Probleem temperatuur

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Audi_gekkie

10 mei 2013, 15:01 0 x

Begin april is de thermostaat vervangen en sindsdien geen problemen met de temperatuurmeter gehad.
De meter blijft netjes op 90 graden staan.
Audi_gekkie

03 mei 2014, 21:15 0 x

Na het vervangen van de thermostaat en iets eerder de temperatuursensor, iets meer dan een jaar geleden, wederom problemen met de temperatuur.
Vandaag veelal 130km/pu gereden waarbij mij plotseling op viel dat de temperatuurmeter op 60gr. stond.
De kachel op "hi" gezet en er kwam flink warme lucht uit, dus de motor werd wel warm?
Na weer een paar kilometer verder, nog steeds 130km/pu rijdend, zag ik de meter even naar 65gr gaan.
Bij een parkeerplaats langs de snelweg gestopt en het motorkapje in de handen van mij vrouw gegegeven ben ik op onderzoek uitgegaan.
De koelslangen kon ik makkelijk vastpakken en de radiateur was steenkoud!

Mijn gedachte: "nu al de thermostaat kapot?"
Zou het nog iets anders kunnen zijn?
Ik twijfel of de garage de thermostaat wel vervangen heeft. Zou ik dat kunnen zien? Deze is moet net een jaartje oud zijn.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 mei 2014, 22:12 0 x

Als de thermostaat stuk is gaat hij altijd open staan, dus je slangen naar en van de radiator kunnen dan niet steenkoud zijn, tenzij je net 2 minuten heb gereden.
Denk eerder je waterpomp die de boel niet meer rondpompt doordat het waaiertje los op de as zit.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

03 mei 2014, 22:29 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Na het vervangen van de thermostaat en iets eerder de temperatuursensor, iets meer dan een jaar geleden, wederom problemen met de temperatuur.
Vandaag veelal 130km/pu gereden waarbij mij plotseling op viel dat de temperatuurmeter op 60gr. stond.
De kachel op "hi" gezet en er kwam flink warme lucht uit, dus de motor werd wel warm?
Na weer een paar kilometer verder, nog steeds 130km/pu rijdend, zag ik de meter even naar 65gr gaan.
Bij een parkeerplaats langs de snelweg gestopt en het motorkapje in de handen van mij vrouw gegegeven ben ik op onderzoek uitgegaan.
De koelslangen kon ik makkelijk vastpakken en de radiator was steenkoud!

Mijn gedachte: "nu al de thermostaat kapot?"
Zou het nog iets anders kunnen zijn?
Ik twijfel of de garage de thermostaat wel vervangen heeft. Zou ik dat kunnen zien? Deze is moet net een jaartje oud zijn.[/quote]

Heb je de motor nog een tijdje stationair laten draaien?
Zo ja, werden de slangen van/naar de radiateur warmer?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

03 mei 2014, 23:16 0 x

controleer even of uit het kleine slangetje dat op je koelvloeistof tankje zit water stroomt als je (vrouw) een beetje gas geeft.
is dit niet het geval dan draait de waterpomp niet.
je hoeft het slangetje niet eens los te halen, je kan het meestal zo al zien.
Audi_gekkie

04 mei 2014, 03:55 0 x

[quote="rolf"]Als de thermostaat stuk is gaat hij altijd open staan, dus je slangen naar en van de radiator kunnen dan niet steenkoud zijn, tenzij je net 2 minuten heb gereden.
Denk eerder je waterpomp die de boel niet meer rondpompt doordat het waaiertje los op de as zit.[/quote]

Vergeten te vermelden, de waterpomp is vorig jaar ook vervangen gelijk met de distributieriem wissel

[quote="Peter_Audi_A2"]
Zo ja, werden de slangen van/naar de radiateur warmer?[/quote]

Ik heb de motor wel nog een half minuutje laten draaien, omdat ik constant 130km/pu had gereden en ik daarna de parkplaats opreed.
Dit om de turbo te ontzien door te hoge temperaturen, maar had de motorkap toen nog niet open gedaan.

[quote="koop9"]controleer even of uit het kleine slangetje dat op je koelvloeistof tankje zit water stroomt als je (vrouw) een beetje gas geeft.
is dit niet het geval dan draait de waterpomp niet.
je hoeft het slangetje niet eens los te halen, je kan het meestal zo al zien.[/quote]

Dit ga ik vandaag (zondag) doen.
Ik kom er op terug.
Audi_gekkie

04 mei 2014, 04:08 0 x

Op de terugweg (van de eerste rit waar ik eerder over schreef) weer veel 130km/pu gereden.
Binnen een kwartier naar 90gr toen naar 60gr en kort daarna op ca. 72gr.
Ik reed bij deze waarden 130km/pu. Toen 5 min. 100km/pu gereden en de temp. klom weer naar 90gr.
Ik heb op bedrijfstemp. 90gr. nog 45 min. gereden zonder schommelingen totdat ik thuis was.
Gelijk motorkap eraf en gevoelt aan diverse slangen en radiateur.
Op de foto heb ik in kleuren aangegeven wat de resultaten waren.
Rood=heet (ik denk heter dan 80gr.)
Oranje=warm (ca. 50-70gr.
Blauw=koud (luchttemp. ca. 10-15gr.)

Onderste blauwe cirkel is radiateur=koud!
rolf

04 mei 2014, 09:35 0 x

Toch het idee dat je waterpomp het opgegeven heeft, boel circuleert niet meer 100%.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

04 mei 2014, 10:19 0 x

[quote="Audi-gekkie"]

[quote="Peter_Audi_A2"]
Zo ja, werden de slangen van/naar de radiateur warmer?[/quote]

Ik heb de motor wel nog een half minuutje laten draaien, omdat ik constant 130km/pu had gereden en ik daarna de parkplaats opreed.
Dit om de turbo te ontzien door te hoge temperaturen, maar had de motorkap toen nog niet open gedaan.
[/quote]

Dit is een testje om te kijken of de thermostaat nog goed werkt.
Waarschijnlijk zijn de slangen/radiateur eerst nog koud omdat de rijwind meer dan genoeg koeling geeft.
Voor de test is het beter om de verwarming uit te schakelen zodat de motor niet via de verwarming de warmte kwijt kan.
Na verloop van tijd zal de thermostaat open moeten gaan, te merken aan het warmer worden van de radiateur.
Uiteindelijk zal bij een warme radiateur de koelventilator van de radiateur aanslaan.
Hoe lang dit proces duurt hangt af van de buitentemperatuur.

Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de waterpomp goed werkt, te testen met de methode van @koop9.

Ik heb dit testje zelf een tijdje terug bij mijn oldtimer GTI gedaan. Bleek dat de temperatuurmeter niet goed functioneerde.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pocoloco

04 mei 2014, 10:55 0 x

Lucht in het systeem ???
Plaats reactie