BoraroB heette ik....
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zoals @Peter_Audi_A2 als zei:
[quote="Peter_Audi_A2"]Het verbruik van de 1.4 16v hangt sterk van de gebruiksomstandigheden/rechtervoet af. [/quote]
Neemt niet weg dat alleen een (zeer) gematigde rijstijl het verbruik (zeer) positief beïnvloedt. Als de bestuurder er een wat vlottere rijstijl op nahoudt dan heeft dit icm deze motor een nadelig effect. Temeer omdat je het flink op toeren moet houden om de gang erin te brengen. Daarom lijkt dit motortje meer geschikt voor de doelgroep rustige rijders en de 1.6 voor de sportievelingen. Zie ook quote @pocoloco.
Maar ik zeg met name 'lijkt' omdat ik ook nog steeds sterk het idee heb dat het verbruik wordt beïnvloedt door de wijze waarop de motor is ingereden en gebruikt. De onze heeft maar 45.000+ ervaring en dat is relatief weinig voor de leeftijd. De Forté behandeling heeft daar weinig aan bijgedragen en vermoedelijk lopen de motoren met meer kilometers efficiënter.
Kortom, het is een persoonlijke ervaring en als anderen een beter verbruik behalen dan is dat alleen maar positief.
[quote="Peter_Audi_A2"]Het verbruik van de 1.4 16v hangt sterk van de gebruiksomstandigheden/rechtervoet af. [/quote]
Neemt niet weg dat alleen een (zeer) gematigde rijstijl het verbruik (zeer) positief beïnvloedt. Als de bestuurder er een wat vlottere rijstijl op nahoudt dan heeft dit icm deze motor een nadelig effect. Temeer omdat je het flink op toeren moet houden om de gang erin te brengen. Daarom lijkt dit motortje meer geschikt voor de doelgroep rustige rijders en de 1.6 voor de sportievelingen. Zie ook quote @pocoloco.
Maar ik zeg met name 'lijkt' omdat ik ook nog steeds sterk het idee heb dat het verbruik wordt beïnvloedt door de wijze waarop de motor is ingereden en gebruikt. De onze heeft maar 45.000+ ervaring en dat is relatief weinig voor de leeftijd. De Forté behandeling heeft daar weinig aan bijgedragen en vermoedelijk lopen de motoren met meer kilometers efficiënter.
Kortom, het is een persoonlijke ervaring en als anderen een beter verbruik behalen dan is dat alleen maar positief.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
het enige dat zuinig rijd is +/- 70 tot 90 km/h op de snelweg, al het andere is meerverbruik.
maar dan heb je zo´n sliert auto´s achter je aan......
diegene met een boordcomputer weten dit, die zien mooi wat er gebeurt als je constante snelheid hebt en wat er gebeurt bij accelereren.
als je er een beetje op let kun je flink zuiniger rijden m.b.v. de verbruiksmeter, maar je moet er wel een sport van maken anders is het niet leuk.... (in normaal nederlands is dat; ¨het nieuwe rijden¨)
ik hou dus niet van continue sporten maar zo af en toe vind ik het wel een uitdaging en zo kwam ik de laatste tank uit op 1 op 23,5 met de tdi.
maar dan heb je zo´n sliert auto´s achter je aan......
diegene met een boordcomputer weten dit, die zien mooi wat er gebeurt als je constante snelheid hebt en wat er gebeurt bij accelereren.
als je er een beetje op let kun je flink zuiniger rijden m.b.v. de verbruiksmeter, maar je moet er wel een sport van maken anders is het niet leuk.... (in normaal nederlands is dat; ¨het nieuwe rijden¨)
ik hou dus niet van continue sporten maar zo af en toe vind ik het wel een uitdaging en zo kwam ik de laatste tank uit op 1 op 23,5 met de tdi.
Een boordcomputer is een onmisbare leermeester voor het juiste gebruik van het motortje en leert 'je gevoel' in.
Als onprettig ervaar ik een zwoegend blokje, dat hoge toeren vergt bij versnellende akties.
Anders gezegd, ik zoek een motorisering die aansluit bij het comfort, de veiligheid en het gemak die de A2 uitstraalt.
Dat alles moet bvk ook nog ns betrouwbaar zijn want het wordt geen 'bijwagen' maar mn dagelijkse vervoermiddel waarmee ik bv. ook op vakantie wil kunnen.
Snelheidsrecords hoef ik niet meer, daar heb k n hele lijst van her en der in Europa en elders :geek: maar ik wil ook niet ongemerkt vooraan in de file rijden zoals ten tijde van mn Hanomag 206 campertje altijd t geval was...
Mee (kunnen) gaan in het verkeer en tegelijkertijd mooie verbruikswaarden noteren beschouw ik als een tak v sport en een leuk tijdverdrijf bij het rijden....
Als onprettig ervaar ik een zwoegend blokje, dat hoge toeren vergt bij versnellende akties.
Anders gezegd, ik zoek een motorisering die aansluit bij het comfort, de veiligheid en het gemak die de A2 uitstraalt.
Dat alles moet bvk ook nog ns betrouwbaar zijn want het wordt geen 'bijwagen' maar mn dagelijkse vervoermiddel waarmee ik bv. ook op vakantie wil kunnen.
Snelheidsrecords hoef ik niet meer, daar heb k n hele lijst van her en der in Europa en elders :geek: maar ik wil ook niet ongemerkt vooraan in de file rijden zoals ten tijde van mn Hanomag 206 campertje altijd t geval was...

Mee (kunnen) gaan in het verkeer en tegelijkertijd mooie verbruikswaarden noteren beschouw ik als een tak v sport en een leuk tijdverdrijf bij het rijden....
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Eekastar"]Een boordcomputer is een onmisbare leermeester voor het juiste gebruik van het motortje en leert 'je gevoel' in.
Als onprettig ervaar ik een zwoegend blokje, dat hoge toeren vergt bij versnellende akties.
Anders gezegd, ik zoek een motorisering die aansluit bij het comfort, de veiligheid en het gemak die de A2 uitstraalt.
Dat alles moet bvk ook nog ns betrouwbaar zijn want het wordt geen 'bijwagen' maar mn dagelijkse vervoermiddel waarmee ik bv. ook op vakantie wil kunnen.
Snelheidsrecords hoef ik niet meer, daar heb k n hele lijst van her en der in Europa en elders :geek: maar ik wil ook niet ongemerkt vooraan in de file rijden zoals ten tijde van mn Hanomag 206 campertje altijd t geval was...
Mee (kunnen) gaan in het verkeer en tegelijkertijd mooie verbruikswaarden noteren beschouw ik als een tak v sport en een leuk tijdverdrijf bij het rijden....[/quote]
Klinkt als 1.4 TDI ...
Als onprettig ervaar ik een zwoegend blokje, dat hoge toeren vergt bij versnellende akties.
Anders gezegd, ik zoek een motorisering die aansluit bij het comfort, de veiligheid en het gemak die de A2 uitstraalt.
Dat alles moet bvk ook nog ns betrouwbaar zijn want het wordt geen 'bijwagen' maar mn dagelijkse vervoermiddel waarmee ik bv. ook op vakantie wil kunnen.
Snelheidsrecords hoef ik niet meer, daar heb k n hele lijst van her en der in Europa en elders :geek: maar ik wil ook niet ongemerkt vooraan in de file rijden zoals ten tijde van mn Hanomag 206 campertje altijd t geval was...

Mee (kunnen) gaan in het verkeer en tegelijkertijd mooie verbruikswaarden noteren beschouw ik als een tak v sport en een leuk tijdverdrijf bij het rijden....[/quote]
Klinkt als 1.4 TDI ...

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- jos_br
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
- Locatie: Midden-Drenthe
- Motortype: (nog) geen Audi A2
He Rob,
Mooi je hier weer tegen te komen! Ik denk dat de 1,4 benzine een redelijke tegenvaller qua prestaties gaat worden, zeker t.o.v. het koppel van de Bora. De 1.6 gaat behoorlijk beter, al moet ook deze op toeren gehouden worden met een vlotte rijstijl. Zelfs met 20000km per jaar kun je beter een diesel hebben, zeker een auto zoals de A2 gezien zijn gewicht.
Jos.
Mooi je hier weer tegen te komen! Ik denk dat de 1,4 benzine een redelijke tegenvaller qua prestaties gaat worden, zeker t.o.v. het koppel van de Bora. De 1.6 gaat behoorlijk beter, al moet ook deze op toeren gehouden worden met een vlotte rijstijl. Zelfs met 20000km per jaar kun je beter een diesel hebben, zeker een auto zoals de A2 gezien zijn gewicht.
Jos.
JBAutoservice BV
[quote="Peter_Audi_A2"]
Klinkt als 1.4 TDI ...
[/quote]
Ja hè... en dan nog n beetje mooi laten chiptunen bij JB... eigenlijk weet k wel wat k wil maar die straftaks hier in Holland vind ik echt niet te fijn.
Vertrouw bovendien die plannenmakers in Den Haag voor geen milimeter.
Diesel zit in de verdomhoek en voor je t weet heb je wéér een maatregel aan je broek hangen waar natuurlijk 'n financiële prikkel' zit ingebouwd..
Klinkt als 1.4 TDI ...

Ja hè... en dan nog n beetje mooi laten chiptunen bij JB... eigenlijk weet k wel wat k wil maar die straftaks hier in Holland vind ik echt niet te fijn.
Vertrouw bovendien die plannenmakers in Den Haag voor geen milimeter.
Diesel zit in de verdomhoek en voor je t weet heb je wéér een maatregel aan je broek hangen waar natuurlijk 'n financiële prikkel' zit ingebouwd..
[quote="pocoloco"]Volgens mij is de 1.6 zuiniger dan de 1.4 rij nog steeds 1 op 15 met sportief gebruik en dikke banden.
In de winter bijna 1 op 18 laat staan als ik rustig op mijn snelheid let .
:mrgreen:[/quote]
Interessant aan de 1.4 is dat de vermelde prestaties nogal uiteenlopen...
Dat is natuurlijk, behalve meetbare verbruikswaarden een erg subjectieve zaak en wordt grotendeels bepaalt door de wensen en t karakter vd chauffeur.
Toch heb ik na t lezen van flink wat commentaar t gevoel dat er mogelijk ook andere factoren een rol kunnen spelen.
Maar heb nog geen idee wat dat, technies gezien, zou kunnen zijn....
Voorlopig trek ik de conclusie dat de verbruikswaarden heftig schommelen bij verschillende rijstijlen.
In de winter bijna 1 op 18 laat staan als ik rustig op mijn snelheid let .
:mrgreen:[/quote]
Interessant aan de 1.4 is dat de vermelde prestaties nogal uiteenlopen...
Dat is natuurlijk, behalve meetbare verbruikswaarden een erg subjectieve zaak en wordt grotendeels bepaalt door de wensen en t karakter vd chauffeur.
Toch heb ik na t lezen van flink wat commentaar t gevoel dat er mogelijk ook andere factoren een rol kunnen spelen.
Maar heb nog geen idee wat dat, technies gezien, zou kunnen zijn....
Voorlopig trek ik de conclusie dat de verbruikswaarden heftig schommelen bij verschillende rijstijlen.
- jos_br
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
- Locatie: Midden-Drenthe
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[quote="Eekastar"]
Hoi Jos,
We moeten praten.
Dieverbrug ligt nog steeds bij Dieverbrug neem k aan..[/quote]
Jazeker!
[quote="Eekastar"]
Voorlopig trek ik de conclusie dat de verbruikswaarden heftig schommelen bij verschillende rijstijlen.[/quote]
Dit was/is met de Audi TT die we hier hebben net zo, de verbruikscijfers van deze auto met dezelfde motorisering lopen behoorlijk uiteen hetgeen ik wel degelijk wijt aan de rechtervoet.
Jos.
Hoi Jos,
We moeten praten.
Dieverbrug ligt nog steeds bij Dieverbrug neem k aan..[/quote]
Jazeker!
[quote="Eekastar"]
Voorlopig trek ik de conclusie dat de verbruikswaarden heftig schommelen bij verschillende rijstijlen.[/quote]
Dit was/is met de Audi TT die we hier hebben net zo, de verbruikscijfers van deze auto met dezelfde motorisering lopen behoorlijk uiteen hetgeen ik wel degelijk wijt aan de rechtervoet.
Jos.
JBAutoservice BV