EGR en olie verbruik
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="koop9"]...
er is eigenlijk niets aan te doen en hij loopt niet stuk maar het olie verbruik zal heel langzaam toenemen.
als hij echt erg veel verbruikt raad ik aan om de goedkoopste hema, Halfords, zeeman olie te kopen en die er in te doen want met de dure kwaliteits olie die toch steeds door de uitlaat verdwijnt word het een te dure hobby.
repareren kan maar draait uit op een motor revisie..... of een gebruikte motor maar daar weet je ook niet van wat hij verbruikt.[/quote]
Hele goede tip.
Zo kun je nog jaren lang genieten van de A2.
Dit heb ik bijna 6 jaar lang zo gedaan. De olie kostte bij de Aldi nog €4,65 per 5 liter!
Mijn toenmalige Golf II diesel luste een flinke slok olie. Uiteindelijk heb ik er nog 175.000km mee doorgereden, toen ik 'm uiteindelijk doorverkocht.
Sterker nog hij luste zoveel olie dat olie verversen geen zin had. :lol:
er is eigenlijk niets aan te doen en hij loopt niet stuk maar het olie verbruik zal heel langzaam toenemen.
als hij echt erg veel verbruikt raad ik aan om de goedkoopste hema, Halfords, zeeman olie te kopen en die er in te doen want met de dure kwaliteits olie die toch steeds door de uitlaat verdwijnt word het een te dure hobby.
repareren kan maar draait uit op een motor revisie..... of een gebruikte motor maar daar weet je ook niet van wat hij verbruikt.[/quote]
Hele goede tip.
Zo kun je nog jaren lang genieten van de A2.
Dit heb ik bijna 6 jaar lang zo gedaan. De olie kostte bij de Aldi nog €4,65 per 5 liter!
Mijn toenmalige Golf II diesel luste een flinke slok olie. Uiteindelijk heb ik er nog 175.000km mee doorgereden, toen ik 'm uiteindelijk doorverkocht.
Sterker nog hij luste zoveel olie dat olie verversen geen zin had. :lol:
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="koop9"]het olie verbruik bij de 1,4 benzine is een bekend iets. (helaas)
het merendeel van deze motoren heeft het volgende euvel;
om de zuiger heen zit een coating die slijt, dan krijg je o.a. kantelende zuigers en slijtage van de cilinderwanden waardoor de hoongroeven in die cilinderwand langzaam weg gaan en daardoor de zuigerveren letterlijk ¨aqua planning¨ krijgen op de olie en de olie boven de zuiger komt en verbrand.
normaal schaapt de olie schaap veer de olie weg naar beneden en komt dit weer in het carter.
er is eigenlijk niets aan te doen en hij loopt niet stuk maar het olie verbruik zal heel langzaam toenemen.
als hij echt erg veel verbruikt raad ik aan om de goedkoopste hema, Halfords, zeeman olie te kopen en die er in te doen want met de dure kwaliteits olie die toch steeds door de uitlaat verdwijnt word het een te dure hobby.
repareren kan maar draait uit op een motor revisie..... of een gebruikte motor maar daar weet je ook niet van wat hij verbruikt.[/quote]
Als de auto meer dan 2 ton heeft gelopen kan ik mij er iets bij voorstellen, gevorderde slijtage en reparatie is te duur
t.o.v. de restwaarde van de auto.
Bij een lage km-stand vind ik het toch een zuur verhaal. Is er nog iets van coulance bij een Audi-dealer voor dit probleem?
Offtopic: Bij de Golfjes 1,2 en 3 (benzine/LPG/Diesel) die ik heb gereden (van 1 naar 2 ton gereden) heb ik nooit last gehad van overmatig olieverbruik. Wat ik wel eens hoorde, is dat de klepsteelrubbers konden gaan slijten/verdrogen.
Gevolg: een blauwe walm bij gas los ... Relatief gemakkelijk te verhelpen.
het merendeel van deze motoren heeft het volgende euvel;
om de zuiger heen zit een coating die slijt, dan krijg je o.a. kantelende zuigers en slijtage van de cilinderwanden waardoor de hoongroeven in die cilinderwand langzaam weg gaan en daardoor de zuigerveren letterlijk ¨aqua planning¨ krijgen op de olie en de olie boven de zuiger komt en verbrand.
normaal schaapt de olie schaap veer de olie weg naar beneden en komt dit weer in het carter.
er is eigenlijk niets aan te doen en hij loopt niet stuk maar het olie verbruik zal heel langzaam toenemen.
als hij echt erg veel verbruikt raad ik aan om de goedkoopste hema, Halfords, zeeman olie te kopen en die er in te doen want met de dure kwaliteits olie die toch steeds door de uitlaat verdwijnt word het een te dure hobby.
repareren kan maar draait uit op een motor revisie..... of een gebruikte motor maar daar weet je ook niet van wat hij verbruikt.[/quote]
Als de auto meer dan 2 ton heeft gelopen kan ik mij er iets bij voorstellen, gevorderde slijtage en reparatie is te duur
t.o.v. de restwaarde van de auto.
Bij een lage km-stand vind ik het toch een zuur verhaal. Is er nog iets van coulance bij een Audi-dealer voor dit probleem?
Offtopic: Bij de Golfjes 1,2 en 3 (benzine/LPG/Diesel) die ik heb gereden (van 1 naar 2 ton gereden) heb ik nooit last gehad van overmatig olieverbruik. Wat ik wel eens hoorde, is dat de klepsteelrubbers konden gaan slijten/verdrogen.
Gevolg: een blauwe walm bij gas los ... Relatief gemakkelijk te verhelpen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Peter_Audi_A2"][quote="koop9"]het olie verbruik bij de 1,4 benzine is een bekend iets. (helaas)
het merendeel van deze motoren heeft het volgende euvel;
om de zuiger heen zit een coating die slijt, dan krijg je o.a. kantelende zuigers en slijtage van de cilinderwanden waardoor de hoongroeven in die cilinderwand langzaam weg gaan en daardoor de zuigerveren letterlijk ¨aqua planning¨ krijgen op de olie en de olie boven de zuiger komt en verbrand.
normaal schaapt de olie schaap veer de olie weg naar beneden en komt dit weer in het carter.
er is eigenlijk niets aan te doen en hij loopt niet stuk maar het olie verbruik zal heel langzaam toenemen.
als hij echt erg veel verbruikt raad ik aan om de goedkoopste hema, Halfords, zeeman olie te kopen en die er in te doen want met de dure kwaliteits olie die toch steeds door de uitlaat verdwijnt word het een te dure hobby.
repareren kan maar draait uit op een motor revisie..... of een gebruikte motor maar daar weet je ook niet van wat hij verbruikt.[/quote]
Als de auto meer dan 2 ton heeft gelopen kan ik mij er iets bij voorstellen, gevorderde slijtage en reparatie is te duur
t.o.v. de restwaarde van de auto. Bij een lage km-stand vind ik het toch een zuur verhaal. Is er nog iets van coulance bij een Audi-dealer voor dit probleem?[/quote]
Ik kan me nog niet neerleggen bij het feit dat het een kwaal is van de 1.4. Temeer omdat de onze bij wijze van spreken net is ingereden en iets meer dan 40.000 gelopen heeft. Dan zouden dit soort problemen niet mogen optreden. Onze Renault Clio 1.6 van 12 jaar oud had 110.000 gelopen, verbruikte geen druppel olie én was zuiniger.
Audi levert coulance op het OSS mits de auto dealer onderhouden is én maximaal 10 jaar oud is. De onze heeft na de aflevering welgeteld 2 keer een Audi dealer gezien. Als Audi uit coulance het probleem wil oplossen dan maken ze wel een heel goede 'beurt', maar dan vrees ik dat de rij groot gaat worden ...
Ik houd me voorlopig vast aan de motorreiniging met Forté Motor Flush. Daarna zien we weer verder.
het merendeel van deze motoren heeft het volgende euvel;
om de zuiger heen zit een coating die slijt, dan krijg je o.a. kantelende zuigers en slijtage van de cilinderwanden waardoor de hoongroeven in die cilinderwand langzaam weg gaan en daardoor de zuigerveren letterlijk ¨aqua planning¨ krijgen op de olie en de olie boven de zuiger komt en verbrand.
normaal schaapt de olie schaap veer de olie weg naar beneden en komt dit weer in het carter.
er is eigenlijk niets aan te doen en hij loopt niet stuk maar het olie verbruik zal heel langzaam toenemen.
als hij echt erg veel verbruikt raad ik aan om de goedkoopste hema, Halfords, zeeman olie te kopen en die er in te doen want met de dure kwaliteits olie die toch steeds door de uitlaat verdwijnt word het een te dure hobby.
repareren kan maar draait uit op een motor revisie..... of een gebruikte motor maar daar weet je ook niet van wat hij verbruikt.[/quote]
Als de auto meer dan 2 ton heeft gelopen kan ik mij er iets bij voorstellen, gevorderde slijtage en reparatie is te duur
t.o.v. de restwaarde van de auto. Bij een lage km-stand vind ik het toch een zuur verhaal. Is er nog iets van coulance bij een Audi-dealer voor dit probleem?[/quote]
Ik kan me nog niet neerleggen bij het feit dat het een kwaal is van de 1.4. Temeer omdat de onze bij wijze van spreken net is ingereden en iets meer dan 40.000 gelopen heeft. Dan zouden dit soort problemen niet mogen optreden. Onze Renault Clio 1.6 van 12 jaar oud had 110.000 gelopen, verbruikte geen druppel olie én was zuiniger.
Audi levert coulance op het OSS mits de auto dealer onderhouden is én maximaal 10 jaar oud is. De onze heeft na de aflevering welgeteld 2 keer een Audi dealer gezien. Als Audi uit coulance het probleem wil oplossen dan maken ze wel een heel goede 'beurt', maar dan vrees ik dat de rij groot gaat worden ...
Ik houd me voorlopig vast aan de motorreiniging met Forté Motor Flush. Daarna zien we weer verder.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="HansJan"]
Audi levert coulance op het OSS mits de auto dealer onderhouden is én maximaal 10 jaar oud is.[/quote]
Puntje op de i.
volgens mij moet de laatste beurt door de Audi-dealer zijn gedaan om aanspraak te kunnen maken op coulance op het OSS.
Audi levert coulance op het OSS mits de auto dealer onderhouden is én maximaal 10 jaar oud is.[/quote]
Puntje op de i.
volgens mij moet de laatste beurt door de Audi-dealer zijn gedaan om aanspraak te kunnen maken op coulance op het OSS.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="chipsoer"]Ik had ook problemen met olieverbruik, mijn garage attendeerde mij erop bij een beurt dat de carterontluchting verstopt zat, ik heb deze toen laten vervangen en sindsdien heb ik zo goed als geen olieverbruik meer, nog geen 0.5 liter tijdens de interval(7500km), ondanks de 182.000km, ik heb vorig jaar bij een sleuteltreffen bij onze oosterburen uit voorzorg ook de egr klep schoongemaakt, wat ik toen van medesleutelaars begrepen heb is dat er ook een slang vanuit de carterontluchting naar de klep gaat. Mijn redenering is dat als de carterontluchting niet goed werkt er wellicht olie naar de EGR klep is gegaan. Pin me er niet op vast !!![/quote]
Ik heb bij de laatste beurt aan mijn A2 de olie & filter laten verversen en tegelijkertijd de carterontluchting laten schoonmaken. Dit in de hoop dat het olieverbruik zou verminderen.
Na een half jaar en ca. 3500km ging er toch weer een halve liter bij. Bij mij heeft het schoonmaken
jammer genoeg niet geholpen.
Heb geen last gehad van een brandend motorlampje, dus ik vermoed dat mijn EGR-klep nog redelijk schoon is.
1 liter op 7000 km is niet schrikbarend (ik gebruik de 5W30), maar minder is altijd beter ...
Ik heb bij de laatste beurt aan mijn A2 de olie & filter laten verversen en tegelijkertijd de carterontluchting laten schoonmaken. Dit in de hoop dat het olieverbruik zou verminderen.
Na een half jaar en ca. 3500km ging er toch weer een halve liter bij. Bij mij heeft het schoonmaken
jammer genoeg niet geholpen.
Heb geen last gehad van een brandend motorlampje, dus ik vermoed dat mijn EGR-klep nog redelijk schoon is.
1 liter op 7000 km is niet schrikbarend (ik gebruik de 5W30), maar minder is altijd beter ...

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Gideon
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
- Locatie: Twenterand
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Aangezien het hier toch over olie gaat gooi ik mijn vraag hier maar neer:
Ik wil overstappen naar 10W40, maar volgens de fora moet de olie bij vaste intervallen voldoen aan 502.00. Echter, er is geen 10W40 die voldoet aan 502.00. Hoe belangrijk is die norm? Anders zou ik toch gewoon iets als Castrol GTX kunnen pakken?
Ik wil overstappen naar 10W40, maar volgens de fora moet de olie bij vaste intervallen voldoen aan 502.00. Echter, er is geen 10W40 die voldoet aan 502.00. Hoe belangrijk is die norm? Anders zou ik toch gewoon iets als Castrol GTX kunnen pakken?
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nog wat dingetjes over olie en zo........... https://www.youtube.com/watch?v=FXqkOZAkXZw
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Gideon"]Aangezien het hier toch over olie gaat gooi ik mijn vraag hier maar neer:
Ik wil overstappen naar 10W40, maar volgens de fora moet de olie bij vaste intervallen voldoen aan 502.00. Echter, er is geen 10W40 die voldoet aan 502.00. Hoe belangrijk is die norm? Anders zou ik toch gewoon iets als Castrol GTX kunnen pakken?[/quote]
In dit topic staat aan welke normen de olie moet voldoen:
http://www.audi-a2.nl/topic2139-10.html
"rij je niet op longlife maar normaal onderhoud dan kan er de volgende olie in;
bij benzine is dit VW 500.00 of 501.00 of 502.00 maar de 503.00 mag er ook in maar is duurder."
De olie mag dus aan meerdere normen voldoen ...
Ik wil overstappen naar 10W40, maar volgens de fora moet de olie bij vaste intervallen voldoen aan 502.00. Echter, er is geen 10W40 die voldoet aan 502.00. Hoe belangrijk is die norm? Anders zou ik toch gewoon iets als Castrol GTX kunnen pakken?[/quote]
In dit topic staat aan welke normen de olie moet voldoen:
http://www.audi-a2.nl/topic2139-10.html
"rij je niet op longlife maar normaal onderhoud dan kan er de volgende olie in;
bij benzine is dit VW 500.00 of 501.00 of 502.00 maar de 503.00 mag er ook in maar is duurder."
De olie mag dus aan meerdere normen voldoen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="Gideon"]Aangezien het hier toch over olie gaat gooi ik mijn vraag hier maar neer:
Ik wil overstappen naar 10W40, maar volgens de fora moet de olie bij vaste intervallen voldoen aan 502.00. Echter, er is geen 10W40 die voldoet aan 502.00. Hoe belangrijk is die norm? Anders zou ik toch gewoon iets als Castrol GTX kunnen pakken?[/quote]
In de eerste 2 jaar dat ik nog bij Auto Arena (VAG dealer) kwam, werd er in mijn A2 ook Castrol GTX gebruikt. En bij de volgende beurt komt deze er ook weer in, zit nu Castrol 10w40 Magnatec in.
Ik wil overstappen naar 10W40, maar volgens de fora moet de olie bij vaste intervallen voldoen aan 502.00. Echter, er is geen 10W40 die voldoet aan 502.00. Hoe belangrijk is die norm? Anders zou ik toch gewoon iets als Castrol GTX kunnen pakken?[/quote]
In de eerste 2 jaar dat ik nog bij Auto Arena (VAG dealer) kwam, werd er in mijn A2 ook Castrol GTX gebruikt. En bij de volgende beurt komt deze er ook weer in, zit nu Castrol 10w40 Magnatec in.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het is ons opgevallen dat het olie- en brandstofverbruik de afgelopen periode is gestegen. Het was reeds mijn intentie om @jos_br hier naar te laten kijken. Helaas is het er nog niet van gekomen.
Sinds vandaag brandt het gele lampje van het motormanagement constant Mijn gevoel dat de EGR en/of carterontluchting verstopt zit wordt met dit signaal vermoedelijk bevestigd. Is dat een grote waarschijnlijkheid? En ja, ik snap dat ik hem moet laten uitlezen ... ;-)
De vraag is hoe lang kan ik hier mee door kan rijden. Het is een flink eind naar Dieverbrug en hier in de buurt heb ik ook niet 1-2-3 een garage waar ik heen zou kunnen/willen.
Sinds vandaag brandt het gele lampje van het motormanagement constant Mijn gevoel dat de EGR en/of carterontluchting verstopt zit wordt met dit signaal vermoedelijk bevestigd. Is dat een grote waarschijnlijkheid? En ja, ik snap dat ik hem moet laten uitlezen ... ;-)
De vraag is hoe lang kan ik hier mee door kan rijden. Het is een flink eind naar Dieverbrug en hier in de buurt heb ik ook niet 1-2-3 een garage waar ik heen zou kunnen/willen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16