Ik zie zojuist in mijn facturenstapel van de 3l dat er na vervangen van de koppeling ergens 2,5 liter synpower cardan/versnellingsbakolie is ingegaan. Ik vraag me af of dat kwaad zou hebben gekund? Of zou het puur toeval zijn dat de versnellingsbak er 15000 km later herrie maakte en volledig gereviseerd moest worden?
Ik heb de link nooit gelegd maar zie dat er bij revisie van de bak ineens 3,5 liter sp1081 ingaat, liter meer ook nog!
bakolie synpower
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Het lastige is dat de originele bakolie zoals door Audi voorgeschreven is, zo dun als water is en er alleen een onderdeelnummer op de fles staat en geen code of benaming van de olie.
Als je gaat kijken bij olie bedrijven waar ze op hun website olie advies geven dan geven ze bij diverse v-bakken dezelfde olie aan terwijl die dan bij Audi niet hetzelfde zijn......
Ben er wel eens mee bezig geweest met een olie¨boer¨ maar die kwam er ook niet uit.
De originele bak olie kost 12 tot 14 euro uit mijn hoofd en valt dus wel mee.
De rede dat er meer olie in jou bak zat is dat dit erg veel gebeurd door revisie bedrijven. Die hebben een andere filosofie dan Audi.
Spelen vooral op betrouwbaarheid en Audi doet dit in een combi met zuinigheid. (in de vorm van brandstof vebruik)
Soms maken ze ook een extra gat in de bak aan de binnenzijde zodat de olie makkelijker overhevelt.
Probleem is alleen dat als ze dit gat maken je ook met deze hogere olie stand **moet** rijden anders loopt hij dus wel eerder stuk.
en daar zit hem een vervelend iets want als ik een auto koop en ik weet dit niet en vul hem bij tot originele stand gaat hij dus eerder defect.....
Vooral de 3L bak (audi en VW bak model 085) heeft last van een te laag olie niveau.
Bij de andere A2´s zijn er in mijn optiek en ervaring niet veel problemen met de bak. Maar dat wil niet zeggen dat er niet is 1 defect kan gaan.
Er zit een dubbel lager in die in een plaat zijn gemonteerd, deze geven bij andere latere modellen wel eens de geest.... Dit lager gaat geluid maken maar kan separaat v.v. worden zonder dat je een complete revisie hoeft te doen, maar het mee vervangen van b.v. een synchromesh ring van 2e versnelling is wel handig.
Als je gaat kijken bij olie bedrijven waar ze op hun website olie advies geven dan geven ze bij diverse v-bakken dezelfde olie aan terwijl die dan bij Audi niet hetzelfde zijn......
Ben er wel eens mee bezig geweest met een olie¨boer¨ maar die kwam er ook niet uit.
De originele bak olie kost 12 tot 14 euro uit mijn hoofd en valt dus wel mee.
De rede dat er meer olie in jou bak zat is dat dit erg veel gebeurd door revisie bedrijven. Die hebben een andere filosofie dan Audi.
Spelen vooral op betrouwbaarheid en Audi doet dit in een combi met zuinigheid. (in de vorm van brandstof vebruik)
Soms maken ze ook een extra gat in de bak aan de binnenzijde zodat de olie makkelijker overhevelt.
Probleem is alleen dat als ze dit gat maken je ook met deze hogere olie stand **moet** rijden anders loopt hij dus wel eerder stuk.
en daar zit hem een vervelend iets want als ik een auto koop en ik weet dit niet en vul hem bij tot originele stand gaat hij dus eerder defect.....
Vooral de 3L bak (audi en VW bak model 085) heeft last van een te laag olie niveau.
Bij de andere A2´s zijn er in mijn optiek en ervaring niet veel problemen met de bak. Maar dat wil niet zeggen dat er niet is 1 defect kan gaan.
Er zit een dubbel lager in die in een plaat zijn gemonteerd, deze geven bij andere latere modellen wel eens de geest.... Dit lager gaat geluid maken maar kan separaat v.v. worden zonder dat je een complete revisie hoeft te doen, maar het mee vervangen van b.v. een synchromesh ring van 2e versnelling is wel handig.
Jos Br... ja die heeft meerdere bakken gedaan en de zwakke punten aangepast...
De Olie zoals Koop9 melde, bij zowel Kroon Oil als Eurol kreeg ik voor mijn Benzine en de bespaardiesel dezelfde en ik zag toch echt er iets dunnere uit komen!
Daarmee heeft Koop9 dus gelijk.
Olie=Olie klopt niet, ik weet dat er 2 groepen te verdelen zijn....
Olie die ik in mijn motor doe, dan heb je een voordelige die voldoet aan de VAG norm als die erin gaat.....en de meestal flink duurdere, soms 2 of 3x die ook nog aan de specificaties voldoet als hij na 1 of meerdere jaren (longlife) eruit komt!
U merkt over enkele jaren wel het verschil tussen goedkope Budget Olie van de Action, en de Shell die ze nu ook verkopen!
De 5W40 die ik gebruik, Api SM van Action huismerk... E3,99 en Shell er naast met Api SN voor maar E5,99 en ik betaal graag 50% te veel per liter!
Techno of Shell, ik weet het wel!
Goedkoop is vaak achteraf duurkoop... ik houd het dus liever daarom op KOOP9!
De Olie zoals Koop9 melde, bij zowel Kroon Oil als Eurol kreeg ik voor mijn Benzine en de bespaardiesel dezelfde en ik zag toch echt er iets dunnere uit komen!
Daarmee heeft Koop9 dus gelijk.
Olie=Olie klopt niet, ik weet dat er 2 groepen te verdelen zijn....
Olie die ik in mijn motor doe, dan heb je een voordelige die voldoet aan de VAG norm als die erin gaat.....en de meestal flink duurdere, soms 2 of 3x die ook nog aan de specificaties voldoet als hij na 1 of meerdere jaren (longlife) eruit komt!
U merkt over enkele jaren wel het verschil tussen goedkope Budget Olie van de Action, en de Shell die ze nu ook verkopen!
De 5W40 die ik gebruik, Api SM van Action huismerk... E3,99 en Shell er naast met Api SN voor maar E5,99 en ik betaal graag 50% te veel per liter!
Techno of Shell, ik weet het wel!
Goedkoop is vaak achteraf duurkoop... ik houd het dus liever daarom op KOOP9!