Van 1.4 diesel naar E versie?

Projecten, modificaties en accessoires.
Dirck

19 jul 2015, 08:27 0 x

Busje gauw maken?
Ooit kon je bij Peugeot 309 en Citroen BX 1.4 zien aan de omzet van een simpel busje die tussen motor en bak zaten welk merk olie die garage gebruikte!

Na verwijderen aandrijfas moet ik dus daar op beperkte ruimte een meesturende motor monteren!
Dat is dus naast de overbrenging van Chinees naar Audi passende maken ook nog een beugel om deze zo dicht en stevig mogelijk op de sturende plaat vast te maken.

Ga ik voor Pasbus, of voor Audi deel afzagen en lassen of juist weer schroeven of spiebaan?
Ik weet het niet, de motor of het Audi deel aanpassen, beide is mogelijk en wat hou je over en is dat stevig genoeg voor nog een jaar of 20 aandrijven?

Naast de inmiddels nieuwe veld wikkeling herstelde 48 Volt en de nieuwe 500 Volt motoren in huis, de regelaars dus aanpassen en ik zoek nog verder of er betere zijn met meer remwerking dus Dynamo functie bij afremmen die meer rendement van de stroombron geven?

Ik verwacht dat jij niet tevreden bent met een proefrit zoals ik ooit maakte, met een oude man onder de motorkap die op afgedraaide aandrijfas zijn accu boor zette en na 2 rondjes op parkeerplaats leeg was!

Goed zoekende naar de vele motoren en prijzen en past het en zijn ze sterk genoeg voor tenminste 100 Km/H te halen?
Van past nooit tot te zwak of niet regenwater bestendige....
Ja open en bloot moeten ze jarenlang daar in plaats van de Audi aandrijf as wel hun werk blijven doen....
Maar ook koeling, dus zomaar dichtmaken mag ook niet!

Ik begrijp nu waarom ze 1 grote onder de kap monteerde met tandwielen en differentieel en ook de Michelin Motor op het wiel zelf verdween...

Ik twijfel of ik wel op de juiste weg zit maar wil nog niet opgeven...
Geduld is schone zaak maar je staat op de lijst, maar dan wel je buurman uit HHW ook even ophalen...
Vooral dit soort projecten is Buurman & Buurman net als die filmpjes van ooit op Vpro TV erg leuk maar die afloop moet dan wel anders zijn!

Aje tooh... zeiden ze toch of zo...
=))
EricA2CS

19 jul 2015, 19:42 0 x

Leuk topic, gemist tot vandaag. En net vorige week had ik hetzelfde idee opgevat, met het idee dat de A2 qua basis een veel betere elektrische auto is dan bijna alle huidige elektrische auto's, misschien de I3 uitgezonderd.
Ik heb zelf twee jaar Ampera gereden, en zolang de accu niet leeg was, beviel me dat uitstekend. Dus ik zou graag weer elektrisch rijden, en liever 100% elektrisch met als backup voor vakanties en lange afstanden mijn oude trouwe S4.
Helaas heb ik op dit moment geen tijd om een dergelijk project te starten (of actief mee te doen), zit midden in een grote verbouwing.
Dus ondertussen rijd ik nog even redelijk zuinig met mijn lawaaierige 1.4 (de andere trigger voor mijn interesse: kantelende zuigers betekent voor mij niet het eeuwige leven voor dit motortje, dus dan maar meteen er een mooi project van maken). Maar dus niet nu, maar volgend jaar wellicht. Ik hou dit topic in ieder geval in de gaten nu, veel succes met dit mooie project!!
Dirck

20 jul 2015, 07:47 0 x

Bedankt, maar de normale accu auto, ja je hebt ervaring met uren laden tenminste...en ook de kosten onderweg al of was het auto van de zaak en baas betaalde wel?

Ik wilde absoluut nooit een Elektrische, snel laden is accu vernielen dus erg duur en normaal laden zag ik niet zitten... tot dat ik iets las over Condensatoren die je ook als stroombron kon gebruiken.

Ik zit nog in de test fase waar van alles fout ging.. dus volgend jaar kan nog wel eens een beetje vroeg zijn als het tegenzit...
Vanaf 1897 de eerste Belg die er een leverde tot jou Ampera steeds hetzelfde probleem, traag laden en hoge gewicht en ik denk, maar weet dus nog niet zeker of mijn oplossing gaat werken.

Het is dus nog niet uitgesloten dus volledig zelf hoeft niet...
Wel begreep ik dat ze bij samen doen 2 weken rekenen, inbouw daar is weekje, maar dat is kopen en gebruiken en dat wilde ik juist niet...
Een normale batterij auto is er al in vele merken en ik wilde juist iets toevoegen..
Dus goed dat je zelf al 2016 noemde maar dat word dan geen januari...

Je mag jou ervaring van zowel goede als slechte punten wat mijn betreft hier best lozen, ook als je het niet met me eens bent, daar leer ik juist van.
Kritiek is goed want ook ik kan dan mezelf verbeteren, want nu draaf ik wel eens te ver door!
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 jul 2015, 10:02 0 x

@dirck,

dit kwam ik tegen..de ene persoon gebruikt hennep voor zich energieker te voelen....de ander om rollend vooruit te komen.... er is dus nog hoop je het zal lukken.

Hennep voor super condensator https://www.hcc.nl/webzine/nieuws/henne ... ondensator

di 19 augustus 2014 - 11:28

Hennep voor super condensator

De hennepplant werd vroeger in allerlei producten verwerkt. Ook is het voornamelijk bekend van de wiet en hasj. Maar dat gaat veranderen als het aan onderzoeker David Mitlin ligt. Hij bouwde een super condensator uit hennepvezels.

Door de opkomst van decentraal opwekken van energie – denk aan zonnepanelen, windmolens en warmtekrachtkoppeling – wordt het tijdelijk opslaan van overschot belangrijk. Hiervoor zijn twee mogelijkheden: Accu en super condensator.

Een accu – ook wel oplaadbare batterij – gebruikt een omkeerbaar chemisch proces waarbij elektronen betrokken zijn. Het transport van die elektronen geven de elektrische stroom. Nu is zo’n chemisch proces niet perfect en dat zorgt voor een eindig aantal laad/ontlaad cycli. Een ander probleem is de benodigde tijd die het chemische proces nodig heeft. Het gaat relatief traag.

Een condensator kan ook elektronen opslaan. Niet via een chemisch proces, maar door het fysiek scheiden. Dit proces is vele malen sneller dan een chemische reactie. Ideaal dus voor tijdelijke overschotten of opvangen van een tijdelijk tekort. In elektronica wordt dit veel gebruikt, maar de capaciteit – een maat voor de hoeveelheid elektronen – is beperkt. De energie die vrijkomt als een auto afremt zou gebruikt kunnen worden om een condensator op te laden. Dan wel een exemplaar dat vele malen groter is dan wat in de elektronica gebruikelijk is: Een super condensator.

Het onderzoek naar super condensatoren is nog relatief jong. De hoeveelheid energie (Wh) die per kilogram kan worden opgeslagen ligt rond de 0,5 tot 15 Wh/kg. Een moderne Lithium-ion accu varieert van 100 tot 265 Wh/kg. Het meeste onderzoek wordt gedaan naar grafeen: Een dikke laag van één atoom van koolstof in zeshoeken. Het maken van zo’n laagje is niet gemakkelijk. De groep van David Mitlin vroeg zich af of zulke grafeen-lagen niet gemaakt kunnen worden uit natuurlijke producten. Met als resultaat zogenaamde nano sheets uit de vezels van een hennepplant. Uiteraard een variëteit met een zeer laag gehalte aan de werkzame stoffen in wiet en hasj. Misschien heeft straks iedereen een legale wietplantage thuis. Niet de stroom vretende variant, maar één om tijdelijk overtollige energie op te slaan.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Dirck

20 jul 2015, 13:23 0 x

Hennep, naast de wiet is die voor touw legaal, ik dacht eerst dat je in het verkeerde topic zat en Humor bedoelde maar toch goed gevonden.
Ga wel kijken want ik wil alleen maar van die accu af....

Goedkope grondstof en bedankt.
EricA2CS

21 jul 2015, 22:32 0 x

Bedankt, maar de normale accu auto, ja je hebt ervaring met uren laden tenminste...en ook de kosten onderweg al of was het auto van de zaak en baas betaalde wel?

Je mag jou ervaring van zowel goede als slechte punten wat mijn betreft hier best lozen, ook als je het niet met me eens bent, daar leer ik juist van.
Kritiek is goed want ook ik kan dan mezelf verbeteren, want nu draaf ik wel eens te ver door!
Ampera was inderdaad auto van de zaak, maar ondanks tankpas heb ik mijn best gedaan de auto te gebruiken zoals hij bedoeld was. De uren laadtijd (snelladen kon niet) vond ik persoonlijk prima mee te leven. Veel ritten lagen binnen het elektrisch bereik. Maar door de motor als noodaggregaat, accu's en niet lichte basis was de auto 1600kg. Als de A2 met genoeg accu-capaciteit voor 100km elektrisch rijden binnen de 1100 kg kan blijven, dan zou ik ervoor tekenen. Moet ik verder rijden, dan kan ik mijn andere auto tenminste weer even uitlaten. Die luxe heeft natuurlijk niet iedereen, maar binnen een termijn van enkele jaren heb ik geen illussies over een revolutionaire betere techniek voor elektrische auto's. De industrie zou het denk ik zelfs tegenhouden om alle huidige plugins niet in een klap waardeloos te maken. Mijn advies daarom: evolutie, geen revolutie. Evolutie zit al in de A2, veel lichtere basis dan de meeste huidige elektrische auto's.
Dirck

22 jul 2015, 05:23 0 x

Eco of Euro? Ja, vele willen wel maar gaan pas over als het geld opleverde dus het belastingvrij blijven en nog leuk rijden.
Met de meeste particulier gekochte Ampera is dat niet echt rendabel, die zijn nog duur en deze hybride is dus met belasting en hoe berekenen ze nu die 1600 kg auto, vermoedelijk zonder accu dus 1200 kg belasting en dan zit je flink aan de prijs.
Ik verwacht dat alle lease bakken weg gedaan worden en de nog weinig afgeleverde ook zullen verdwijnen.

De puur op stroom rijdende zonder hulp motor, BMW laat duidelijk zien dat die goedkoper zijn en nog de belastingvrij regels nu...
Die met hulp motor zal dus nauwelijks meer rendabel zijn....

Met een los agregaat achterin die BMW is goedkoper en je kunt dan ook met benzine iets laden....
Mag natuurlijk niet maar in theorie is dat mogelijk...
Stank in je auto + lawaai van losse in bagage, zal niemand doen.. of voor grap om te testen...

Mijn enige doel is de huidige zware en dure accu aan te passen zodat de vol op stroom rijdende weer meer kansen kreeg.
En dat is naast gewicht en daarmee ook gelijk lager stroom verbruik kreeg is leuk meegenomen.....

En het sneller kunnen laden, ja, voor jou was het geen punt maar andere willen wel die mogelijkheid hebben.
Vooral als je geen eigen parkeerplaats hebt en weet wat het langs de weg kost en thuis goedkopere stroom is, en bij de grotere werkgevers... ja die hebben nog lagere stroomprijzen!

Een groot verbruiker als Ikea zou dus voor dit soort auto's in plaats van commerciële aansluiting ook tegen kostprijs dit kunnen doen!

Kom de fam. Lubbers, die van Ruud dus met lastige dure autoweg plekken te zitten, maar concurrentie zou best goed zijn.

Maar eerst maar eens verder gaan met ontwikkelen van betrouwbare stroom bron en dan zie ik later rest wel.
foppe

22 jul 2015, 09:58 0 x

Het is energiebron Dirck, stroombron is wat anders. :-t
Dirck

22 jul 2015, 18:07 0 x

Augustus 2014, ja @Audifansinds1971 schreef een link...
na meerdere keren goed lezen en vooral veel zoeken...
Met grafeen is er meer gevonden, hoger rendement voor opslag dan hier genoemd, en ik zie dat ik door dom toeval tot nu toe mits is geen fouten maakte boven zit!

Ik laat daarom de hand gemaakte condensatoren in keukenrol formaat dus de door hun genoemde super condensatoren testen!
In Eindhoven en hoe is dat rendement en is mijn per ongeluk fout de opvolger van het veel belovende Grafeen?

Ik weet het niet en laat liever anderen oordelen of ik een kans heb of niet.
Een lichtere opslag die sneller kan laden, dat zou de doorbraak zijn, maar ook de €fteling is nu zo duur geworden dat alleen voor de sprookjes bezoek ik dat park niet meer...
Jammer voor de tweeling van 4 jaren oud, maar een 8 baan park met bijbehorende prijzen heeft niets meer met Anton Pieck te maken helaas....

@ Eric, ja ben het met je eens, dit is een auto ontworpen voor de accu maar nooit helaas geleverd...
Maar met de huidige nu leverbare techniek is het leuk maar net niet genoeg voor echt groot succes, daarom mijn plan om met enkele Universiteiten verder te zoeken en je weet maar nooit...
Dirck

01 aug 2015, 16:49 0 x

A2€ is klaar?

Ja schrik niet, u mag komen proef rijden en met een iets andere bodem is het met kleine accu er onder, Conrad Subaru Impreza van kleinkinderen was gesneuveld en daarom maar onder de achterzijde van deze A2 model 1:30 gedaan...

Hij rijd en is bestuurbaar maar wel met 1 voorwieltje en de 2 zichtbare zweven dan een beetje, net als de achter wielen...

Op ongeveer halve mm boven de grond als deze vlak is.
Leuk grapje natuurlijk maar nu de schaal 1:1 nog...

En wil mijn persoonlijke vriend **Pocoloco** geen commentaar op de vreselijke laag metallic lak geven van deze!

Helaas nog geen condensator gevonden in deze maat, maar zou in theorie wel kunnen....

;) ) :) >- :bz \m/ > :) ~O) :@ ) =(( :ar!
Plaats reactie