Ik heb enge tijd geleden bij Audiwereld.nl een aansluit kabel gekocht voor de cruise control hendel.
Dit omdat deze in mijn A2 uit 2004 niet voorbereid lag. Dit ben ik absoluut niet gewend van VAG, maar omdat de A2 natuurlijk op zijn gewicht moest letten is al het overbodige weggelaten uit de standaard uitrusting.
Nu heb ik alleen het probleem dat ik deze niet weet aan te sluiten.
Bij Audiwereld.nl staat er bijgeschreven Pin 1,2,3 & 9 en zekering S5.
Pin 1,2,3 en 9 zijn niet de aansluitnummers. Pin 1&2 zijn massa, Pin 3 is een plus 30 en Pin 9 word niet aangegeven.
Ik heb ook het originele Audi schema, daar was het even zoeken.
Ik had niet in de gaten dat Audi het een snelheid regelaar noemt.
De cruise controle zit aangesloten op J537 dat is de motormanagement ECU.
Hier geven ze aan dat de hendel zit aangesloten op 38/L, 57/+,75/W & 76/A
- 38/L = wit
- 57/+ = blauw/rood
- 75/W = blauw/zwart
- 76/A = zwart/rood
Draadkleuren Audiwereld.nl draadboom:
- Pin 1 = blauw
- Pin 2 = rood
- Pin 3 = oranje
- Pin 9 = wit
Ik moet de stekker achterop de hendel weer loshalen en kijken welke draadkleur waar op aangesloten zit.
Zodra ik dit weet zal ik mijn topic aanpassen.
[1.4 BBY] Cruise control kabel Audiwereld aansluiten?
- wouterduijndam
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Koop9?
Ik wil geen reclame maken voor iemand die vrijwel elke Zaterdag vaak overvol zit maar de handel, die lukt wel maar onder in de juiste gaten onder het voetenwerk steken en de kabel netjes weg werken want anders krijg je sluiting!
Bij verkeerde montage krijg je problemen dus ik zou liever naar Haarlem gaan voor dit soort setjes, kan hij gelijk de Computer aanzetten want ook goed aangesloten werken ze nog niet, de Computer moet ook aangezet en hij weet hoe het moet.
Ik wil geen reclame maken voor iemand die vrijwel elke Zaterdag vaak overvol zit maar de handel, die lukt wel maar onder in de juiste gaten onder het voetenwerk steken en de kabel netjes weg werken want anders krijg je sluiting!
Bij verkeerde montage krijg je problemen dus ik zou liever naar Haarlem gaan voor dit soort setjes, kan hij gelijk de Computer aanzetten want ook goed aangesloten werken ze nog niet, de Computer moet ook aangezet en hij weet hoe het moet.
- wouterduijndam
- Audi A2 clublid
Dirck, ik ben zelf ook werkzaam in de autotechniek.
Ik beschik over alle schema's en over VAG com.
Ik heb dit topic aangemaakt voor diegene die ook last hebben met het aansluiten van de kabelboom.
Ik beschik over alle schema's en over VAG com.
Ik heb dit topic aangemaakt voor diegene die ook last hebben met het aansluiten van de kabelboom.
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Wouter het zijn inderdaad de aansluitingen 38,57,75 en 76 on het motor regelapparaat.
Welke het in de stekker aan de schakelaar zijn kan ik nu niet zien want heb even geen schema van de BBY motor.
Als je dit wilt weten dan moet je het even laten weten dan kijk het even na voor je.
Welke het in de stekker aan de schakelaar zijn kan ik nu niet zien want heb even geen schema van de BBY motor.
Als je dit wilt weten dan moet je het even laten weten dan kijk het even na voor je.
- wouterduijndam
- Audi A2 clublid
Schema heb ik en ik ben er ook al uit.
Ik heb vandaag de stuurkolom kap los gehaald en de stekker bij de richtingaanwijzer hendel uit elkaar gehaald.
Zodoende ben ik tot het volgende gekomen.
https://farm4.staticflickr.com/3713/188 ... 434b_h.jpg
T10/1 = Niet gebruikt
T10/2 = Origineel Audi Blauw/Zwart - Audiwereld.nl Blauw aangesloten op aansluiting 75/W
T10/3 = Origineel Audi Blauw/Rood - Audiwereld.nl Rood aangesloten op aansluiting 57/+
T10/4 = Origineel Audi Wit - Audiwereld.nl Geel aangesloten op aansluiting 38/L
T10/5 = Origineel Audi Zwart/Rood - Audiwereld.nl Wit aangesloten op aansluiting 76/A
T10/6 = Origineel Audi Rood/Groen - Audiwereld.nl Zwart aangesloten op de geschakelde +15
T10/7 = Origineel Audi Wit - Audiwereld.nl Geel aangesloten op aansluiting 38/L
T10/8 = Niet gebruikt
T10/9 = Niet gebruikt
T10/10 = Niet gebruikt
Voor diegene die het zelf aanwillen sluiten.
Het motorregelapparaat vind je onder de vloermat aan de bestuurders zijde.
Deze houder moet los. Boven aan de stoel kant zit 1 boutje 8mm en naast de hoofdzekering houder zit op de vloer een moer 10mm.
https://farm1.staticflickr.com/482/1849 ... 3c86_h.jpg
Hierna kun je de houder iets kantelen waarna je de klemmen omhoog kunt wippen en zo het motorregelapparaat eruit kunt schuiven.
Nu kun je de grote stekker los nemen van het regelapparaat.
Maak de stekker open, de afdekkap kun je los klikken en eruit haken.
Nu zie je alle draden achterin de stekker gestoken zitten.
Draai de stekker naar de voorzijde en aan van de zijdes zie je een paarse lip zitten. Deze paarse lip kun je eruit schuiven door deze los te wrikken met een schroevendraaier.
https://farm6.staticflickr.com/5612/188 ... c380_b.jpg
Nu kun je de twee stekker blokken los halen en kun je bij de bedrading komen.
Tel en kijk steeds goed in welke rij je zit en controleer dit.
https://farm6.staticflickr.com/5477/186 ... 1cca_h.jpg
Het kan zijn dat ondanks de A2 niet is uitgevoerd met cruise controle en er op aansluiting 38,57,75 en 76 wel een draad in de stekker zit gestoken.
Deze draden zijn loos en zijn verder in de kabelboom niet aangesloten.
Ik heb deze afgedopt door er een stukje krimpkous overheen te schuiven.
Nu alleen nog de cruise controle vrij zetten in VAG COM.
[01 - Engine] - [Login - 11]
11463 activering Cruise Control
11467 deactivating Cruise Control
Als de computer de taak aanzetten heeft uitgevoerd is dit te zien aan de G welke dan aan het einde van het computer nummer verschijnt.
Ik heb vandaag de stuurkolom kap los gehaald en de stekker bij de richtingaanwijzer hendel uit elkaar gehaald.
Zodoende ben ik tot het volgende gekomen.
https://farm4.staticflickr.com/3713/188 ... 434b_h.jpg
T10/1 = Niet gebruikt
T10/2 = Origineel Audi Blauw/Zwart - Audiwereld.nl Blauw aangesloten op aansluiting 75/W
T10/3 = Origineel Audi Blauw/Rood - Audiwereld.nl Rood aangesloten op aansluiting 57/+
T10/4 = Origineel Audi Wit - Audiwereld.nl Geel aangesloten op aansluiting 38/L
T10/5 = Origineel Audi Zwart/Rood - Audiwereld.nl Wit aangesloten op aansluiting 76/A
T10/6 = Origineel Audi Rood/Groen - Audiwereld.nl Zwart aangesloten op de geschakelde +15
T10/7 = Origineel Audi Wit - Audiwereld.nl Geel aangesloten op aansluiting 38/L
T10/8 = Niet gebruikt
T10/9 = Niet gebruikt
T10/10 = Niet gebruikt
Voor diegene die het zelf aanwillen sluiten.
Het motorregelapparaat vind je onder de vloermat aan de bestuurders zijde.
Deze houder moet los. Boven aan de stoel kant zit 1 boutje 8mm en naast de hoofdzekering houder zit op de vloer een moer 10mm.
https://farm1.staticflickr.com/482/1849 ... 3c86_h.jpg
Hierna kun je de houder iets kantelen waarna je de klemmen omhoog kunt wippen en zo het motorregelapparaat eruit kunt schuiven.
Nu kun je de grote stekker los nemen van het regelapparaat.
Maak de stekker open, de afdekkap kun je los klikken en eruit haken.
Nu zie je alle draden achterin de stekker gestoken zitten.
Draai de stekker naar de voorzijde en aan van de zijdes zie je een paarse lip zitten. Deze paarse lip kun je eruit schuiven door deze los te wrikken met een schroevendraaier.
https://farm6.staticflickr.com/5612/188 ... c380_b.jpg
Nu kun je de twee stekker blokken los halen en kun je bij de bedrading komen.
Tel en kijk steeds goed in welke rij je zit en controleer dit.
https://farm6.staticflickr.com/5477/186 ... 1cca_h.jpg
Het kan zijn dat ondanks de A2 niet is uitgevoerd met cruise controle en er op aansluiting 38,57,75 en 76 wel een draad in de stekker zit gestoken.
Deze draden zijn loos en zijn verder in de kabelboom niet aangesloten.
Ik heb deze afgedopt door er een stukje krimpkous overheen te schuiven.
Nu alleen nog de cruise controle vrij zetten in VAG COM.
[01 - Engine] - [Login - 11]
11463 activering Cruise Control
11467 deactivating Cruise Control
Als de computer de taak aanzetten heeft uitgevoerd is dit te zien aan de G welke dan aan het einde van het computer nummer verschijnt.
- Gideon
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Even een toevoeging: in principe hoef je de houder van het motorregelapparaat niet los te schroeven, je kunt het motorstuurapparaat er ook uit halen terwijl de houder nog vast zit. Het kan zijn dat dit lastig gaat, de haakjes waarachter het motorregelapparaat vergrendeld zit zijn goed verstopt.
- wouterduijndam
- Audi A2 clublid
Bij mij waren ze nogal stug en stijf waardoor het niet lukte. Vandaar dat ik de houder los gehaald hebt.
- Bluemotion
Goede howto wouter, goede aanvulling tov de 1.2 tdi versie!
>-