trilling

Discussie over banden en velgen
Gebruikersavatar
floris schouten
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:54
Locatie: Amsterdam
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2014, 23:46 0 x

thx all,

inmiddels een mail gestuurd naar iedereen die inmiddels er aan heeft gewerkt, en heb hen voorgesteld over te stappen naar andere banden, ik wacht nog op hen reactie.

echter idd wel ff n idee om mn oude wielen te monteren, als dan idd het trillen weer weg is, ligt het duidelijk aan de nieuwe set thx, was ik ff vergeten ;)

ik heb trouwens een van de monteurs wel gehoord over een hoogteslag, maar dat zou minimaal zij, zo zijden zij.

eerst maar afwachten wat ik voor antwoord krijg, maar wel alvast de wielen ff wisselen ;)
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 jul 2014, 23:57 0 x

[quote="pocoloco"]Aan je velg maten ligt het niet en ook niet aan de banden , een optie is om de wielen belast te laten balanceren .
Daarmee krijgen ze je onbelans er wel mee uit.
Zoek een banden specialist die zo,n machine heeft om dit belast te kunnen doen.

Balanceren


Moderne auto’s zijn ontwikkeld om u comfortabel en veilig te kunnen verplaatsen. De kleinste afwijkingen in onbalans, krachtvariatie of onrondheid kunnen resulteren in een onrustig weggedrag en trillingen in de auto.

Onbalans:
Bij dynamisch balanceren worden twee zwaartepunten aan de binnen-en buitenzijde van het wiel gecorrigeerd door zinkgewichten aan te brengen op de velg. Dit is de meest gangbare vorm van balanceren.

Krachtvariatie:
Een perfect gebalanceerd wiel kan nog steeds trillen door krachtvariatie…
Krachtvariatie wordt veroorzaakt door verschil in stijfheid van de wang en/of loopvlak van de band en/of het niet mooi rondlopen van een wiel, belast gemeten.


De Hunter GSP9700 balanceermachine. Deze balanceermachine kan een band/wielcombinatie belast meten op onbalans, krachtvariatie en onrondheid! Het hoogste punt of de stijfste plek van de band wordt op het laagste punt van de velg geplaatst, waardoor het wiel mooi rond loopt bij een belaste meting (lees: als u over de weg rijdt). Deze procedure wordt ForceMatching genoemd en lost trillingsproblemen op.


ForceMatching zorgt ervoor dat het hoogste of stijfste punt van de band… … in lijn wordt gebracht met het laagste punt van de velg, waardoor er een maximale rondheid in het wiel ontstaat. Dit zult u ervaren als een zeer comfortabel rijgedrag!



SUCCES ;) [/quote]

bij dit apparaat word tijdens het rond draaien een rol met ik geloof 600kg tegen de band gedrukt om gebruiks omstandigheid na te bootsen.
kost wel wat meer tijd dan normaal balanceren maar je kunt er hele mooie resultaten mee bereiken.
wij hebben hem ook, kost een beetje..... maar heb je ook wat.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jul 2014, 01:03 0 x

[quote="floris schouten"]thx all,

inmiddels een mail gestuurd naar iedereen die inmiddels er aan heeft gewerkt, en heb hen voorgesteld over te stappen naar andere banden, ik wacht nog op hen reactie.

echter idd wel ff n idee om mn oude wielen te monteren, als dan idd het trillen weer weg is, ligt het duidelijk aan de nieuwe set thx, was ik ff vergeten ;)

ik heb trouwens een van de monteurs wel gehoord over een hoogteslag, maar dat zou minimaal zij, zo zijden zij.

eerst maar afwachten wat ik voor antwoord krijg, maar wel alvast de wielen ff wisselen ;) [/quote]

Heb je de aftermarket-wielen zelf gemonteerd?

Als je gaat wisselen, check bij de nieuwe aftermarket-wielen of de centreerringen voor de naven er wel opzitten:

Afbeelding

Zonder deze ringen krijg je de wielen niet centrisch op de naaf gemonteerd en dit kan een reden zijn voor
de trillingen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jul 2014, 12:22 0 x

Ik hoop dat het lag aan de onjuiste centreerringen.

trillingen in stuur kunnen ook de achterwielen zijn.
Kan het zijn dat de bouten net iets langer uitsteken in de trommels (achter ) met deze velgen?

vergelijk de lengte wat uitsteekt uit naafgat van audi velg met die bouten waarmee je altijd reed.

Steekt die dan evenlang uit als met bout waarmee je de nieuwe velg monteerde ?
waardoor deze net iets aantikken bij het rijjden.
Zijn je lagers in die trommels wel ok ,speling?

succes
Rolf
almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Gribaldi
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 jul 2011, 20:08

09 jul 2014, 16:49 0 x

Wat ook zo zou kunnen zijn dat de band niet honderd procent rond is, dus een hoogte slag. Dan kun je balanceren wat je wilt, maar dat zul je er niet uitkrijgen. Ik zou terug gaan naar de leverancier en nieuwe banden vragen.
Gebruikersavatar
floris schouten
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:54
Locatie: Amsterdam
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jul 2014, 01:05 0 x

we hebben n update
vandaag te horen gekregen dat de huidige banden worden vervangen voor michelin banden :)

dus we gaan het zien ;)
de wielen zijn overigens gemonteerd met die speciale ringen, echter wel van plastic.....
wellicht kan ik die nog laten vervangen door stalen of aluminium?
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jul 2014, 03:01 0 x

Dat kunstof is prima, gaat ook niet vastrotten. ;)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jul 2014, 08:45 0 x

[quote="floris schouten"]we hebben n update
vandaag te horen gekregen dat de huidige banden worden vervangen voor michelin banden :)

dus we gaan het zien ;)
de wielen zijn overigens gemonteerd met die speciale ringen, echter wel van plastic.....
wellicht kan ik die nog laten vervangen door stalen of aluminium?[/quote]

Bij mijn aftermarket-wielen zaten ook kunststof centreerringen, dat werkt goed.
Daar zat dus het probleem niet met de onbalans.
Hopelijk is het met de nieuwe banden opgelost. Michelin is een goed merk, maar wel prijzig in aanschaf ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 jul 2014, 23:32 0 x

[quote="floris schouten"]we hebben n update
vandaag te horen gekregen dat de huidige banden worden vervangen voor michelin banden :)

dus we gaan het zien ;)
de wielen zijn overigens gemonteerd met die speciale ringen, echter wel van plastic.....
wellicht kan ik die nog laten vervangen door stalen of aluminium?[/quote]


toch wel vreemd.......
je hebt nwe velgen met banden gekocht en daar blijkt een trilling in te zitten.
en nu gaan er nwe banden op (4x?).........
wat was nou het probleem?
was het een al gemonteerde set die je kocht?
wellicht dat deze al een tijdje onder een show auto hebben gezeten en daardoor platte kanten er op door stilstaan... iets anders kan ik me zo even niet indenken want om zomaar nwe banden te monteren is wel vreemd, in principe is het er altijd uit te balanceren tenzij er platte kanten op zitten of ovaal zijn.
als je er weer bent vraag dan eens waarom er nwe op gaan en waarom niet balanceren, ben heel benieuwd naar de reden.
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 jul 2014, 13:43 0 x

Vind het raar, dat er gelijk ander banden omgegooid worden. Ik had toch eerst de oude set weer gemonteerd, om te kijken of het trillen er dan weer uit was. Want als het er dan toch weer ingezeten had, zou het dus niet aan de nieuwe velgen plus sloffen liggen, maar aan iets anders.
Plaats reactie