Motormanagementlampje spontaan

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
anne_64

16 aug 2015, 10:33 0 x

Hallo allemaal,

Kort geleden heb ik mij voorgesteld omdat ook ik over ben gestapt op een Audi A2. Vanaf de aankoop werd ik geconfronteerd met het onregelmatig draaien van de ventilatie wanneer de climatcontrol is geactiveerd en onlangs brandt het motormanagementlampje i.v.m de EGR klep welke tweeling terugstroom realiseerde. Nadat ik het forum heb geraadpleegd ben ik eerst aan de slag gegaan met de EGR klep. Klep zelf is gemakkelijk te demonteren maar het pijpje wat eraan zit gemonteerd is een lastiger verhaal. Aangezien ik jaren heb gevaren op Onderzeeboten en tevens daar gesleuteld te hebben aan complexe systemen welke op de meest vreselijke plaatsten zitten gemonteerd was dit goed te doen. Na het verwijderen van de roetaanslag op de EGR klep en het controleren op dichtslibben van het pijpje heb ik de boel weer gemonteerd. Vervolgens de storing uitgelezen en gereset. Na 10 minuten proefrijden licht het irritante gele lampje weer op. Storing wederom uitgelezen en weer problemen met de terugstroom uitlaatgassen (EGR klep) met deze wetenschap ben ik op zoek gegaan naar een andere EGR klep. In tussentijd heb ik de regeleenheid(Kachelweerstand) besteld en ben vervolgens met frisse moed begonnen met het demonteren van het dashboardkastje. Nadat ik de ventilatormotor heb gescheiden kon ik bij de weerstand welke in het ventilatiekanaal zit bevestigd. Met enig kunst en vliegwerk deze vervangen, getest en wederom ingeklaard gezet. Nadat alles weer op z'n plaats zat heb ik de motor gestart en de climatcontrol op diverse temperaturen gecontroleerd en de blower blaast nu normaal lijdt nu geen eigen leven meer. Nadat ik even op mijn dashboard had gekeken blijkt het irritante gele lampje uit te zijn. Ook nadat ik de motor had uitgezet en weer had aangezet en even een proefrit had gemaakt. Het blijkt dat de storing nu verdwenen is. Op zich ben ik daar heel happy mee maar kan de link tussen deze 2 storingen niet leggen. Nu zag ik op dit forum dat er meer storingen gerelateerd zijn aan de EGR klep waarbij men snel overweegt om deze kostbare klep te vervangen terwijl er misschien iets anders aan de hand is. Misschien is er iemand die dit kan toelichten. Verder kan ik jullie melden dat ik een zeer tevreden Audi A2 rijder ben. Ik zal binnenkort even wat foto's uploaden om mijn aankoop met jullie te delen.
Dirck

16 aug 2015, 11:38 0 x

Bedankt, ik zocht in Lambda sonde, niet bepaald gratis en reinigen met remmen reiniger van ERG klep.
Ik zal eens kijken omdat het Airco filter na wisselen wel erg vol zat met rommel....
Audi_gekkie

16 aug 2015, 15:04 0 x

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat deze 2 storingen iets met elkaar te maken hebben.
Mijn interieurfan leed ook een eigen leven en ik heb die 2e storing nooit gehad.
Meer forumleden hebben de kachelweerstandmoeten vervangen en ddarbij heb ik nooit gelezen dat ze ook het motormangementlampje hadden branden.
Ik denk dus dat het toeval is dat die uit is en dat die melding terug komt.
anne_64

16 aug 2015, 18:40 0 x

Nee, ik ook niet daarom heb ik ook de vraag gesteld of iemand dit kan verklaren. Zo is er ook een voorbeeld met een remlicht schakelaar die ook een storing genereert waarbij de diagnose ook aangeeft dat dit aan de EGR klep ligt. Heel merkwaardig!
anne_64

16 aug 2015, 18:45 0 x

Ik moet wel even toelichten dat het motormanagementlampje lampje al brandde nadat de storing EGR zich voordeed. Nadat ik deze had schoongemaakt wederom gereset maar helaas na 10 minuten rijden trad dezelfde storing weer op. Ik had ook nog de Kachelweerstand storing maar deze wordt niet aangegeven in de diagnose. Na het vervangen van de weerstand is de storing in het management opgelost. Misschien niet te verklaren maar ik ben in ieder geval de storing kwijt.
Kye a2

16 aug 2015, 22:03 0 x

Ik weet dat oa bij fiat (ducato/scudo) wel een motorstoring wordt veroorzaakt als er een probleem is met de airco en of verwarming. Dit ivm motortoerental regeling.
Misschien kan koop9 dit voor de a2 ook bevestigen.
Dirck

17 aug 2015, 09:51 0 x

Volgens schema op de DVD is de A2 Airco op meerdere manieren gekoppeld aan de motor en buitentemperatuur... dus die geregelde zit wel op een bepaalde manier aan motor vast....

Hoe weet ik niet precies maar er zitten diverse koppelingen in de motor en airco besturing onderling volgens het schema.
anne_64

30 aug 2015, 19:04 0 x

Helaas heeft het niet lang mogen duren want de melding heeft zich ondertussen weer voorgedaan. Toch maar de EGR klep vervangen. Dan zou je denken dat de storing verholpen moet zijn maar het tegendeel is waar. Sterker nog, het lampje EPC begon ook op te lichten. Vreemd genoeg zijn we nu een aantal dagen verder en is de storing vanzelf opgeheven en tot nu toe ziet het er goed uit. Verder rijdt het karretje als een zonnetje. Het is wel vaker aangegeven in dit forum hoe vaker je er in rijdt hoe meer je van deze auto begint te houden.
Onlangs constateerde ik dat de achtergrond verlichting in de lichtschakelaar steeds minder begint op te lichten. Tijd om daar de verlichting in te vervangen. Is er iemand die weet hoe ik deze schakelaar kan verwijderen om de lampjes te vervangen?
Audi_gekkie

30 aug 2015, 19:54 0 x

Zet de schakelaar op nul stand (verlichting uit) de knop ingeduwd houden en draai naar naar rechts en trek 'm naar je toe.
Zo komt de hele schakelunit uit het dashboard.

De ledsjes vervangen is een ander verhaal. Dit is zeker voor een amateur bijna onmogelijk.
Er is op dit forum wel ergens iets over beschreven, maar weet even niet waar. Maak gebruik van zoekfuntie binnen dit forum.
Bij mij gaan de lampjes soms ook uit, maar ik laat het voorlopig zo.
Een andere unit kopen is makkelijker.
anne_64

30 aug 2015, 20:38 0 x

Hartelijk bedankt voor de toelichting. Omdat in mijn vorige auto normale kleine lampjes zaten welke op het prisma principe werkte ging ik ervan uit dat dit hier ook zo werkte. Vreemd eigenlijk dat de ledjes ter ziele gaan want deze gaan eigenlijk nooit defect.
Eerst maar even de unit eruit halen en dan eens even kijken wat we tegenkomen.
Plaats reactie