Extreme slijtage binnenzijde voorbanden

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Pocoloco

15 aug 2014, 22:45 0 x

Als wij zo,n uitlijnrapport afleveren na een flinke schade krijgen we grote problemen en zou me ook diep schamen om te moeten zeggen ( beter krijgen we hem niet ) :?
De uitlijner kan er misschien niets aan doen! maar moet je wel wijzen op je probleem zodat jij de beslissing kan nemen wat je er mee doe , maken of door rijden
Je zal het op korte termijn misschien niets van merken ,maar op lange gaan je banden er toch aan.
Ben het niet eens meet koop 9
Met apk zeg de garage toch ook dat als de co uitstoot te hoog is dat het niet goed is of keuren die deze goed want er rijden zoveel auto,s met te hoge co :s hock:
Audi_gekkie

15 aug 2014, 23:56 0 x

Het blijkt dat uitlijnen een lastig klusje kan zijn en dat er zelfs verschillende meningen over zijn.
Ik heb besloten de afspraak voor volgende week woensdag door te laten gaan.
Ik wil de 2 rode getallen van wielvlucht groen hebben,
De askanteling laat ik voor alsnog even zitten.
De banden die er nu omzitten hou ik sterk in de gaten en als er na de 2e keer uitlijnen deze verder slijten dan zal ik iets aan de askanteling moeten doen.

Veel dank voor alle reacties!
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 aug 2014, 16:47 0 x

Het zou ook zo zijn dat er in het verleden verschillende voorzijde draagarmen of van een andere type A2 gemonteerd zijn?
Is daar wel eens gekeken mbt nummers?
Ook 1 van de verenschotels bovenzijde zouden onjuist gemonteerd kunnen zijn.

Ik zoueerst eens kijken met of zonder richtbank het laten meten of auto een schade verleden heeft gehad.
Dit kan niet door normale slijtage km ters veroorzaakt zijn.
Zoals pocoloco ook al het vermoeden heeft.
Als ik bij andre Audi rijders o.a. aandrijfassen al bij minder bij 100.000 km versleten zijn..is er vast iets mee met auto gebeurd.
Heb meerdere Audi's of auto's gehad in de familie maar zelden zulke afwijkende uitlijn metingen gezien, zelfs na schade herstel niet.
succes met het verhelpen.

Rolf
almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Pocoloco

16 aug 2014, 21:00 0 x

Gekkie zegt dat hij nergens in het verleden tegen aan is gereden , dus geen schade gehad .
Maar ik heb me twijfels over de uitlijner , daarom zou ik een second opinie doen ergens anders.
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

17 aug 2014, 11:25 0 x

Audi Gekkie,

Begrijp eigenlijk niet voor advies of uitlijnen eerst bij Jan Los of Leon Nuvelsteijn gedaan hebt ?
Want die kunnen dit toch ook effin..

Voordat dezelfde uitlijner waar ik niet snel mijn A2 zou uitlijnen met zijn "deskundigheid" gaat eventueel gaat klooien met uitlijnen.
Bandjes monteren zijn ze daar soms goed in qua prijs...

Laat hem wel de juiste type A2 gegevens invoeren die bij jouw A2 zijn.
Een Tdi 3 L heeft andere ophanging namelijk...jij hebt 1.4 diesel maar dat is jouw toch wel bekend bij die uitlijner hoop ik.?

Zou ik bij een Audi dealer of koop 9 van de A2 waar de markeer meetpunten zijn om de auto te kunnen checken .

Informeer wat de maximale verschillen mogen zijn bij een A2 voor een goede sporing.

Een goede uitlijner die problemen met uitlijnen wilt voorkomen checkt meestal voordat hij eraan begint:

onderdelen van ophanging speling vertonen ,ofwel stuurhuis beschadigd is ,rubbers slijtage hebben,schokbrekers,draagarmen.schotels etc.
of de auto niet "krom" is aan de hand van de markeer meet punten.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 aug 2014, 11:55 0 x

[quote="pocoloco"]Als wij zo,n uitlijnrapport afleveren na een flinke schade krijgen we grote problemen en zou me ook diep schamen om te moeten zeggen ( beter krijgen we hem niet ) :?
De uitlijner kan er misschien niets aan doen! maar moet je wel wijzen op je probleem zodat jij de beslissing kan nemen wat je er mee doe , maken of door rijden
Je zal het op korte termijn misschien niets van merken ,maar op lange gaan je banden er toch aan.
Met apk zeg de garage toch ook dat als de co uitstoot te hoog is dat het niet goed is of keuren die deze goed want er rijden zoveel auto,s met te hoge co :s hock:[/quote]

poco ik zeg ook niet dat hij perfect is afgeleverd door de uitlijnen of dat ik dit zo zou doen.
ik zou op zijn minst de wielvlucht gelijk zetten.
de sporing hebben ze wel goed gezet en daar komt bij foute waardes echt de meeste ellende uit voort.
de wielvlucht had men meer tijd in moeten steken om dit naar elkaar toe te brengen.
de askanteling staat bij veel auto´s net in het rood of 1 van de 2 , maar niet te veel want dan is er wel paniek en kan er iets krom zijn.
dat in de schade wereld er wel verder gekeken word is duidelijk want de auto komt met schade binnen en hij kan door een klap op het wiel wel een kromme schokdemper, wiellagerhuis, draagarm o.i.d. opgelopen hebben.
hoe hij voor die tijd stond weet je dan natuurlijk ook niet.
en de afwijking is dan ook groter dan in het hier getoonde rapport lijkt me.

mijn ervaring na 25 jaar uitlijnen is dat je de sporing altijd goed kunt krijgen, de wielvlucht ook of bijna anders is er iets krom, en de askanteling vaak niet.
veel auto´s van schade bedrijf uitgelijnd in het verleden en dan was de sporing en wielvlucht altijd goed te doen of na het vervangen van 1 der genoemde delen als er toch nog een afwijking was. maar eindeloos gaan zitten vervangen om een lichte afwijking in de askanteling heeft geen zin daar de klant hier niets van zal merken en ook geen rare slijtage aan over houd.
tenzij er een grote afwijking is natuurlijk.

peter;
ja ook af fabriek komt dit niet altijd binnen de waardes.... raar maar waar. dit was voor mij lang geleden de bevestiging dat de askanteling minder belangrijk gevonden word door de fabrikant. daarna nog een paar uitlijncursussen gehad bij pon en van hunter en ook daar werd bevestigd dat dit geen prio heeft
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

17 aug 2014, 12:09 0 x

Audi gekkie,

Wij Audi forummers zijn betrokken met je probleem...

Mocht niets meer helpen en dat hoop ik en vele anderen voor jouw niet....

Dan zou ik de voorbanden om de 10.000 km verwisselen met die van achter om de scheef afslijten te beperken....
Maar let wel op bij rijrichting gebonden banden.

succes!

Rolf
almere
Pocoloco

17 aug 2014, 12:28 0 x

[quote="koop9"][quote="pocoloco"]Als wij zo,n uitlijnrapport afleveren na een flinke schade krijgen we grote problemen en zou me ook diep schamen om te moeten zeggen ( beter krijgen we hem niet ) :?
Met apk zeg de garage toch ook dat als de co uitstoot te hoog is dat het niet goed is of keuren die deze goed want er rijden zoveel auto,s met te hoge co :s hock:[/quote]

poco ik zeg ook niet dat hij perfect is afgeleverd door de uitlijnen of dat ik dit zo zou doen.
de sporing hebben ze wel goed gezet en daar komt bij foute waardes echt de meeste ellende uit voort.
de wielvlucht had men meer tijd in moeten steken om dit naar elkaar toe te brengen.
de askanteling staat bij veel auto´s net in het rood of 1 van de 2 , maar niet te veel want dan is er wel paniek en kan er iets krom zijn.
dat in de schade wereld er wel verder gekeken word is duidelijk want de auto komt met schade binnen en hij kan door een klap op het wiel wel een kromme schokdemper, wiellagerhuis, draagarm o.i.d. opgelopen hebben.

mijn ervaring na 25 jaar uitlijnen is dat je de sporing altijd goed kunt krijgen, de wielvlucht ook of bijna anders is er iets krom, en de askanteling vaak niet.
veel auto´s van schade bedrijf uitgelijnd in het verleden en dan was de sporing en wielvlucht altijd goed te doen of na het vervangen van 1 der genoemde delen als er toch nog een afwijking was. maar eindeloos gaan zitten vervangen om een lichte afwijking in de askanteling heeft geen zin daar de klant hier niets van zal merken en ook geen rare slijtage aan over houd.
tenzij er een grote afwijking is natuurlijk.

peter;
ja ook af fabriek komt dit niet altijd binnen de waardes.... raar maar waar. dit was voor mij lang geleden de bevestiging dat de askanteling minder belangrijk gevonden word door de fabrikant. daarna nog een paar uitlijncursussen gehad bij pon en van hunter en ook daar werd bevestigd dat dit geen prio heeft[/quote]

Ronald ,met dit verhaal kan ik mee leven ;) Ik weet ook wel dat dit onderwerp moeilijk is en veel tegen strijdige verhalen heeft , het zal dan ook wel merk gebonden zijn .
Maar zoals ik al vertelde in de schade wereld zijn we hier erg kritische in want we worden erop afgerekend ,dus het moet wel goed zijn .Stel dat gekkie bij ons zijn wagen heeft laten repareren na een schade en geven hem dit besproken rapport mee en na 2 jaar slijten zijn banden scheef af dan hebben wij geen poot om op te staan , wij geven 4 jaar garantie op de reparatie . :s hock:
Ja ,dan alles vervangen wat nodig is
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

17 aug 2014, 17:15 0 x

pocoloco,

Ja dan heb je het over de erkende schadebedrijven die dit zoals jij ook de auto's zo goed mogelijk na schade op de juiste manier herstellen.
Je kunt niet anders anders komen verzekeringsbedrijven of particulieren niet meer terug.

Vanwege de garantie je daar alleen jezelf werkdruk genereerd.

Er zijn helaas ook personen of particulieren die auto's net laten herstellen goed genoeg voor als de occassion handel die hele andere kwaliteits normen hanteren die ver van die van jou liggen.
Die zien ze toch niet meer terug....

Ben blij dat jij gelukkig iets afleverd waarvan menig autobezitter zo zijn auto liefst krijgt afgeleverd na jouw kwaliteitsnorm na schadeherstel..

grt
Rolf
almere
Audi_gekkie

17 aug 2014, 17:35 0 x

[quote="AudiFanSedert1971"]Het zou ook zo zijn dat er in het verleden verschillende voorzijde draagarmen of van een andere type A2 gemonteerd zijn?
Is daar wel eens gekeken mbt nummers?
Ook 1 van de verenschotels bovenzijde zouden onjuist gemonteerd kunnen zijn.

Rolf
almere[/quote]

Ik zou het kunnen controleren, mocht het uitlijnen niet lukken.
De hele historie (alle vervangen onderdelen tot de laatste schroef) heb ik in beeld, behalve de laatste 40.000km.

[quote="AudiFanSedert1971"]Audi Gekkie,

Begrijp eigenlijk niet voor advies of uitlijnen eerst bij Jan Los of Leon Nuvelsteijn gedaan hebt ?
Want die kunnen dit toch ook effin..

Informeer wat de maximale verschillen mogen zijn bij een A2 voor een goede sporing.

Een goede uitlijner die problemen met uitlijnen wilt voorkomen checkt meestal voordat hij eraan begint:

onderdelen van ophanging speling vertonen ,ofwel stuurhuis beschadigd is ,rubbers slijtage hebben,schokbrekers,draagarmen.schotels etc.
of de auto niet "krom" is aan de hand van de markeer meet punten.[/quote]

De A2 had ik bij Kwikfit voor apk en de punten die jij aangeeft zijn apk punten.
Niets is verder beschadigd of krom. Daarnaast hadden ze net een aanbieding voor het uitlijnen.
Tussentijds heb ik Jan Los/Leon Nuverlstijn wel een kapotte linker achterveer laten vervangen om Tweety apk gekeurd kunnen krijgen.

[quote="koop9"]

tenzij er een grote afwijking is natuurlijk.[/quote]

Tijdens de apk keuring is wel naar voren gekomen dat de schokdemper rechtsvoor lekt, dus misschien is er bij de vorige eigenaar toch wat gebeurd.
Wat ik uit de historie kan halen is er bij 55.000 en 220.000km de veerpoot en veerpootlager is uit/in-gebouwd, maar is er nooit een schokdemper vervangen :?

Wat mij niet duidelijk is, wanneer moet je met het subframe schuiven om de askanteling of de wielvlucht goed te krijgen?

Nogmaals dank ik jullie voor het medeleven voor dit voor mij kleine probleem :D
Plaats reactie