Audi¬¬_gekkie schreef:
Hallo Maarten met je unieke A2, welkom hier.
Wat bedoel je met "• Motor omgebouwd naar AUDI uitvoering"?
Verbruik valt mij tegen voor een 3L, maar dat komt ongetwijfeld door de vele paarden die ongeduldig staan te trappelen onder de kap
Je rijdt met 165/70/14 banden, maar je zou naar 165/80/14 kunnen. Lagere toeren, beter verbruik, hoger veercomfort en iets hogere topsnelheid.
Heel veel plezier met je unieke auto en op dit forum.
Wil je nog wat foto's plaatsen?
Hallo Audi_gekkie,
Hierbij wat historie van mijn auto. In mei 2012 is de auto gekocht in Duitsland.
De auto zag er goed uit en had toen 105.000 (echte) kilometers gelopen. Bij de proefrit bleek dat de motor goed liep en dat deze krachtiger was dan gebruikelijk is voor een AIDI A2 1.2TDI. Bij inspectie bleek dat er een LUPO 1.2TDI motor in lag. De handelaar had de auto overgenomen van een AUDI dealer. Vermoedelijk had de vorige eigenaar een kapotte motor gehad, (vermoedelijk vanwege problemen met de getande riem) en had men er een complete LUPO motor ervoor in de plaats in de auto ingebouwd.
Na invoer is de auto direct naar Jos Bruyninckx in Dieverbrug gegaan en heeft daar een grote beurt gehad. Hierbij is uit voorzorg o.a. de ketting van de aandrijving, van de blansas en oliepomp, en de getande riem vervangen. In overleg is besloten om ook de carterpan te vervangen door een exemplaar met olieniveausensor (standaard bij AUDI A2), is er een nieuw oliefilterhuis geplaatst waardoor er olie bijgevuld kon worden via het serviceluik in het voorfront en is de olieniveaumeting met de peilstok aangepast zodat dit ook via het serviceluik kon plaatsvinden. (standaard bij AUDI A2 ).
Voor wat de keuze van de bandenmaat betreft heb je theoretisch gezien gelijk maar voor ons was de keuze voor onze maat van de banden, in het licht gezien van onze doelstellingen de meest juiste. Het is namelijk zo dat het onze doelstelling was om een auto te krijgen die qua rijgedrag ongeveer gelijkwaardig zou zijn aan een AUDI A2 1.4TDI 90Pk.
Ik heb de nodige tijd besteed aan het zoeken naar informatie en technische mogelijkheden om dit te kunnen bereiken. Deze heb ik voor een groot deel kunnen vinden op het Duitse forum "AUDI A2 Freunden". Het ging over toegepaste techniek, ervaringen met aanpassingen en adviezen hoe bepaalde dingen konden worden gerealiseerd. Gebruik makend van de kennis, ervaring en expertise van Jos Bruyninckx hebben wij samen dat kunnen realiseren en zijn wij ervan overtuigd dat met de keuze van de banden, de modificaties aan de motor en onderstel wij het voor ons optimale resultaat hebben bereikt. Het was voor ons beide een leuk leerproces.
Het resultaat is nu dat ik een auto rij die qua rijgedrag veel weg heeft van die van een AUDI A2 1.4TDI 90Pk. Ik kan het weten omdat ik een tijdje met zo'n auto heb gereden. Bovendien heb ik daarbij een automatische versnellingsbak en kan ik, in de "ECO" stand gemakkelijk een gebruik van 1 liter diesel op 30 Km halen.
Jos en ikzelf zijn tevreden met het behaalde resultaat.
Binnenkort zal ik een aantal foto's maken van mijn AUDI A2 1.2TDI en deze plaatsen op dit forum, zodat je een indruk kunt krijgen van het resultaat.