Hoogteverstelling koplampunits

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 mar 2014, 09:52 0 x

Misschien een gekke vraag, maar is de hoogteverstelling van de koplampunits een APK issue? Ik dacht, dat de hoogte verstelling gewoon een optie was (in ieder geval bij oudere Audi's wel). Een auto wordt toch ook niet afgekeurd op een niet werkende kachelradiateur of airco, zolang de ontwaseming van je voorruit het maar doet, en dat dan nog in 1 stand.

Bij de laatste APK kwamen we er achter, dat de koplamp aan de bijrijders kant niet meedeed met de hoogteverstelling (het knopje op het dasboard naast de lichtschakelaar). Maar omdat de lampunit gewoon goed stond, was het geen afkeur.

Iemand een idee?
Seven
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

18 mar 2014, 10:48 0 x

Bij mijn APK keuring is de stelmotor van de rechter koplamp vervangen. Dus misschien toch wel een APK eis?
Audi_gekkie

18 mar 2014, 15:41 0 x

Volgens deze site moet, mits aanwezig de hoogteverstelling functioneren.

http://autoapkkeuring.nl/apk-keuring-ve ... olepunten/

Als je 'm verwijderd hoeft het blijkbaar niet.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 mar 2014, 20:08 0 x

Dat is een algemene vuistregel bij de APK. Wat erop zit, moet functioneren.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

18 mar 2014, 23:32 0 x

Het is net als met een mistlamp achter, deze is niet verplicht.
Maar als die wel aanwezig is en de is lamp kapot, is dit natuurlijk makkelijker te vervagen dan de bedieningsknop te verwijderen. ;)

Elke keer als ik mijn Audi 5000 CS Turbo aanbood bij de APK, dan zochten ze tevergeefs naar het knopje van de mistlamp :lol:
pionok

19 mar 2014, 11:37 0 x

[quote="slk-A2"]Als je de schakelaar verwijdert, dan kan hij niet afgekeurd worden omdat die voorziening er niet meer in zit. Wel even checken of je dan nog een dashboardverlichting hebt. Want die moet wel functioneren.

Bij onze Polo volgde er afkeur vanwege niet werkende stelmotor in een lamp. Toen schakelaar verwijderd en teruggegaan en omdat de schakelaar er niet meer in zat, werd hij alsnog goedgekeurd. De monteur heeft toen niet gezien, dat de dashboardverlichting het zonder schakelaar niet meer deed.

Bij een steekproef was dat dus een issue geweest, maar gelukkig was die er niet.

Zo´n motortje kost overigens enkele tientjes, dus toch maar gemaakt na de goedkeuring.[/quote]

Voor mij een beetje dubbel dit verhaal (aangezien mijn schoonouders een garagebedrijf hebben), ik snap dat je graag wil dat je auto door de keuring komt en de keurmeester had moeten zien dat de dashboard verlichting het niet deed (maar omdat hij de gehele auto al gekeurd had de keer ervoor heeft hij niet weer de gehele auto gechecked) , maar stel dat hij wel een steekproef had gekregen en t werd opgemerkt dan heeft het desbetreffende garage bedrijf wel een aantekening. En als blijkt dat het al een paar keer eerder niet goed is gegaan kan dit diegene zijn keuringsbevoegdheid kosten en daarmee een hoop inkomsten.
Daarmee wordt jouw koplamp van een paar tientjes een dure grap voor het garagebedrijf.
In mijn ogen toch een beetje jezelf en het garagebedrijf in de maling nemen.

gr. rene
pionok

19 mar 2014, 22:36 0 x

Ik snap je punt maar dan zul je de auto wel echt bij een vag garage moeten hebben laten keuren.
Het is ondoenlijk voor een universeel garage bedrijf om dit soort dingen allemaal uit het hoofd te weten.

Ik begrijp ook wel dat je de auto graag goed gekeurd wil hebben en we verwachten dat een keurmeester goed zijn werk doet en dat ben ik ook met je eens , maar anderzijds zijn er helaas ook veel te veel mensen die op wat voor manier dan ook door de APK willen komen en hier voor niet schromen om de keurmeester te proberen in de maling te nemen.

Een lastig onderwerp maar ik hoor en zie ook wat voor gevolgen het kan hebben voor de wat kleinere garagebedrijven.

Gr René
Audi_gekkie

19 mar 2014, 23:40 0 x

[quote="pionok"]Ik snap je punt maar dan zul je de auto wel echt bij een vag garage moeten hebben laten keuren.
Het is ondoenlijk voor een universeel garage bedrijf om dit soort dingen allemaal uit het hoofd te weten.
Gr René[/quote]

Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Een beetje garagebedrijf met certificering voor APK weet wat de regels zijn.
Iedereen met een beetje verstand van auto's vindt vrij snel dat wieltje op het dashboard voor hoogteverstelling van de lampen en of het een optie is of niet, wat erop zit qua veiligheid moet werken.
pionok

19 mar 2014, 23:49 0 x

Ja mee eens maar dit is niet altijd in combi met dashboard verlichting die niet meer werkt. Daar doelde ik op.
Maar dit kan een eindeloze discussie worden welke off topic geraakt en dat is niet mijn bedoeling.

Gr. René
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 mar 2014, 10:08 0 x

hier een lijstje van eisen waaraan een auto moet voldoen voor de APK:

http://www.apk-oke.nl/apk-oke-keuringen/APK-tips

twee dingen vallen me in dit lijstje op:

1. snelheidsmeter hoeft niet te werken.
2. dashboardverlichting hoeft niet te werken.

Vreemd ... :?

Edit: Wist trouwens niet dat men afkeur kan voorkomen door schakelaars te verwijderen ...

Hieronder nog een APK-bijbel van de RDW-site:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf

Dit staat er over snelheidsmeter en verlichting:

Artikel 5.2.15 snelheidsmeter

Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Visuele controle.
De werking en afleesbaarheid wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Conclusie: Het moet er wel in zitten, maar de werking wordt niet gecontroleerd tijdens de keuring voor de APK ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie