Composet - Scheidingsfilter?

Audio - Video - Navigatie
Plaats reactie
Morten

01 jan 2014, 12:36 0 x

Een goede morgen!
Ik heb een nieuw composetje aangeschaft, maar aangezien de originele speaker set-up ook uit een composet bestaat, is het dan nodig de scheidingsfilter die bij de nieuwe set zit, te gebruiken?

Wat ik ook merkte, is dat nu ik een andere radio heb geïnstalleerd, dat het geluid uit de achterspeakers een stuk zachter is dan de voorspeakers... is dat normaal?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 jan 2014, 14:09 0 x

Al hiermee gezocht? De standaard zoekfunctie werkt nl. niet zo gemakkelijk.

http://www.audi-a2.nl/zoeken-op-www-aud ... t2015.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Morten

01 jan 2014, 18:32 0 x

Jup, zoeken leverde vrij weinig op, vandaar m'n post :) .
HansJan
Moderator

01 jan 2014, 19:47 0 x

Ja, scheidingsfilters zijn afgestemd op het frequentiebereik van de speakers. Voor het optimale resultaat zal je het filter ook moeten vervangen. Wat voor composet heb je aangeschaft? Misschien kan je de gegevens van het meegeleverde scheidingsfilter vergelijken met het standaard filter. Overigens weet ik (nog) niet waar dat filter zit en of het er uberhaupt wel is. Dat is wel interessante informatie.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Morten

01 jan 2014, 21:50 0 x

Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Ik heb ook totaal geen idee wat de originele speakers voor een waardes hebben qua frequentie-bereik...
Ik probeer het gewoon eens mét en zonder filter, wellicht kan ik dan al verschil merken.

Edit: Er zitten geen scheidingsfilters in de originele set-up. Ik heb het getest door de speakers mét en zonder filter te gebruiken. Op de OEM tweeters zit volgens mij wél iets van een filtertje (de weerstand die er op zit gesoldeerd).

Ik had geen zin om veel te solderen en een boel kabels te verwerken, dus ik heb alleen de woofers gewisseld aangezien die ook stuk waren. Dus de OEM tweeters heb ik nog gewoon in gebruik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het verschil in volume voor en achter blijft erg groot. Ik moet flink met de fader spelen om het gelijk te krijgen. Ik denk dat ik de OEM versterker verwijder en de speakers rechtstreeks op de radio aan ga sluiten...
HansJan
Moderator

02 jan 2014, 22:59 0 x

[quote="Morten"]Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Ik heb ook totaal geen idee wat de originele speakers voor een waardes hebben qua frequentie-bereik...
Ik probeer het gewoon eens mét en zonder filter, wellicht kan ik dan al verschil merken.

Edit: Er zitten geen scheidingsfilters in de originele set-up. Ik heb het getest door de speakers mét en zonder filter te gebruiken. Op de OEM tweeters zit volgens mij wél iets van een filtertje (de weerstand die er op zit gesoldeerd).[/quote]
Dan ben ik wel benieuwd hoe de signalen dan gestuurd worden. Het lijkt me sterk als deze parallel lopen tov de uitgang op de radio. Of de versterker onder de stoel moet 6-8 kanaals zijn.

[quote="Morten"]Het verschil in volume voor en achter blijft erg groot. Ik moet flink met de fader spelen om het gelijk te krijgen. Ik denk dat ik de OEM versterker verwijder en de speakers rechtstreeks op de radio aan ga sluiten...[/quote]
Als je volume achter te laag is, dan zou ik eens een blik werpen op de versterker. Zitten daar regelaars op die wellicht ontregeld zijn? De fading en balans op mijn Bose set is netjes in te stellen, dus als het met de radio niet lukt zou ik de versterker verdenken. Versterker verwijderen is vermoedelijk geen optie, tenzij je geen originele radio hebt?

Wel mooi klusje voor 1 januari. Veel sleutelplezier in 2014 gewenst! :-)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Morten

02 jan 2014, 23:40 0 x

Volgens mij lopen de achter-speakers parallel. De draden van de woofer lopen door naar de tweeter (de tweeter is de enige die gefilterd wordt volgens mij)...

Ik kan de fader prima instellen, maar dat is niet de bedoeling. Met de OEM radio spelen alle 8 de speakers even luid, met de aftermarket Alpine worden de achterste speakers beduidend minder goed aangestuurd.
Ik vind het sowieso geen fantastische oplossing met de mini ISO/tulp aansluiting om de versterker in werking te laten treden.
De versterker verwijderen is in mijn geval wel een optie aangezien de Alpine 4 uitgangen heeft.
Ik denk niet dat anno 2012 (productie jaar van m'n Alpine) een "zwakke" versterker van Blaupunkt nodig is om het geheel goed te laten spelen? Er zit dus een originele versterker in, daar is niets aan af te stellen :| .
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2014, 09:46 0 x

Wij hebben ook een Apline in de A2 zitten, en dan kun je die Blaupunkt versterker compleet by-passen. Die is maar 2 x 25 Watt, en je Alpine is 4 x 50 Watt. Dus de achter speakers gewoon direct aansluiten met (nieuwe) luidsprekerdraad.

Ik heb de fader zo ingesteld, dat de voorspeakers op -2 staan (dus iets meer geluid van achteren dan aan de voorkant). Dan krijg je (vind ik althans) het mooiste geluid van rondom. En de Treble staat ook op -2. Omdat de tweeters vrij hoog geplaatst zijn in de deurpanelen, overheersen zij al vaak heel snel. De rest van de toonregeling staat flat.
Morten

03 jan 2014, 17:53 0 x

Done! Het volume verschil kwam inderdaad door de externe versterker, nu ik deze gepasseerd heb is het geluid prima!
Wel nog even opzoek naar een kleine actieve subwoofer en het geluid is compleet.

M.b.t. de scheidingsfilter, als je alleen de woofer vervangt is de filter niet nodig. Als je de woofers en tweeters vervangt heb je de filters wel nodig.
HansJan
Moderator

03 jan 2014, 18:01 0 x

Het lijkt me ook de beste oplossing omdat je geen originele Audi radio hebt en de Alpine radio per definitie meer vermogen aanbiedt. Fijn dat het opgelost is!
Plaats reactie