Brandstof 1,4

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 feb 2014, 00:06 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Ik reed voordat ik de A2 een grote beurt & schoonmaken van de carterontluchting en de trommelremmen ca. 1 op 14
en had me daarmee al een beetje verzoend.
Tot mijn blijde verrassing bleek ik na de eerste keer tanken na de beurt 1 op 16 te hebben gereden, terwijl de rijomstandigheden gelijk zijn.

Ik heb aan de auto zelf verder niets gemerkt, en ook het motorlampje heeft noch voor, noch na de beurt gebrand.
Vraag voor mij is waar het nu aan zou kunnen liggen, ik heb dit niet eerder zo nadrukkelijk meegemaakt.

Edit: bovenstaand verbruik is met afwisselend korte (ca. 8km enkele reis) en langere ritten (ca. 50 km enkele reis met snelweg 120/130 km/h).[/quote]

Heb de 2e keer getankt na de grote beurt en het verbruik was weer als vanouds, 1 op 14,3 ... :?
Denk dat ik mij met aftanken toch een keer heb vergist ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

08 feb 2014, 01:36 0 x

De boardcomputer wijkt ca. 7% af in positieve zin, maar dit is afhankelijk van de wielomtrek.
Daarom zoals eerder gemeld de gemaakte kilometers van je Tom Tom halen of van bijv. Google Maps.

Verder is de enige goede manier is voltanken en met de hand, door middel van een jerrycan, bijvullen tot aan de rand van de vulpijp.
Vervolgens kilometers maken en bovenstaande handeling herhalen.
Kilometerstand noteren en dit delen door het aantal getankt liters + dat wat je handmatig hebt bijgetankt.
Dit laatste is goed te doen door de jerrycan eerst te wegen en na het bijvullen nogmaals te wegen.
Hieruit is het aantal handmatig bijgevulde liters te bepalen.
Uiteraard dient dit te gebeuren op een vlakke ondergrond.

Vergeet verder niet dat je in de zomer wel tot 2km per liter verder kan rijden.
Dit is mijn ervaring met een 1.4 TDI.
HansJan
Moderator

08 feb 2014, 11:11 0 x

Nee, ik heb geen FIS en moet het verbruik zelf uitrekenen. Tijdens de snelwegrit heb ik de hectometerpaaltjes versus kilometerteller vergeleken en het bleek dat de laatste de 100m sneller aflegt dan in werkelijkheid het geval is. Dus het verbruik is dan theoretisch nog ongunstiger.

Ik heb de auto voor de grote rit afgetankt totdat er niets meer bij kon en daarna hetzelfde herhaald. Dat levert me 1:14 op. Met onze vorige Renault Clio 1.6 16v uit 1996 met maar 100.000 op de klok haalde ik dat makkelijk en daar reden we best stevig mee. En met alle moeite die ik er gisteren voor gedaan heb niet.

Ik zal de tips van @koop9 opvolgen en het de komende periode nog eens verder in de gaten houden. Lambda en CO zijn gecontroleerd en dik in orde. Wellicht helpt een snelle rit met additieven over de Duitse Autobahn ook, met de nieuwe distri kan ik hem nu wel veilig even flink op zijn staart trappen. ;-)

En als dat allemaal niet helpt dan weet ik ook waar de eerste twee letters van Audi voor staan ... Wie mooi wil zijn moet pijn lijden :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

08 feb 2014, 13:34 0 x

[quote="Audi-gekkie"]De boardcomputer wijkt ca. 7% af in positieve zin, maar dit is afhankelijk van de wielomtrek.
Daarom zoals eerder gemeld de gemaakte kilometers van je Tom Tom halen of van bijv. Google Maps.

Verder is de enige goede manier is voltanken en met de hand, door middel van een jerrycan, bijvullen tot aan de rand van de vulpijp.
Vervolgens kilometers maken en bovenstaande handeling herhalen.
Kilometerstand noteren en dit delen door het aantal getankt liters + dat wat je handmatig hebt bijgetankt.
Dit laatste is goed te doen door de jerrycan eerst te wegen en na het bijvullen nogmaals te wegen.
Hieruit is het aantal handmatig bijgevulde liters te bepalen.
Uiteraard dient dit te gebeuren op een vlakke ondergrond.

Vergeet verder niet dat je in de zomer wel tot 2km per liter verder kan rijden.
Dit is mijn ervaring met een 1.4 TDI.[/quote]

Ik tank zelf altijd bij dezelfde pomp en stop met tanken nadat het vulpistool voor de 1e keer is afgeslagen.
Waarschijnlijk heb ik het vulpistool in een net iets andere stand gehouden.
Mijn verbruik is verder altijd redelijk constant, altijd rond de 1 op 14.

@Audigekkie, jouw methode is inderdaad wel exacter, maar wel een beetje bewerkelijk om dit bij elke keer
tanken te doen.

Ik vraag mezelf wel af of vervuiling van het EGR-gedeelte en/of lambdasonde invloed heeft op het benzineverbruik
zonder dat het motorlampje gaat branden.

Met andere woorden, hoe erg moet de boel vervuild zijn voordat de auto in storing gaat?

Wat me wel verbaast is het volgende:

Met mijn oldtimer golf GTI (129 pk, 880 kg) rijd ik ongeveer 1 op 11, met de A2 (75 pk, 900 kg) rijdt ik ca. 1 op 14.
Hetzelfde gewicht, bijna 2 keer zoveel vermogen, maar relatief weinig meerverbruik.

Ik heb zelf het idee dat bij de A2 door het gebrek aan kracht bij lage toerentallen je
(on)bewust de neiging hebt het gas wat dieper in te trappen om snelheid te maken.
Bij de Golf heb ik dit veel minder, deze versnelt bij elk toerental goed tot zeer goed.
Is de 1.4 16v toch net iets te licht voor de A2?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Tom

08 feb 2014, 15:22 0 x

[quote="HansJan"]Zowel Tom als jij melden verbruik van meer dan 1:18. Airco op Eco mode. Ik heb 16 inch velgen met 195/45 banden. En jullie? [/quote]

Onze A2 staat momenteel op winterbanden, dacht 165mm breed. Airco staat op eco, maar om nou te zeggen dat ik daarmee verschil merk..
moet wel zeggen dat die 1;18 lange afstand was (zonder cruise control). als ik naar mijn werk rij, 22km enkele reis, kom ik rond de 1:14-15 uit.
Is ca 7km 80 weg, rest 100/120/stilstaan.. winterweer helpt natuurlijk ook niet echt om een laag verbruik te behalen.
optrekken doe ik zoals ik altijd doe, de ene keer wat vlotter dan de andere keer, maar nooit voluit of extreem traag.

bredere banden hebben natuurlijk meer weerstand en dat beïnvloed het verbruik ;)
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

08 feb 2014, 15:35 0 x

Hier wat tips voor zuinig rijden (wellicht een open deur):

http://www.youtube.com/watch?v=Q2jfu3LITLA
Ewoud

11 feb 2014, 02:19 0 x

[quote="Eef"]Ik lees dat menigeen rond de 1 op 15 a16 kunnen rijden met de 1,4 motor. Ik begrijp niet hoe men dit voor elkaar krijgt.
Ik rij 1 op 13. Voornamelijk op 80km wegen . Cruiscontrol aan airco op eco stand. Technisch is de auto 100 procent dus daar ligt dit niet aan.[/quote]

Ik heb de Audi nog maar net, en heb er bijna 1000 km bij op geredden. Het verbruik van mijn A2 is 1 op 16.5 - 17,5.
Ik rij op 80 wegen 80 met cruise en snelweg 110 met cruise controle.

Misschien ligt het aan je bougies?
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 feb 2014, 09:08 0 x

[quote="Ewoud"][quote="Eef"]Ik lees dat menigeen rond de 1 op 15 a16 kunnen rijden met de 1,4 motor. Ik begrijp niet hoe men dit voor elkaar krijgt.
Ik rij 1 op 13. Voornamelijk op 80km wegen . Cruiscontrol aan airco op eco stand. Technisch is de auto 100 procent dus daar ligt dit niet aan.[/quote]

Ik heb de Audi nog maar net, en heb er bijna 1000 km bij op geredden. Het verbruik van mijn A2 is 1 op 16.5 - 17,5.
Ik rij op 80 wegen 80 met cruise en snelweg 110 met cruise controle.

[/quote]

Deze cijfers herken ik beter bij de A2.

Maar ook met mijn oldie Kadett rij ik al gelijk (of beter) aan Eef zijn waardes. Plm 1 op 13 tot 14, in de zomer 1 op 15. En dat met een 33 jarige oude dame op carburatie met 1,2 blokje. :D :D :D
De Monza doet 1 op 11 (1360 KG en een 2,5 liter 6 pitter plus automaat) en de Cabriolet doet ook 1 op 11 / 12 (2,3 vijfpitter en 1350 Kg schoon aan de haak). En dan dus gecombineerd 80 km wegen en snelweg. Wel gezegd, ik anticipeer zoveel mogelijk, laat de auto zoveel mogelijk uitrollen en probeer de snelheid zo constant mogelijk te houden.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

11 feb 2014, 19:54 0 x

[quote="Rinus"]
Deze cijfers herken ik beter bij de A2.

Maar ook met mijn oldie Kadett rij ik al gelijk (of beter) aan Eef zijn waardes. Plm 1 op 13 tot 14, in de zomer 1 op 15. En dat met een 33 jarige oude dame op carburatie met 1,2 blokje. :D :D :D
De Monza doet 1 op 11 (1360 KG en een 2,5 liter 6 pitter plus automaat) en de Cabriolet doet ook 1 op 11 / 12 (2,3 vijfpitter en 1350 Kg schoon aan de haak). En dan dus gecombineerd 80 km wegen en snelweg. Wel gezegd, ik anticipeer zoveel mogelijk, laat de auto zoveel mogelijk uitrollen en probeer de snelheid zo constant mogelijk te houden.[/quote]

Dus het rijgedrag van de bestuurder en gebruiksomstandigheden zijn belangrijkere factoren dan de auto zelf ... ;)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 feb 2014, 09:33 0 x

Ja, in zoverre, ik denk, dat je rijgedrag en uiteraard ook omstandigheden hoe en waarin je de auto gebruikt, een grote factor is in het verbruik. Dat kan zomaar 2 tot meer kilometers per liter brandstof schelen. Als ik voor het merendeel alleen maar kortere stukjes of stadsverkeer zou rijden, dat valt het allemaal ongunstiger uit, maar zelfs dan kun je met je rijgedrag een behoorlijke invloed hebben op het verbruik van je auto. Ik haal bijvoorbeeld betere verbruikscijfers in de A2 in de stad dan vrouwlief. ZIj accelereert feller, remt later af, enz. Ik doe dat geleidelijker, laat de auto meer rollen voor verkeerslichten en kruisingen / rotondes, enz. En let wel, dan ga je gewoon met het verkeer mee, je bent geen slak. :D Ik heb echt al heel vroeg geleerd, dat anticiperen heel veel helpt.
Plaats reactie