.
Werkt voor mij al jaren prima en levert minder gedoe en stress op.[/quote]

Ik zou er zelf niet blind op vertrouwen. Na de piep (na een half jaar) heb ik een halve liter olie bijgevuld. Ik verwachtte
zelf na weer een half jaar de volgende piep om olie bij te vullen.
Het vogeltje bleef echter stil en ik heb toch maar even gepeild. Bleek dus toch onder MIN-peil te staan ...[/quote]

Misschien komt dit omdat m.i. het peilen bij een A2 niet echt betrouwbaar is, in tegenstelling tot bijv. mijn Volvo 245. Wellicht als je een dag later zou peilen ( zonder olie bijgevuld te hebben) het opeens niet meer onder de min zou staan. Mijn ervaring is als je 5 keer peilt, je 5 keer een andere uitslag krijgt. In mijn ogen is deze methode onbetrouwbaar en vertrouw ik meer op de melding. Pas als je sensor stuk zou gaan en je geen waarschuwing meer krijgt heb je een probleem. Ieder zijn eigen manier ;)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 dec 2013, 22:29 0 x

langdurig rond hobbelen met een te laag oliepeil (minimum of eronder) word in de zomer wel spannend want dan word de olie temp erg hoog door het kleine volume. gevolg; tikkende kleppen na opnieuw koud starten, grens smering enz enz

tevens zal de service interval eerder gaan aangeven bij longlife interval want die word o.a. berekend uit de snelheid van temperatuur stijging en dat is bij weinig olie erg snel..... hij denkt dan dat je te veel gas geeft bij koude motor en daardoor de olie snel warm word maar daardoor vervuilt de olie sneller is hem aangeleerd en zal hij dus sneller aftellen.

zorg altijd dat je af en toe peilt, zeker als je weet dat hij verbruikt.

ieder zijn eigen manier word gemeld maar ik denk dat steevast doorrijden tot het lampje gaat branden niet de juiste is.
met alleen een half litertje bijvullen staat hij volgens mij nog steeds niet op maximaal en dat is het beste om mee te rijden.

peil a.u.b., de 1400 cc AUA en BBY motor vragen helaas af en toe aandacht, geef het ze!!
je hebt zelf ook wel eens dorst en dan hang je ook direct aan de tap en laat je je ook niet afschepen met een half pintje :mrgreen:
Audi_gekkie

16 dec 2013, 23:18 0 x

[quote="Kogelman"]Mijn ervaring is als je 5 keer peilt, je 5 keer een andere uitslag krijgt. In mijn ogen is deze methode onbetrouwbaar en vertrouw ik meer op de melding. Pas als je sensor stuk zou gaan en je geen waarschuwing meer krijgt heb je een probleem. Ieder zijn eigen manier ;) [/quote]

Ik peil altijd als je auto bijv. een nacht heeft stilgestaan.
De eerste keer dat ik de peilstof eruit tel ik niet als peilen, maar maak ik de peilstok schoon.
Uiteraard kijk ik voordat ik 'm schoonmaak wel naar het oliepeil, maar nadat ik de peilstok heb schoongemaakt en opnieuw heb gepeild zie ik nooit een verschil.
HansJan
Moderator

16 dec 2013, 23:27 0 x

Wederom prachtige visies die dit allemaal met zich mee brengt en ik ben echt de beroerdste niet om af en toe olie te peilen, maar als de betrouwbaarheid van de peilstok het laat afweten dan wordt het wel verdomde lastig. Ik ben dus heel benieuwd of de nieuwe peilstokken wel een oranje uiteinde ( of in elk geval niet zwart ) hebben, dan koop ik graag een nieuwe.

@koop9: jij als oudgediende kan die vraag vast beantwoorden!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
rolf

17 dec 2013, 11:51 0 x

Bij de Passat zit er ook zo een onding in, ook in het Zwart en klo.. af te lezen.
Heb het uiteinde goed ontvet en gespoten met grijze autogrondvef die ik nog had staan.
Was al verwonderd dat er nog wat uitkwam zo oud is dat spuitbusje............. :mrgreen:
Afijn, stuk prettiger aflezen nu en die verf gaat er niet vanaf.
HansJan
Moderator

17 dec 2013, 11:56 0 x

[quote="rolf"]Bij de Passat zit er ook zo een onding in, ook in het Zwart en klo.. af te lezen.
Heb het uiteinde goed ontvet en gespoten met grijze autogrondvef die ik nog had staan.
Was al verwonderd dat er nog wat uitkwam zo oud is dat spuitbusje............. :mrgreen:
Afijn, stuk prettiger aflezen nu en die verf gaat er niet vanaf.[/quote]
Ik heb dat gisteren ook al overwogen, maar had even de neiging te denken dat de verf misschien door de werking van de olie zou afbladderen, resten in het carter zou achterlaten, etc. Maar dat gaat kennelijk goed, dan is het nog wel de overweging waard. Waarmee heb je ontvet?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
rolf

17 dec 2013, 12:49 0 x

Aceton
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 dec 2013, 22:06 0 x

nwe peilstok heeft een oranje uiteinde en is beter af te lezen.
k´heb hem zelluf ook !!
na aankoop van mijn bolide kon ik wel geteld 1 keer peilen en toen was ook bij mij het laatste stukje er af gebroken...... :s hock:
volgende dag maar een nwe uit het magazijn gehaald.
HansJan
Moderator

17 dec 2013, 22:15 0 x

[quote="koop9"]nwe peilstok heeft een oranje uiteinde en is beter af te lezen.
k´heb hem zelluf ook !!
na aankoop van mijn bolide kon ik wel geteld 1 keer peilen en toen was ook bij mij het laatste stukje er af gebroken...... :s hock:
volgende dag maar een nwe uit het magazijn gehaald.[/quote]
Dat is bizar, ik heb vandaag met Audi Kleve contact gehad en die konden alleen de peilstok met zwarte punt leveren ... Ik zie een dagje Haarlem ;)
Plaats reactie