Versnellingsbak in P: Bak blokkeert de wielen niet en start niet in P stand
- luukske
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Je moet de onderste bout losdraaien een m13 bout van de gangsteller. deze is verstelbaar en die zet je weer vast na het inleren op een bepaalde positie alles is terug te zien bij gerrit speek:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_basis ... 3l-a2.html
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_basis ... 3l-a2.html
Als je auto niet meer in P start kan je een basisinstelling laten doen voor je schakelsysteem. MAAAAAR hele grote kans dat je geleidebus waar de koppeling op heen en weer gaat naar zijn grootje is. Hierdoor ontkoppelt de auto niet lekker meer. Je koppeling word bediend door een hydrolische koppelingscillinder die met flink wat bar dit doet. Met andere worden veel kracht.
Als je de basisinstellingen doet kan het twee kanten op gaan. De auto komt door de basisinstellingen heen en hij rijdt weer goed. Als je minder geluk hebt dan krijg je de koppeling niet meer binnen de marges met als gevolg dat het klaar is. Je auto doet niks meer en schakelt niet meer. Je krijgt een RTFM foutcode tijdens de basisinstellingen. Hierna moet de auto gesleept worden naar een garage die verstand heeft van 3L's.
Wat je kan doen is gewoon lekker blijven rijden zolang hij gewoon netjes schakelt! Dat de auto niet meer in zijn P stand start is het signaal dat je geleidebus kapot is en/of nog erger kapot aan het gaan is. Als je zelf niet handig bent kost je dit een paar honderd euro. Bak moet er vanaf en je koppeling moet eruit. Meestal is de koppeling nog wel ok. De geleidebus van 6 euro is de boosdoener en moet vervangen worden. Meestal is het het verstandigste om je gehele koppeling ook te vervangen. Deze kost iets van 250 euro.
Als je de basisinstellingen doet kan het twee kanten op gaan. De auto komt door de basisinstellingen heen en hij rijdt weer goed. Als je minder geluk hebt dan krijg je de koppeling niet meer binnen de marges met als gevolg dat het klaar is. Je auto doet niks meer en schakelt niet meer. Je krijgt een RTFM foutcode tijdens de basisinstellingen. Hierna moet de auto gesleept worden naar een garage die verstand heeft van 3L's.
Wat je kan doen is gewoon lekker blijven rijden zolang hij gewoon netjes schakelt! Dat de auto niet meer in zijn P stand start is het signaal dat je geleidebus kapot is en/of nog erger kapot aan het gaan is. Als je zelf niet handig bent kost je dit een paar honderd euro. Bak moet er vanaf en je koppeling moet eruit. Meestal is de koppeling nog wel ok. De geleidebus van 6 euro is de boosdoener en moet vervangen worden. Meestal is het het verstandigste om je gehele koppeling ook te vervangen. Deze kost iets van 250 euro.
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
### Het verdient geen aanbeveling om met een kapotte geleidebus door te rijden. De brokstukken kunnen tussen de drukgroepvingers blijven steken. Koppelen gast slecht en de gangsteller ramt door de versnellingen zonder dat de koppeling goed ertkt. Bakrevisie !!!
Zo heb ik het ook van Ecomotive in Hhw begrepen (geen aandelen, alleen prettige ervaring).
Gangsteller koppeling bak moeten fijn werken. De gangsteller corrigeert met zijn kracht wanneer er iets mis is en sloopt dan zichzelf en de bak. Doorrijden bij twijfel is dus niet verstandig, want sloopt.
Gangsteller koppeling bak moeten fijn werken. De gangsteller corrigeert met zijn kracht wanneer er iets mis is en sloopt dan zichzelf en de bak. Doorrijden bij twijfel is dus niet verstandig, want sloopt.
Nog een toevoeging op dit verhaal; naast de basisinstellingen corrigeert de schakelcomputer zichzelf ook tijdens het rijden waardoor de verschillende toleranties van de gangsteller nog fijner worden afgeregeld. Hierdoor zou het ook goed kunnen dat de auto ineens weer wél start in de Stop stand, terwijl deze dat niet deed direct na de basisinstellingen. Dit heb ik zelf ook een aantal keer gehad. Basisinstellingen nog een keer doen wil ook wel eens helpen als je het meteen opgelost wilt hebben (moet je wel zeker weten dat hij erdoor komt, anders heb je een niet rijdende auto).
Normaal gesproken hoort de bak wel in een versnelling te gaan op het moment dat je 'm in de Stop stand zet, als hij in de vrij blijft start hij niet in de Stop stand. Het schakelen moet na basisinstellingen zonder herrie verlopen, eigenlijk vrijwel geluidsloos gaan, anders heb je speling op de hevels, of een geleidebus-probleem.
Normaal gesproken hoort de bak wel in een versnelling te gaan op het moment dat je 'm in de Stop stand zet, als hij in de vrij blijft start hij niet in de Stop stand. Het schakelen moet na basisinstellingen zonder herrie verlopen, eigenlijk vrijwel geluidsloos gaan, anders heb je speling op de hevels, of een geleidebus-probleem.
- Simon_Templar
Die bak van de A2 is wel een vreemd ding.
Toen ik gisterenavond thuis kwam kreeg ik nog een brain wave, even het knopje van de ASR aan en uit gezet.
Bak blokkeert de wielen weer en hij start weer in z'n P.
Schiet mij maar lek.
Maar goed, ga hem toch maar even laten checken, voorkomen is beter dan genezen.
Toen ik gisterenavond thuis kwam kreeg ik nog een brain wave, even het knopje van de ASR aan en uit gezet.
Bak blokkeert de wielen weer en hij start weer in z'n P.
Schiet mij maar lek.
Maar goed, ga hem toch maar even laten checken, voorkomen is beter dan genezen.
- Simon_Templar
Nou, 'even' bij Ecomotive in H'hugowaard langs getuft en die hebben de boel uitgelezen en nog e.e.a. nagekeken maar er is eigenlijk niets gevonden dus dat is een hele geruststelling.
Moet hier dan ook even vermelden dat ik daar erg prettig ben geholpen en het onderzoek van het huis was, dus niets dan lof over de service.
( Ze hebben daar trouwens een paar erge leuke Lupo'tjes staan )
Moet hier dan ook even vermelden dat ik daar erg prettig ben geholpen en het onderzoek van het huis was, dus niets dan lof over de service.
( Ze hebben daar trouwens een paar erge leuke Lupo'tjes staan )
Die David is een super gozer.
en er verschillende keren geweest en heb er verschillende Lupo's/A2's gekocht.
Altijd prima afterservice.
Je probleem: wielen niet blokkeren in P stand, herken ik eigenlijk ook wel, maar stond er niet zo bij stil dat het een probleem zou zijn, Een A2 moet je altijd op de handrem sleuren, anders gaat dat belletje "pingen"
en er verschillende keren geweest en heb er verschillende Lupo's/A2's gekocht.
Altijd prima afterservice.
Je probleem: wielen niet blokkeren in P stand, herken ik eigenlijk ook wel, maar stond er niet zo bij stil dat het een probleem zou zijn, Een A2 moet je altijd op de handrem sleuren, anders gaat dat belletje "pingen"
Dat van de handrem altijd aantrekken zou ik niet doen. David vertelde dat de alu trommels dit niet fijn vinden, kans op vervorming. Ik parkeer mjn a2 1.2 altijd in de p stand, zo dattie niet 'in de cersnelling hangt'. Bedoel; op een vlakke ondergrond, of geblokkeerd in een putje.