Kachelventilator onregelmatig

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Bart

14 jun 2014, 19:14 0 x

Beste medeforumers,

Ik heb mijn eigen A2 3l verkocht en zodoende rij ik meer in de A2 van mijn vrouw (1,4 benzine).
Mij viel op dat de blower van haar A2 erg onregelmatig draait met name als hij op AUTO staat.
Ik heb al wat zitten speuren op het forum maar toch nog geen duidelijkheid gekregen. Zal een sensor probleem zijn denk ik. Daarom ben ik naar mijn garage gegaan om de boel uit te laten lezen maar daar waren geen meldingen (??) Viel mij een beetje tegen omdat ik dan nog geen oplossing heb.
Wie weet nog een truc om er achter te komen welke sensor/ klep/ stekker/ blower/ kanaal of wat dan ook vervangen moet worden?

Tevens brand het oranje motormanagement lampje weer. Te arm mengsel was de melding. Eergisteren weer eens laten resetten maar vandaag ging hij weer aan. Toch niet leuk zo'n lampje als het niet hoort te branden...Zijn beurtjes krijgt hij gewoon op tijd.
Iemand een idee?
Kan ik de accupool loshalen of haalt dat niets uit behalve dat ik mijn klokje weer in moet stellen (denk ik)?
Audi_gekkie

14 jun 2014, 19:26 0 x

Onregelmatig blazen wijst op kapotte kachelweerstand.
Deze zit in de kachelunit (blower). Na demontage zit deze weerstand in het kanaal.

Brandend lampje, lees dit eens door:
motormanagement-lampje-t2662.html
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 jun 2014, 19:30 0 x

gaat het toerental van de ventilatormotor op en neer?
dan zal de regelweerstand wel defect zijn, advies is om de motor zelf ook te v.v. want deze kan wat zwaarder draaien en deze weerstand nekken. is al eerder een topic over gemaakt.

voor de motor managment storing, welke code geeft hij aan weet je dat?
Bart

14 jun 2014, 23:56 0 x

Dank heren,
ik had ook al wat gevonden over de ventilator maar ik had de indruk dat er meerdere sensoren in zaten. Ik zal gaan informeren (prijs) naar een nieuwe kachelweerstand/ regelweerstand (neem aan dat dit hetzelfde is) en motor.
Ik zal dan gelijk het lampje weer uit laten zetten en dan schrijf ik die foutcode op.
Ik had eigenlijk gedacht dat dat de weerstand ook een foutcode zou geven maar dat is dus niet zo.
Wordt vervolgd
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 jun 2014, 02:33 0 x

Arm mengsel kan een lek in het inlaattraject zijn, gescheurde slang of een lekke slangaansluiting oid.
Dus alle slangen en koppelingen checken van het inlaattraject, kan heel goed met een busje remmenreiniger.
Hier en daar een spraytje op koppelingen, als het toerental van de motor even omhoog gaat zit daar een lek.
Audi_gekkie

15 jun 2014, 03:45 0 x

[quote="Bart"]Dank heren,
ik had ook al wat gevonden over de ventilator maar ik had de indruk dat er meerdere sensoren in zaten. Ik zal gaan informeren (prijs) naar een nieuwe kachelweerstand/ regelweerstand (neem aan dat dit hetzelfde is) en motor.[/quote]

Ja we bedoelen hetzelfde ;)
Je neemt geen halve maatregelen, waarom ook een motor?
Ik zou eerst de weerstand vervangen.
Stanley-Efu
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2014, 18:07 0 x

Ik had dezelfde symptomen: geen controle meer over de balkjes en sterk fluctuerende stand van de ventilator (van keihard naar nul en weer terug...). Ik ging er van uit dat het ook bij mij de kachelweerstand betrof en heb zelf de kachelweerstand vervangen, na het lezen van dit topic:
kachelweerstand-climatronic-t912.html

en het uitgebreide topic op het Duitse forum:
http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=32651

In deze links staat erg veel gedetailleerde info en foto's hoe je aan moet pakken en wat je tegen kunt komen.
Hieronder nog wat aanvullende tips:

Heel belangrijk: Zorg ervoor dat je het juiste ratel hebt met een 10 cm en 5 cm verlengstuk, en de torxbits T15 en T25 die je op het rateltje kunt klikken. Deze onderdelen zitten vaak allemaal in een setje.

Het 10 cm verlengstuk komt goed van pas bij het losdraaien van de rechter schroef van het dashboardkastje (met torx T25), die achter het zijpaneel verstopt zit. Druk het zijpaneel en draai de schroef los. Het paneel hoeft er dan niet eens uit.

Ook is met het 10cm verlengstuk de beruchte schroef rechtsboven geen probleem meer! Klik de T15 torxbit op het 10 cm verlengstuk en schuif deze door het speciale gat in de balk, de schroef is dan gauw gevonden. Klik dan pas de ratel erop en draai de schroef los.

Het 5 cm verlengstuk komt goed van pas bij schroef linksboven.

Nog een tip: stop een doek in het open gat van het zijpaneel. Hiermee voorkom je dat er eventueel een schroef achter het paneel valt.

Bij het terugmonteren na de vervanging van de weerstand zijn er veel klachten over het terugplaatsen van deze schroef omdat je deze eenvoudigweg niet kunt beetpakken. Ik las methoden over postergum en zelfs kit, maar een stukje schilderstape / afplaktape volstaat. Tape hiermee de schroef aan de bit+verlenging en schuif deze door het speciale gat in de balk.

Nadat ik me goed had ingelezen en het juiste gereedschap had voorbereid ben ik rustig aan het werk gegaan en had ik binnen het uur alles eruit. Het vervangen en terugbouwen kostte nog een uur. Dus met wat voorbereiding heel goed te doen! :)
1.4 benzine, OSS, FIS, PDC, Cruise control, Ebonyzwart, Zwart interieur, 16" A1 velgen 195/50/R16, ONK, ribbelgrill, Concert II bluetooth :cool:
Audi_gekkie

24 jun 2014, 18:55 0 x

@Stanley-Efu
Bedankt!!
Hier heeft iedereen wat aan bij het vervangen van de weerstand.
Bart

25 jun 2014, 01:02 0 x

Stanley en Laudeamus bedankt, zo kan ik er zeker wat mee. Daar ga ik binnenkort even voor zitten.
@koop9, de foutcode mbt het oranje motorlampje is P1151...Ik heb hem vandaag nog even uit laten lezen (en weer uit laten zetten)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 jun 2014, 22:14 0 x

da´s een leuke...... not!
kan meerdere oorzaken hebben.
--valse lucht - inlaatpakkingen, gaskleppakking, verstuiver ringen, slangen
--lekkage uitlaat - uitlaatspruitstukpakkingen, flexibel deel in uitlaat
--lambda sonde - kan verkeerde waarde afgeven door vervuiling. eventueel brandstof toevoeging in tank doen. maar hij kan ook gewoon defect zijn
Plaats reactie