Versnellingsbakolie vervangen 5-bak?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

10 apr 2014, 14:36 0 x

Beste A2-fans,

Laatst las ik dat het wijs is om de versnellingsbakolie te vervangen.
Nu had ik hier nog niet van gehoord en heb het voor gelegd aan de monteur.
Hij zei; bakolie is in feite voor het autoleven, word zelden vervangen, kost zo'n €25 excl btw/liter en gaat bijna 3 liter in een bak.

Mijn versnellingsbak werkt prima, komen af en toe wel wat geluiden uit maar niks ernstigs (hoop ik). Hij heeft inmiddels 324.000km ervaring (misch wel 50.000km meer, teller is waarschijnlijk teruggedraaid voordat ik de A2 kocht :o :( )

Heeft dr iemand ervaring met het vervangen van de bakolie? Verbetering na vervanging? Oude olie erg vervuilt? En hoeveel tijd neemt vervangen in beslag?

Vriendelijke groet,

Joris1980
audiJan

10 apr 2014, 21:23 0 x

Ik zou met deze km stand zeer zeker de olie verversen je wilt niet weten wat er uit komt.
Een heel leven lang gevuld daar komen ze allemaal van terug .
En wat is trouwens een leven lang 200.000 km of 100.000 km.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 apr 2014, 21:44 0 x

Bij elke beurt worden wel één of meerdere olie componenten vervangen en de versnellingsbakolie is helemaal nooit nodig? :o

Elke olie verliest naar verloop van tijd zijn smerende eigenschappen (viscositeit)en moet dus gewoon vervangen worden. De olie in jouw auto is al meer dan 10 jaar oud. Misschien voelt de bak wel soepel aan, maar je zal als dagelijkse bestuurder wellicht niet merken dat de bak minder soepel zijn werk doet. Als de auto bij koude start wat zwaarder schakelt dan is dat een goede indicatie.

Een kennis verving recent de versnellingsbakolie van een motor die nog 'maar' 100.000 kilometer gelopen had en merkte het verschil: veel directer en soepeler schakelen. En €25 per liter? Dat is bij de goudsmit. Kijk maar eens op http://www.olietekoop.nl/olie/voertuige ... ransmissie. Kost gemiddeld €10 per liter. Maar eerst even goed uitzoeken wat erin moet of anders even contact opnemen.

En het is de moeite ook niet en neem van mij aan dat een bakrevisie stukken duurder is. Een bekende spreuk is: onderhoud is behoud. :mrgreen:

Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gert

10 apr 2014, 23:36 0 x

Afgelopen week net de olie van de versnellingsbak door de dealer laten vernieuwen, 1,5 ltr castrol 75w90 € 28,31 voor de olie betaald. Oude olie kwam er helder bruin uit, de nieuwe olie was kleurloos/ blank. Kleur verschil zou volgens de monteur ook verschil in merk kunnen zijn? Ik vond dat na 10 jaar en 90.000 km er best een keer nieuwe olie op kon en baat het niet het schaadt in elk geval niet. Voor mijn gevoel schakelde de bak nu strakker.

Gr. Gert
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 apr 2014, 23:43 0 x

Die Castrol Syntrans/transaxle 75w90 heb ik er ook in, maar ik dacht dat er 1,9 ltr in ging. Dit zoek ik effe uit.
Gert

11 apr 2014, 12:14 0 x

Die 1,5 ltr stond op de rekening. Ik ben zelf bij de werkzaamheden geweest en heb de olie uit het vulgat zien lopen (op de zijkant van de bak) Vervolgens heeft de monteur de dop handvast gedraaid, de motor gestart en de versnelling in werking gezet om eventuele luchtbellen te laten ontsnappen. Daarna heeft hij de olie aangevuld tot het weer uit het vulgat liep. Leek mij een zorgvuldige manier van werken. :geek:
De olie kwam uit een groot vat met een meter er op ik heb er niet op gelet hoeveel de meter aangaf. Volgens de "Reparaturanleitung van Bucheli" zit er 2 ltr in (5 bak type 02J ?) dit gaat echter over de bouwjaren tot 2002. Ik heb geen idee of het om het zelfde bak type gaat en er verschil zit tussen de 5 bak bij benzine of diesel. :?
HansJan
Moderator

11 apr 2014, 12:26 0 x

[quote="Gert"]Ik ben zelf bij de werkzaamheden geweest en heb de olie uit het vulgat zien lopen (op de zijkant van de bak) Vervolgens heeft de monteur de dop handvast gedraaid, de motor gestart en de versnelling in werking gezet om eventuele luchtbellen te laten ontsnappen. Daarna heeft hij de olie aangevuld tot het weer uit het vulgat liep. Leek mij een zorgvuldige manier van werken. :geek: [/quote]
Ik heb zelf de versnellingsbakolie van mijn A2 nog niet vervangen, maar het lijkt me dat het vulgat en aftapgat niet hetzelfde zijn? En dat de monteur de dop van het aftapgat heeft teruggeplaatst, vulgat open heeft gelaten, motor toen heeft laten lopen om de luchtbellen te laten verdwijnen? En de olie daarna via het vulgat weer heeft aangevuld? Of sla ik de plank nu helemaal mis? :roll:

@Joris1980: is je vraag wel naar tevredenheid beantwoord?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 apr 2014, 15:51 0 x

Idd heb je een aftappunt wat iets lager ligt dan het vulpunt, dus 2 gaten, ontluchten is niet van toepassing, bijvullen, motor effe in de versnelling laten lopen, daarna kijken of er nog wat bij kan. Ik heb echt 1.9 ltr erin gekregen, de diesels hebben dezelfde inhoud, alleen bij de 1.2 is het meer.
HansJan
Moderator

11 apr 2014, 16:11 0 x

[quote="chipsoer"]Idd heb je een aftappunt wat iets lager ligt dan het vulpunt, dus 2 gaten, ontluchten is niet van toepassing, bijvullen, motor effe in de versnelling laten lopen, daarna kijken of er nog wat bij kan. Ik heb echt 1.9 ltr erin gekregen, de diesels hebben dezelfde inhoud, alleen bij de 1.2 is het meer.[/quote]
Helder, bedankt voor de info.

Volgens de site van Castrol is de hoeveelheid is voor de 1.4 diesel en benzine motoren hetzelfde, namelijk 1.9 lier. En dan niet de door @Gert genoemde 75w90, maar de 75w80. En daar zit een wezenlijk verschil tussen. Verkeerde olie = geheid schade. Bovendien zal je dat ook voelen bij het gebruik.

@Gert: weet je zeker dat het de 75w90 is?
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

11 apr 2014, 20:32 0 x

[quote="HansJan"][quote="Gert"]Ik ben zelf bij de werkzaamheden geweest en heb de olie uit het vulgat zien lopen (op de zijkant van de bak) Vervolgens heeft de monteur de dop handvast gedraaid, de motor gestart en de versnelling in werking gezet om eventuele luchtbellen te laten ontsnappen. Daarna heeft hij de olie aangevuld tot het weer uit het vulgat liep. Leek mij een zorgvuldige manier van werken. :geek: [/quote]
Ik heb zelf de versnellingsbakolie van mijn A2 nog niet vervangen, maar het lijkt me dat het vulgat en aftapgat niet hetzelfde zijn? En dat de monteur de dop van het aftapgat heeft teruggeplaatst, vulgat open heeft gelaten, motor toen heeft laten lopen om de luchtbellen te laten verdwijnen? En de olie daarna via het vulgat weer heeft aangevuld? Of sla ik de plank nu helemaal mis? :roll:

@Joris1980: is je vraag wel naar tevredenheid beantwoord?[/quote]

Kijk... zulke hoeveelheden info kan ik wat mee :D

1,9ltr is beter dan 3ltr zoals mn monteur zei :D 75w-80 is ook voor de diesel voorgeschreven?

#Gert; mag ik vragen wat t vervangen van de bakolie heeft gekost bij de dealer?

Vriendelijke groet, Joris1980
Plaats reactie