Oliepeil te laag signaal / melding.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
In een 1.4 AUA blokje gaat 3,3 liter olie (incl. filtertje). Nu gaf gisteren de A2 een oliepeil te laag signaaltje af. Gecheckt, en inderdaad, de oliepeilstok gaf niets meer aan. Dus ik eerst een half litertje erbij gegooid, melding blijft en nog niets te zien op de stok. Weer een half litertje erbij, melding blijft en op de stuk nu wat olie. Nog wat olie erbij, peil staat nu tussen max en min, maar signaal blijft. Dat is irritant.
Kun je dat weg resetten (zoals SERVICE melding)?
En wanneer gaat dat signaal eigenlijk af?. Hoeveel olie zit er dan nog in het blokje? In de handleiding staat niets erover, althans heb het niet kunnen vinden.
Kun je dat weg resetten (zoals SERVICE melding)?
En wanneer gaat dat signaal eigenlijk af?. Hoeveel olie zit er dan nog in het blokje? In de handleiding staat niets erover, althans heb het niet kunnen vinden.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Normaal gaat de melding weg bij het openen en sluiten van de serviceklep.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Rinus dit betekent dat er meer dan een liter te weinig in carter zat, dan zou je toch dit bij optrekken moeten horen vooral bij snelheid maken en meer lawaai gaat maken?.
Neem aan dat je weet dat oliepeilen niet zo makkelijk gaat bij A2.
Denk dat de sensor defect is, of stekkertjes vuil er daardoor andere weerstand geeft ?
Normaal zou hij bij circa 300- 400 cc al lang moeten piepen namelijk en oliekannetje weergeven.
Als ik jou was eerst ook uitlezen.
Bij vervanging sensor moet olie weer eruit en zal dit gewoon vervangen door nieuwe verse olie.
Succes
foto van verschillende symbolen olie indicatie kannetje met karteltand met tekst sensor defect.. en 1 van olie te laag niveau.

Neem aan dat je weet dat oliepeilen niet zo makkelijk gaat bij A2.
Denk dat de sensor defect is, of stekkertjes vuil er daardoor andere weerstand geeft ?
Normaal zou hij bij circa 300- 400 cc al lang moeten piepen namelijk en oliekannetje weergeven.
Als ik jou was eerst ook uitlezen.
Bij vervanging sensor moet olie weer eruit en zal dit gewoon vervangen door nieuwe verse olie.
Succes
foto van verschillende symbolen olie indicatie kannetje met karteltand met tekst sensor defect.. en 1 van olie te laag niveau.

"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja, het is NIET de olie sensor indicator. En ja, ik weet dat olie peilen bij de A2, elegant gesteld, nou niet 1,2,3 de meest gebruiksvriendelijke is. Dat is bij mijn 80's toch een stukkie beter geregeld, hahahaha.
Ik kijk vanavond wel wat de auto doet. En ik peil het niveau wel weer even. Ga er uiteraard niet gedachteloos olie bij blijven kieperen. Dan doe je echt kwaad. En anders laat ik de auto wel even uitlezen.
To be continued....
Ik kijk vanavond wel wat de auto doet. En ik peil het niveau wel weer even. Ga er uiteraard niet gedachteloos olie bij blijven kieperen. Dan doe je echt kwaad. En anders laat ik de auto wel even uitlezen.
To be continued....
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Auto staat bij de garage. Oiliepeilsensor is vervangen, en ook de carterontluchtingsbox. De kunststof en pakking hiervan was broos geworden, en hij lekte iets olie. Raar, dat een fabrikant zoiets van kunststof maakt. Een onderdeel dat het voor z'n kiezen krijgt qua temperatuurwisselingen in een motorruimte, en waar vloeistoffen door lopen. Dat is funest voor kunststof.
Maar tijdens controle bij de garage is nu het oude probleem van onregelmatig lopen ook weer terug (motormanagement lampje springt weer aan), uitgelezen en weer onregelmatig vonken op de cilinders. Is weer gereset (kan toch niet de derde bobine zijn die het begeeft?) Het gebeurt alleen maar bij langer stationair draaien. Als je gelijk weg rijdt, is er niets aan de hand. Ze zijn het vandaag aan het testen. Blij, dat ze het nu zelf gezien hebben. En ik heb ook maar gelijk gezegd, dat de auto, sinds de aanschaf al, moeilijk start als de motor "lauw" is, dus tussen de 30 en 70 graden ongeveer. Ik weet haast zeker, dat beide zaken met elkaar te maken hebben.
Wat zijn mijn Audi 80's toch probleemloos, wat dat aangaande. En niet zo complex.
Maar tijdens controle bij de garage is nu het oude probleem van onregelmatig lopen ook weer terug (motormanagement lampje springt weer aan), uitgelezen en weer onregelmatig vonken op de cilinders. Is weer gereset (kan toch niet de derde bobine zijn die het begeeft?) Het gebeurt alleen maar bij langer stationair draaien. Als je gelijk weg rijdt, is er niets aan de hand. Ze zijn het vandaag aan het testen. Blij, dat ze het nu zelf gezien hebben. En ik heb ook maar gelijk gezegd, dat de auto, sinds de aanschaf al, moeilijk start als de motor "lauw" is, dus tussen de 30 en 70 graden ongeveer. Ik weet haast zeker, dat beide zaken met elkaar te maken hebben.
Wat zijn mijn Audi 80's toch probleemloos, wat dat aangaande. En niet zo complex.
Raar ?? Moet je eens bij de nieuwe auto,s onder de kap kijken ,de zuigers zijn nog net geen plastic.Auto staat bij de garage. Oiliepeilsensor is vervangen, en ook de carterontluchtingsbox. De kunststof en pakking hiervan was broos geworden, en hij lekte iets olie. Raar, dat een fabrikant zoiets van kunststof maakt. Een onderdeel dat het voor z'n kiezen krijgt qua temperatuurwisselingen in een motorruimte, en waar vloeistoffen door lopen. Dat is funest voor kunststof.
.

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja, daar heb je gelijk in. Maar we hebben hem weer terug. Ze hebben niets uit kunnen lezen, alles was goed. Bij koude motor en bij motor op bedrijfstemperatuur werden de juiste temperaturen door gegeven aan het management door de temp sensor. Alleen in de lauwe fase, dus zeg tussen de 40 en 70 graden, en daar gaat het vaak mis, kunnen ze niets uitlezen en ze weten dus ook nog steeds niet, waardoor het slechte starten in die fase vandaan komt. Bijzonder geval dus. Maar om zomaar allerlei zaken te gaan vervangen, zonder dat je weet, waar het nu precies inzit, dat gaan we ook niet doen. Dus misschien moeten we er maar mee leven. We zijn ook ondertussen al weer meer dan genoeg kwijt ondertussen aan de A2 en we hebben echt wel al meerdere malen op het punt gestaan, om afscheid ervan te nemen. Vrouwlief zegt wel eens...ik wilde een modernere auto om geen kwalen te hebben, en juist met een modernere auto heb ik ze gekregen. Jij hebt nooit wat met die oude dingen van jou. Ja, haar liefde voor de A2 heeft het af en toe wel zwaar te verduren.
Volgens mij is het onzin dat de temp sensor niet uit te lezen is voor lage temperaturen.
Heb je wel eens dat het temperatuur klokje in je dashboard soms in één keer naar 0 springt en weer terug? Dan is het sowieso een defecte temp sensor.
Heb je wel eens dat het temperatuur klokje in je dashboard soms in één keer naar 0 springt en weer terug? Dan is het sowieso een defecte temp sensor.
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
- Locatie: Sliedrecht
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Idd. Dat is onzin. Als ik naar misfires kijk zit een Meetklokje verderop ook een veld voor de temperatuur dat ik op elke temperatuur kan zien. Bij lopende motor zie je de remperatuur zelfs oplopen._