Oliepeil te laag signaal / melding.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 nov 2015, 09:00 0 x

Het metertje op het dashboard doet gewoon keurig zijn werk. Loopt netjes vloeiend op tot aan 90 graden. En ze zien ook de temp gewoon oplopen. Dat gaat gewoon goed. De misfires gebeuren dus alleen tijdens de opwarmfase, en alleen als het blok stationair draait. Dan gaat eerst het blokje een beetje onregelmatig lopen, en dan gaat op den duur ook het managementlampje branden. Maar niet altijd, hoor. Het gebeurt dus niet, als je gewoon wegrijdt. Is het blok op bedrijfstemperatuur, dan gebeurt er ook niks meer en loopt het netjes.Als de misfires gemeten worden, zegt hij ook niet, waarom het blok misfired. Dus er komt geen onderliggende melding. Voor dit fenomeen zelfs bij de Audi dealer geweest om hem uit te lezen, en daar kwam dus ook niets uit. Het is als een soort spookfenomeen. Je ziet dat het gebeurt, maar je meet niets uit, tot dat het echt fout gaat, en er wel een melding komt.

Maar afgezien daarvan, is ook nog niet het feit verklaard, waarom de auto tijdens de "lauwe" fase zo slecht aan wil slaan. Dat doet de auto al vanaf het begin dat we hem hebben. We hebben het zelfs 1 keer gehad, dat de auto de hele dag in de zon geparkeerd stond (in Oostenrijk tijdens die tropische periode dit jaar), en dat bij onze terugkomt (zeker 10 uur later) de auto niet meer wilde starten. Ja, na 20 keer of zo. Dat is gelukkig maar 1 keer voorgekomen. Maar ik geloof wel ondertussen, dat beide fenomenen met elkaar te maken hebben.

Hoe dan ook, ik heb persoonlijk er wel een soort van haat-liefde verhouding door gekregen met de A2 tijdens de jaren die we hem hebben. Met alle auto's, die ik ooit in het verleden heb gehad, dit soort fratsen nog nooit meegemaakt. En voor de hobbyist, die ik ben, vind ik het ook geen "vriendelijke auto" als het op zelf onderhouden gaat. Het is allemaal zo vol en compact in het neusje. Veel dingen die ik bij mijn andere auto's wel doe, besteed ik uit als het de A2 betreft, gewoon omdat ik er niet lekker bij kan.

En we zijn niet de enige, met dit soort spookfenomenen. ik sprak laatst iemand in de parkeergarage, die ook een A2 (van ongeveer hetzelfde bouwjaar had), en die had ook allerlei zaken, die men maar niet kon vinden. En ook het slechte starten als de motor nog lauw was. Dat was gelijk een punt van herkenning. De beste man was het ondertussen ook behoorlijk zat, wat ik zo uit zijn woorden opmaakte, en de auto stond op de nominatie om verkocht te worden.
Nijssen

18 nov 2015, 11:49 0 x

Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen? Of misschien gare bougies? Misschien dat je ook in die hoek moet kijken...
Rinus

18 nov 2015, 20:09 0 x

Benzinefilter laatste beurt vervangen. Bougies een half jaartje geleden, incl. de kabels.
Audi_gekkie

18 nov 2015, 23:58 0 x

@Rinus je hebt het nu over een probleem die niet overeen komt met je gestarte topic.
Wellicht een nieuwe aanmaken?

Ik volg de problemen al een tijdje en mijn vermoeden is een vacuümlek.
Vooral bij stationairtoerental is deze vacuüm het hoogst. Doordat je motor langzaam opwarmt, wordt het lek gedicht door uitzetting van materiaal. Je zou de klachten in de winter ook langer moeten hebben dan in de zomer.

Een vacuümlek verklaard het slechte starten en de misfires.
Rinus

19 nov 2015, 10:33 0 x

Een tip, die ik meeneem Gekkei !! Hoewel ik ook andere verschijnselen ken, als er een vacuumlek zou zijn. We hebben ook nog even zitten denken aan een niet helemaal lekker functionerende Hall / nokkenas sensor .A.s. zaterdag neem ik de auto mee op een grote rit, dus we gaan kijken hoe die zich gedraagt. En je hebt gelijk, ik mix beide zaken nu in een topic.
Plaats reactie