En ook nieuw

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Hanzel

12 aug 2014, 12:58 0 x

Ik heb helaas geen FIS, je kunt niet alles hebben. Ik vind het wel mooi zo'n display tussen de klokken die van alles kan weergeven. Heb begrepen dat achteraf inbouwen een heel lastig verhaal is.

Ik weet niet of mijn Clio er last van had, heb in die 100000km die ik ermee heb gereden nooit wat gemerkt. Als je te laag in de toeren rijd in een versnelling dan merk je en hoor je dit. Mocht dit het geval zijn dan verbruik je idd volgens mij weer brandstof ipv minder. Ik let hier dus goed op. Bij de A2 ervaar ik 60km/h in zijn 5 als goed te doen, bij de Clio was dit 50. Die heeft natuurlijk een heel ander motortje en de verhoudingen van de bak liggen anders.
Hanzel

14 aug 2014, 14:36 0 x

Zo, gisteren er weer even goed 320km opgezet en nu in anderhalve week totaal bijna 800km. Ik heb vooral op de snelweg gezeten. Kan nu dus wel een beetje een oordeel geven mbt het rijden. Ik schrijf gewoon wat in mij opkomt, dus geen chronologisch verhaal ;) . Ik ben behoorlijk kritisch en dit kun je denk ik wel opmaken uit mijn verhaal.

Ik vind de A2 t/m goed 100km/h prima rijden en vallen de rijgeluiden enigszins mee, stil is hij zeker niet. Als je richting de 110 en hoger gaat dan begint er een voor mij hinderlijke soort lage brom toon te ontstaan. Ik denk dat de motor gewoon luidruchtig begint te worden. Toen ik 3 weken geleden een proefrit maakte met de rode CS 1.4 meende ik dit ook al te horen. Ik weet niet of anderen dit hier ook zo ervaren?
De wagen is verder wat windgevoelig, dit zal o.a. te maken hebben met een smal vrij hoog autootje. Ik heb ook behoorlijk smalle banden erop liggen en las dat andere schokdempers hierin ook soelaas kunnen bieden. Het stoort mij trouwens niet echt. De banden die ik op mijn velgen heb zitten zijn volgens mij behoorlijk luidruchtig. Ik zou bij een ander moeten luisteren om het verschil te horen. Het zijn goedkope M+S bandjes van het merk Hankook (Optimo 4S). De bediening van alles in de auto vind ik prima net als de afwerking. Je merkt op dit gebied dat je in een Audi rijdt, het is allemaal degelijk afgewerkt. Ik vind het kunststof wel wat krasgevoelig. De vorige eigenaresse is niet echt zuinig geweest. Je ziet duidelijk waar de schoenen langs hebben geschuurd. Ik krijg dit niet meer netjes. Het kunststof aan de B stijl waar de gordel achterlangs loopt is ook behoorlijk beschadigd. Ik vermoed dat dit komt van de gordel af doen en dan het kunststof/metale deel gewoon loslaten. Deze klapt/schuurt dan vermoedelijk tegen het kunststof van de B stijl aan. Dit valt dus niet meer netjes te krijgen. Je zou denk ik al deze onderdelen moeten vervangen. De stoelen zijn lekker stevig maar bieden vrij weinig steun aan de zijkant. Bij een beetje door de bocht gaan moet je je schrap zetten. Je mist ook een armsteun ben vaak zoekende met mijn rechter arm. De zitting gaat voor mij niet ver genoeg achteruit, ik zit dus niet lekker! Ik had gisteren echt veel moeite om de rit af te maken. Ik zit met mijn onderbeen tegen een rand van de middenconsole aan wat gaat irriteren. Ondanks dat de zitting vrij lang is rust mijn bovenbeen er maar gedeeltelijk op dit komt dus doordat de stoel voor mij niet ver genoeg naar achter kan. Ik krijg hierdoor behoorlijk last van mijn hamstring. Een cruisecontrol moet er dus snel in voor mij want anders ga ik echt problemen krijgen. Ik vind de auto leuk om te zien en hij is voor zijn grote verrassend ruim en praktisch. De dubbele bodem vind ik ook erg handig. Je hoeft niet zo te bukken om bijvoorbeeld je boodschappen er in te zetten.

Voorlopigheid conclusie: leuke auto om te zien, praktisch, netjes en degelijk afgewerkt, rumoerig, zuinig, voor mij slechte zitpositie

De laatste 2 dingen zijn voor mij eigenlijk wel de belangrijkste punten. Ik ben nogal gevoelig voor geluid sinds ik aan 1 zijde doof ben geworden begin dit jaar na een roesje in het ziekenhuis :( . Je moet natuurlijk lekker zitten zeker als je bijna altijd ritten maakt van 100km en meer. Een cruisecontrol gaat zeker helpen maar het zou fijn zijn als de stoel toch wat verder achteruit kan. Ik ben waarschijnlijk toch in mijn enthousiasme te snel over gegaan tot aanschaf van mijn huidige A2. Een andere motor(1.6) had waarschijnlijk minder herrie gemaakt. Het feit dat ik nog een behoorlijke investering moet doen aan een deel spuiten maakt het niet leuker :evil: . Ik ben over dit laatste wat te makkelijk heen gestapt bij de aanschaf. Ik geef het natuurlijk nog niet op ;)

Greetz Hans
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 aug 2014, 01:06 0 x

[quote="Hanzel"]

De laatste 2 dingen zijn voor mij eigenlijk wel de belangrijkste punten. Ik ben nogal gevoelig voor geluid sinds ik aan 1 zijde doof ben geworden begin dit jaar na een roesje in het ziekenhuis :( . Je moet natuurlijk lekker zitten zeker als je bijna altijd ritten maakt van 100km en meer. Een cruisecontrol gaat zeker helpen maar het zou fijn zijn als de stoel toch wat verder achteruit kan. Ik ben waarschijnlijk toch in mijn enthousiasme te snel over gegaan tot aanschaf van mijn huidige A2. Een andere motor(1.6) had waarschijnlijk minder herrie gemaakt. Het feit dat ik nog een behoorlijke investering moet doen aan een deel spuiten maakt het niet leuker :evil: . Ik ben over dit laatste wat te makkelijk heen gestapt bij de aanschaf. Ik geef het natuurlijk nog niet op ;)

Greetz Hans[/quote]

Weet je zeker dat de lage bromtoon niet van de banden afkomt? Banden kunnen hele vervelende geluiden maken.

Voor de stoelen is er vaak wel een mogelijkheid om de stoelrails te verlengen. Nadeel is wel dat je dan vaak
tegen de B-stijl aankijkt met opzij kijken ...
Had je in de Clio geen probleem met het zitten? Was deze een 3- of 5-deurs auto?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

15 aug 2014, 02:54 0 x

Je hebt geen goede zitpositie?
Hoe lang ben je dan wel niet?
Zelf ben ik 1.90m en ik vind de zit positie prima.
Weet je dat je je stuurwiel in hoogte en diepte kunt verstellen?
Wellicht wordt daardoor je zitpositie beter. ;)
Zijdelingse steun mis ik inderdaad.

Je hebt aardig wat gereden voor een benzine, waarom heb je geen diesel genomen?
Deze is makkelijk te tunen van 75 naar 100pk of 90 naar 115pk, afhankelijk van de motor die je hebt.
Hanzel

15 aug 2014, 14:38 0 x

Ik heb geschreven dat het voor mij een slecht zitpositie is. Mijn bovenbenen worden niet goed ondersteund. Ik heb hierdoor spieren in mijn hamstring die continue op spanning staan en dit gaat pijn doen. Ik ben 1.97 lang dus niet veel langer. Ik zat in de Clio beter, dit heeft denk ik ook te maken met de positie tov de vloer. Had in de Clio ook cruisecontrol.

Ik had uitgerekend dat een Diesel zich bij 24000km per jaar niet loont. Ik denk met een 1.2 waarschijnlijk wel maar die wil ik niet hebben. Het kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd gerekend heb of iets over het hoofd heb gezien. Het is nu ook te laat, heb de auto al. Ik zou hem dan moeten inruilen op een Diesel en dat gaat me vast veel geld kosten. Ik weet trouwens niet hoe het zit met het motorgeluid van de diesel. Normaal gesproken is een benzine stiller volgens mij.

Het zou kunnen dat de banden bij een bepaalde snelheid extra herrie gaan maken, ik weet het niet. Je kunt hier pas wat over zeggen als je in een andere mee heb gereden.
HansJan
Moderator

15 aug 2014, 15:08 0 x

Jammer dat je achteraf toch wat teleurgesteld bent, de zitpositie in de auto is toch het eerste wat moet kloppen! En de toename van het motorgeluid boven de 110 kan ik zelf niet beamen, de onze blijft ook relatief stil.

Je bent inderdaad langer dan gemiddeld, eigenlijk zou de stoel een kantelpositie moeten hebben zodat je bovenbenen beter ondersteund kunnen worden. Verder deel ik de mening dat er weinig zijdelingse steun is, maar dan had je een S-Line moeten kopen met sportstoelen. Die zitten voortreffelijk.

En anders de oplossing van officer Hightower uit Police Academy toepassen :mrgreen:

Afbeelding

De armsteun is in alle A2's een gemis maar ook daar zijn goede oplossingen voor:

beige-middenarmsteun-gezocht-t2784.html
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Audi_gekkie

15 aug 2014, 16:13 0 x

[quote="Hanzel"]Ik heb geschreven dat het voor mij een slecht zitpositie is.[/quote]
Ja dat bedoel ik ook. ;)
Als je speelt met de hoogte instelling van je stoel?

Ik had berekent dat ca. 18.000km het omslagpunt was.
Een diesel heeft minder onderhoud nodig en er zijn langere onderhoudstermijnen.
Een diesel heeft vaak betere geluids-isolatie.
De A2 is mijn 8e auto en is de één na stilste die ik heb gehad.
HansJan
Moderator

15 aug 2014, 16:19 0 x

[quote="Audi-gekkie"]De A2 is mijn 8e auto en is de één na stilste die ik heb gehad.[/quote]
De stilste was je eerste auto, de trapauto :lol:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Hanzel

15 aug 2014, 16:43 0 x

Ik vermoed dat het dan toch aan de banden ligt die erom liggen. Het zijn M+S banden en niet van het meest hoog aangeschreven merk. Ik had zeker niet verwacht dat hij heel stil zou zijn maar wel een stukje stiller dan mijn Clio. Zoals ik al geschreven heb ben ik wat extra gevoelig voor geluid door mijn gehoorschade. Ik kan een stofzuiger al slecht verdragen.

Ik heb op zolder een zgan op maat gemaakte ASS stoel staan. De stoel heeft bijna 2000€ gekost en je kunt van alles instellen. Ik vermoed echter dat deze niet in de A2 gaat passen gezien hij vrij fors is. De A2 heeft een vrij smalle stoel.

Ik wist trouwens niet dat de Diesel een langere onderhoudsinterval heeft. Ik ben echt te snel overstag gegaan :( . Ik wilde het in mijn vakantie afronden. De aanschaf moet bij mij ook niet te lang duren. Het neemt mij zo in beslag dat ik er slecht van kan slapen. Ik moet dit soort dingen dus snel beslissen en afronden. Nu zit ik idd met een auto waar ik achteraf toch niet zo heel blij mee ben. Hij rijdt verder prima, heeft mooie opties, en is technisch prima onderhouden. Toch is het hem niet helemaal voor mij en had waarschijnlijk dus toch beter een diesel kunnen nemen. Ik moet maar eens kijken wat wijsheid is. Het is trouwens eigenlijk mijn eerste auto waar ik niet echt happy mee ben. Dit is mijn 16e auto.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

15 aug 2014, 20:36 0 x

Is dit de eerste auto waar het snelle beslissen verkeerd heeft uitgepakt, of is dit de eerste auto waarbij
je snel beslist hebt? ..... ;)

Over de stoel, de hoogteverstelling is ook een soort van kantelverstelling. Alleen het achterste gedeelte van
de stoel zakt. Biedt dit niet genoeg soelaas?
Je bent waarschijnlijk door de cruisecontrol bij de vorige auto ook niet meer gewend om lang het gaspedaal
in dezelfde stand te houden ... ;)

Heb je die ASS-stoel speciaal voor jou op maat laten maken voor een van de vorige auto's die je hebt gehad?
Zou toch eens (laten) kijken op deze er in te maken valt. En anders inruilen op een andere beter geschikte stoel.

Bandengeluid kan inderdaad heel erg irritant zijn. Is dit de enige set banden die bij de auto zit?
Welk merk banden lagen er op de Clio?
Ik had zelf Michelin op mijn vorige auto, vindt deze stiller dan de Continentals die op mijn A2 zitten.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie