Brandstof 1,4
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Drenthe"]Is een fiets geen optie? Gemiddeld verbuik 320 kcal per uur...[/quote]
Ga jij het gesprek met mijn vrouw aan? :lol:
[quote="Audi-gekkie"]Die benzine motoren maken best veel toeren. :?
Ik rijd nog geen 3000 toeren bij 130km/p.u[/quote]
Valt toch best mee? Ik reed recent 235 op de klok bij 4200 rpm :mrgreen:
Edit: Ik denk dat het geen discussie waard is om het verschil tussen diesel en benzine nog eens te benadrukken. Het is interessant om te zien waar de in dit topic genoemde verschillen vandaan komen. En sommige zijn direct heel verklaarbaar, maar daar waar ze opmerkelijk worden is het de moeite waard om daar een verklaring voor te vinden. Mogelijk is het toch een combinatie van technische factoren. Ik heb @koop9 al een tijdje niet gehoord, maar wellicht heeft hij er een mogelijke verklaring voor.
Ga jij het gesprek met mijn vrouw aan? :lol:
[quote="Audi-gekkie"]Die benzine motoren maken best veel toeren. :?
Ik rijd nog geen 3000 toeren bij 130km/p.u[/quote]
Valt toch best mee? Ik reed recent 235 op de klok bij 4200 rpm :mrgreen:
Edit: Ik denk dat het geen discussie waard is om het verschil tussen diesel en benzine nog eens te benadrukken. Het is interessant om te zien waar de in dit topic genoemde verschillen vandaan komen. En sommige zijn direct heel verklaarbaar, maar daar waar ze opmerkelijk worden is het de moeite waard om daar een verklaring voor te vinden. Mogelijk is het toch een combinatie van technische factoren. Ik heb @koop9 al een tijdje niet gehoord, maar wellicht heeft hij er een mogelijke verklaring voor.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
[quote="rolf"]Een diesel gaat efficienter met z'n brandstof om, maw er wordt uit een liter diesel meer arbeid gehaalt en minder warmte geproduceert dan bij een benzine motor.[/quote]
Ik doelde meer op een verklaring voor de onderlinge verschillen tussen de 1.4 motoren die in dit topic voorbij komen ...
Ik doelde meer op een verklaring voor de onderlinge verschillen tussen de 1.4 motoren die in dit topic voorbij komen ...

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- rolf
Rechtervoet, banden, met name de breedte heeft een behoorlijke invloed op het verbruik en de gereden afstand per rit.
Wie veel snelweg rijdt met 90-110 km/h zal de 1:17 wel halen.
Alleen met B wegen is 1:13/14 helemaal niet zo gek als er dan ook nog ritjes van 10-15km gedaan worden of minder.
Dan speelt ook nog de buitentemp. een rol, in de winter gebruikt ie meer dan in de zomer.
Wie veel snelweg rijdt met 90-110 km/h zal de 1:17 wel halen.
Alleen met B wegen is 1:13/14 helemaal niet zo gek als er dan ook nog ritjes van 10-15km gedaan worden of minder.
Dan speelt ook nog de buitentemp. een rol, in de winter gebruikt ie meer dan in de zomer.
ik rijd met mn 1.4 benzine 1: 15 a 1: 16, maar ben niet tevreden, moet beter kunnen. Waarschijnlijk is de thermostaat niet goed, want de motor komt vrij laat op temperatuur. Boordcomputer geeft aan 6,5 /100km. Op de snelweg 110 a 120, rest gewoon netjes aan de snelheid houden en rijden op cruise control.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Ik reed voordat ik de A2 een grote beurt & schoonmaken van de carterontluchting en de trommelremmen ca. 1 op 14
en had me daarmee al een beetje verzoend.
Tot mijn blijde verrassing bleek ik na de eerste keer tanken na de beurt 1 op 16 te hebben gereden, terwijl de rijomstandigheden gelijk zijn.
Ik heb aan de auto zelf verder niets gemerkt, en ook het motorlampje heeft noch voor, noch na de beurt gebrand.
Vraag voor mij is waar het nu aan zou kunnen liggen, ik heb dit niet eerder zo nadrukkelijk meegemaakt.
Edit: bovenstaand verbruik is met afwisselend korte (ca. 8km enkele reis) en langere ritten (ca. 50 km enkele reis met snelweg 120/130 km/h).
Tot mijn blijde verrassing bleek ik na de eerste keer tanken na de beurt 1 op 16 te hebben gereden, terwijl de rijomstandigheden gelijk zijn.
Ik heb aan de auto zelf verder niets gemerkt, en ook het motorlampje heeft noch voor, noch na de beurt gebrand.
Vraag voor mij is waar het nu aan zou kunnen liggen, ik heb dit niet eerder zo nadrukkelijk meegemaakt.
Edit: bovenstaand verbruik is met afwisselend korte (ca. 8km enkele reis) en langere ritten (ca. 50 km enkele reis met snelweg 120/130 km/h).
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]Ik reed voordat ik de A2 een grote beurt & schoonmaken van de carterontluchting en de trommelremmen ca. 1 op 14
Edit: bovenstaand verbruik is met afwisselend korte (ca. 8km enkele reis) en langere ritten (ca. 50 km enkele reis met snelweg 120/130 km/h).[/quote]
"Trommelremmen schoongemaakt"
Misschien liepen ze iets aan, waardoor het verbruik steeg?
Edit: bovenstaand verbruik is met afwisselend korte (ca. 8km enkele reis) en langere ritten (ca. 50 km enkele reis met snelweg 120/130 km/h).[/quote]
"Trommelremmen schoongemaakt"
Misschien liepen ze iets aan, waardoor het verbruik steeg?
- Audi_gekkie
@garret
In maart was je erg zuinig, waarschijnlijk had je de auto net gekocht.
In een eerder topic heb ik het volgende ook al eens aangekaart:
Als je een auto net hebt rijdt je zuiniger. Na verloop van tijd zie je het verbruik toenemen.
In maart was je erg zuinig, waarschijnlijk had je de auto net gekocht.

In een eerder topic heb ik het volgende ook al eens aangekaart:
Als je een auto net hebt rijdt je zuiniger. Na verloop van tijd zie je het verbruik toenemen.