Nieuw A2 forum deelnemer.

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Colonel_Disaster
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2015, 16:57
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

25 mei 2015, 21:51 0 x

Goedendag,

Ik ben Maurice en ik kwam jullie website toevallig tegen toen ik een artikel las over de A2.
Toen zag ik ook dat er een meeting gepland stond en ook nog eens in de buurt was, dacht ik daar ga ik heen. Inmiddels al aangemeld en het verzoek gekregen om jezelf en de auto voor te stellen.

Na Porsche 944 type 1 versleten te hebben, op zoek naar een auto die mij en mijn vriendin veilig van A naar B kan brengen. De Porsche wou de vriendin niet in rijden, koppeling zwaar geen stuurbekrachtiging iet te veel kabaal door een DTM uitlaat er op te monteren die eigenlijk voor golfjes bedoelt is. De 944 type 1 had geen cat en nu maar 1 demper waar je dwars door heen kon kijken en eigenlijk geen demping gaf, foutje maar uitlaat was er al afgezaagd voordat ik de demper een goed had bekeken.
Ook werd de 944 zeer snel slechter op motorisch gebied, 1L koelvloeistof in de week(koppakking lek) en 0,5L olie(kleppendeksel pakking en de rest).

Na wat speurwerk wat voor nieuwe auto op 2 januari 2010 een A2 1.2 TDI aangeschaft met 89.000 op de teller. De reden voor deze aanschaf was zijn lage verbruik(in vergelijking van 1:12 van de 944), ruimte en toen geen wegenbelasting voor deze mooie TDI.

Na de aan aankoop steeds meer gaan lezen over deze vreemde auto van AUDI.
Hoewel ik de vele enigenaarde eigenschappen van deze auto bewonder, las ik ook over de vele interessante storingen van dit model.

In het begin al direct problemen met starten, het duurde zeer lang (5-8min) voordat de startmotor eens zin had om dat kleine blokje eens een slinger te geven. Dus maar eens bellen met auto garage dat ik het wachten wel een beetje zat was. Ik kon direct langs komen, zal wel een probleem zijn met de accumulator. Inderdaad nadat deze vervangen was in de garantie ging het veel sneller.

Na een jaar en wat kilometers verder na een ontspannen rit richting het werk pak ik de afrit van de snelweg en sta stil voor het stoplicht te wachten op groen.
Plotseling valt de motor uit en tegelijk springt het ligt op groen (heb ik weer).
Na wat gepruts en frustratie blijkt dat de versnellingsbak helemaal weer in P moet zetten om dit apparaat weer tot leven te wekken. Helaas gebeurde dit bij het volgende stoplicht weer :( . Auto snel weer gestart en kon toen in een keer naar het werk.
Op de terugweg een route gezocht die geeeen stoplichten had. Eenmaal thuis aangekomen toch maar wat onderzoeken waarom de auto uitvalt, wat blijkt er zit een start stop systeem op!!!!!!! nooit verwacht van een auto uit 2002 had ik ook nog niet gelezen toch maar wat meer speuren over deze auto.

Na een jaar rijden kam ik er op dezelfde afrit achter dat hij niet meer de koppeling intrapt bij gas loslaten, en kwam vervelend tot stilstand bij het stoplicht, dit gebeurde helaas bij elk stoplicht. In de middag was dit verschijnsel weer over en kon ik rustig naar huis. Helaas bleef het niet bij die ene keer. Op een ritje op de snelweg kwam ik er achter dat ik langzamer ging, en de motor ging meer toeren maken?? Ja hoor tijdens het rijden is de bak in de vrij gesprongen. Auto aan de kant gezet en een belletje gedaan naar de ANWB, na een half uur insneeuwen kamen de vrienden van de ANWB. De specalist van de ANWB had door alleen al te kijken hadden de auto gemaakt, hij reed zonder problemen van de vluchtstrook af(of de A2 had angst om weggesleept te worden).
Ik kwam er snel achter als je de auto 5min met rust laat dat je dan meestal wel weer verder kan als de bak het weer eens laat afwezen. Door wat speurwerk op het web kwam ik er achter dat er een "specialist" in Dieverbrug zit, auto daar heengebracht probleem uitgelegd zij gingen zoeken..... niks, geen foutcodes andere vreemde meldingen helemaal niks. Klein slokje hydraulische vloeistof kon geen kwaad dus doe maar.

Een tijd geen problemen meer gehad tot ik in december tijdens mijn laatste werkdag (helaas ontslagen :( ) weer problemen kreeg met de versnellingsbak. Auto weer naar Dieverbrug gebracht en gezegd houd hem maar een tijdje er is geen haast mee (toch geen werk) maar zou wel fijn vinden als jullie het probleem kunnen vinden. Na 3 maanden niks gevonden, gelukkig weer nieuw werk en na de lease auto afgezwaaid te hebben de A2 weer ingezet voor woon werkverkeer. Geen problemen meer auto reed prima, tot dat ik op een zaterdag het einde van de straat niet haalde en een heel mooi spoor kon volgen naar mijn huis van hydraulische olie. Een gesprongen koppelingscilinder, heb ik weer. Nadat dit gerepareerd was had ik de goede hoop dat dit de boosdoener was, helaas een maand later weer het einde van de straat niet gehaald, deze keer een gesprongen slang. Nieuw slangetje tussen de pomp en koppelingscilinder en gaan met die banaan. Deze vreugde was ook niet van hele lange duur, de hydraulische pomp stond weer zonder olie, dit keer geen duidelijke oordzaak. Gelukkig heeft de specialist het gevonden, er bleek een O ring het begeven heeft binnen in de hydraulische pomp. Na een O ring van een sloop A2 af te halen, (je kan niet die O ring los bestellen) geen centje pijn meer en rij meer dan 2 jaar probleemloos rond.

Het mooie van het hele verschijnsel was, dat na wat nadenken het eigenlijk alleen optrad als het rond de -10 was. Bij hogere temperaturen was het zeldzaam dat de bak het liet afweten, altijd als het lekker koud was en je werd er meteen aan herinnerd dat de auto van aluminium is(koelt snel af).

De A2 heeft heel wat hoofdpijn bezocht in zijn begin carrière, maar het blijft een fijne auto en de teller staat nu op 277.000 en nog geen plannen om hem weg te doen.
Gebruikersavatar
JDuijnker
Berichten: 804
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:48

25 mei 2015, 22:10 0 x

Welkom op het forum!
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 mei 2015, 22:42 0 x

Hallo Maurice, ik geloof dat dit een van de meest uitgebreide introductie ooit is en geheel in het teken van alle problemen die je als A2 3L bezitter hebt gehad. Gelukkig eindig je de laatste alinea met een positieve noot en we verwelkomen je bij deze in ons midden!

De komende meeting zal je vermoedelijk nog meer opsteken van je 'spaarvarken' en tevens veel leden van dit levendige forum ontmoeten. De tips die ik normaal gesproken geef laat ik,voor het gemak achterwege, die komen tijdens de meeting ook aan bod.

In elk geval tot zondag en veel veilige en probleemloze vervolgkilometers met je kogel gewenst!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 mei 2015, 22:54 0 x

Nou Maurice welkom bij het forum.
ondanks je ellende je je Audi A2 blijft behouden is karakter tonen dat je hem toch leuk vindt!

Grt

Rolf
almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

25 mei 2015, 23:12 0 x

Welkom Maurice, bedankt voor het mooie voorstellen.
De Porsche 944 is ontstaan na een samenwerkingsverband met Audi, die ook al eerder betrokken was bij de produktie van de 924. Eigenlijk rij je al langer Audi dan je denkt. ;)
Ik moest wel lachen dat je pas na een jaar er acher kwam dat er een Start-Stop systeem op zit :) ) Vorsprung durch Technik zullen we maar zeggen.

Heel veel plezier nog met je Kügel, veel leesplezier op dit forum en we zien je graag op de meeting.
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

26 mei 2015, 05:47 0 x

Hallo Maurice, welkom hier.

Dat één zo'n klein rubber ringetje in je pomp uiteindelijk zoveel ellende kan geven zeg. Die ga ik onthouden.
De hydrauliekslangen worden vastgehouden met een stalen veerclip en geloof het of niet, die slijten ook en dan schiet je slang los. Je kunt ze dan ook het beste om de drie jaar of zo vervangen, een klusje van niks eigenlijk.
Colonel_Disaster
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2015, 16:57
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

26 mei 2015, 21:48 0 x

Het start stop systeem werkte niet in de winter en ik had al uitgevogeld dat als de climate control niet op eco stond dat dan de airco werkt. En als de airco aan staat werkt het start stop systeem niet meer. Alleen mij auto heeft soms de verstandsverbijstering om op een warme dag met de airco aan toch te laten zien dat er een start stop systeem op zit.

Het verhaal met de pomp is inderdaad zeldzaam. er zit een metalen stang in de pomp met daarop een aantal O ringen en aantal doorlaat gaatjes voor de olie naar verschillende kanalen. Deze stang word door de wonderlijke techniek van een splitpennetje vastgezet. Op zich geen probleem maar de hydraulische versnellingsbak van de 3L werkt op 50bar. Hierdoor drukt de olie die metalen pen tegen de splitpen, tijdens het schakelen valt de druk een beetje weg en kan die metalen stang weer iets richting de pomp. Door deze speling die op die pen is er vocht tussen gekomen en iets gaan roesten. De roest heeft door middel van het heen en weer bewegen de O ring vernield. Dit is door de specialist in Dieverbrug nog nooit op een andere A2 aangetroffen, maar ja ik had weer een mooie streep olie door de straat gelegd. Nadat al deze ellende over was niks meer met de bak gehad. Bij de volgende beurt is helaas wel weer de koppelingcilinder aan de beurt maar die doet nu al weer 110.000km zijn werk.

2 maanden gelden is deze AUDI getrakteerd op een nieuw verenset, de oude was zo slap al een pannenkoek en de stabilisator stangen waren ook los. De 3L had vanaf fabriek als slechte vering en na 13 jaar was het wel af. Hij rijd nu zo als die hoort te reiden.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 mei 2015, 21:57 0 x

Heb je alleen de veren vervangen of ook de schokbrekers? De laatste zijn ook van ALU en nieuw niet meer of heel moeilijk te krijgen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 mei 2015, 22:46 0 x

Hé Maurice, mooi dat je je hier meld! Komende zondag een thuiswedstrijd voor je, in de vorm van een meeting bij ons.

Jos.
JBAutoservice BV
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6369
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 mei 2015, 23:28 0 x

@jos_br: wellicht interessant om zijn relaas even apart aan te stippen voor de 3L rijders onder ons.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie