Het gaat niet om de remschijf (daar zit een conisch gat in) maar om de naaf achter de remschijf.Dit is goed voor massief aluminium om daar zware bouten in te zetten...
Maar de remschijf is al hard en moet je het eerst nog iets uitboren..
Een tap setje is dan toch beter, ik heb dit ooit in een Eiken tafel gedaan om in het massieve blad poten te schroeven... wel vrij prijzige ringen maar werkte wel!
Remschijven vóór vervangen
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Het gaat niet om de remschijf (daar zit een conisch gat in) maar om de naaf achter de remschijf.<blockquote class="Quote" rel="Dirck">Dit is goed voor massief aluminium om daar zware bouten in te zetten...
Maar de remschijf is al hard en moet je het eerst nog iets uitboren..
Een tap setje is dan toch beter, ik heb dit ooit in een Eiken tafel gedaan om in het massieve blad poten te schroeven... wel vrij prijzige ringen maar werkte wel!
</blockquote>
Correct.
Bedankt voor de tip Peter.
Misschien is een andere naaf nog goedkoper.
Overigens is het niet zo dat als je de velg demonteerd de remschijf eraf valt. Deze zit goed tussen de remblokken geklemd. De remschijf kan alleen iets verdraaien.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Je loopt altijd een risico dat er rommel tussen het aanlegvlak van de remschijf en de naaf terechtkomt tijdens de wielenwissel. Gevolg kan trillingen zijn tijdens het remmen ...
Je zou even met een garage kunnen overleggen. Die hebben wel vaker met dit soort problemen
te maken en hebben wellicht het gereedschap er voor liggen ...
Je zou even met een garage kunnen overleggen. Die hebben wel vaker met dit soort problemen
te maken en hebben wellicht het gereedschap er voor liggen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Weten jullie hoeveel auto,s zo,n schroef niet hebben , zal me niet al te druk er om maken gekkie.
Met wielen wissel kan er niets tussen komen .
Gelukkig voel ik mij niet meer alleen :-hIk mis er ook 1 bij de 3L![]()
@Peter_Audi_A2 Dat wil niet zeggen dat ik je tips niet serieus neem hoor.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb bij mijn eigen A2 niet gecontroleerd of beide borgschroeven in de remschijven aanwezig zijn, als ik eraan denk bij de zomer/winterwissel ... 

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Inderdaad hebben heel veel auto´s deze schroef niet.
Als hij afbreekt dan ga ik geen eens de moeite nemen van het uitboren o.i.d.
Je moet alleen goed controleren dat het afgebroken stukje niet uitsteekt zodat hij niet de schijf ¨optilt¨ als hij verdraaid is en het gaatje niet meer voor het afgebroken boutje zit.
Wees ook voorzichtig met slaan tegen de schijf, bij erg veel geweld zou het kunnen dat je de wielnaaf net ff te hard raakt en deze iets krom is.... heb je dan later weer plezier van want na een paar keer hete remmen kan de schijf vervormen en de schijf de vorm van de naaf aanhouden en dus ook krom zijn en dat geeft trillende remmen...
Probeer met een dikke drevel een klap op de bout te geven en het liefst een dikke kruiskopschroevendraaier waar je een ringsleutel op kan zetten en ander een waterpomptang, dan kun je een beetje kracht zetten.
boutje weer met een beetje vet monteren.
Als hij afbreekt dan ga ik geen eens de moeite nemen van het uitboren o.i.d.
Je moet alleen goed controleren dat het afgebroken stukje niet uitsteekt zodat hij niet de schijf ¨optilt¨ als hij verdraaid is en het gaatje niet meer voor het afgebroken boutje zit.
Wees ook voorzichtig met slaan tegen de schijf, bij erg veel geweld zou het kunnen dat je de wielnaaf net ff te hard raakt en deze iets krom is.... heb je dan later weer plezier van want na een paar keer hete remmen kan de schijf vervormen en de schijf de vorm van de naaf aanhouden en dus ook krom zijn en dat geeft trillende remmen...
Probeer met een dikke drevel een klap op de bout te geven en het liefst een dikke kruiskopschroevendraaier waar je een ringsleutel op kan zetten en ander een waterpomptang, dan kun je een beetje kracht zetten.
boutje weer met een beetje vet monteren.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Ik heb het precies zo gedaan Ronald.
Eén remschijf lukte uiteindelijk wel en heb ik het nieuwe schroefje voorzien van een beetje kopervet.
Ik heb inderdaar wel behoorlijk lopen rammen op de oude schijven, maar tot nu toe ondervind ik gelukkig geen problemen met de nieuwe schijven.
Vrijdag wordt Tweety APK-gekeurd.
Eén remschijf lukte uiteindelijk wel en heb ik het nieuwe schroefje voorzien van een beetje kopervet.
Ik heb inderdaar wel behoorlijk lopen rammen op de oude schijven, maar tot nu toe ondervind ik gelukkig geen problemen met de nieuwe schijven.
Vrijdag wordt Tweety APK-gekeurd.