Weblog Turbotrauma
- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
wat een drama, ingehaald worden door een focus 1.0 ecoboost.
Gek hoor, dat een 895 kg auto met 75 pk wordt ingehaald door een 1175 kg wegende focus met 125 pk.
En misschien lag er wel een 1.6 ecoboost in. (150 of zelfs 180 pk)
Een 1.4 is idd geen snelheidsmonster daar weet ik alles van. maar wat verwacht je nou?
De 0-100 in 12.3 seconden was bij de introductie in 2000 al een heikel punt.
De reviews spraken toen al van -eerder- 14 seconden in real life.
Als je hard wilt met een 1.4 16v moet je ook gewoon gas <b>blijven</b> geven...
https://www.youtube.com/watch?v=fKO_sq58Mjo
Gek hoor, dat een 895 kg auto met 75 pk wordt ingehaald door een 1175 kg wegende focus met 125 pk.
En misschien lag er wel een 1.6 ecoboost in. (150 of zelfs 180 pk)
Een 1.4 is idd geen snelheidsmonster daar weet ik alles van. maar wat verwacht je nou?
De 0-100 in 12.3 seconden was bij de introductie in 2000 al een heikel punt.
De reviews spraken toen al van -eerder- 14 seconden in real life.
Als je hard wilt met een 1.4 16v moet je ook gewoon gas <b>blijven</b> geven...
https://www.youtube.com/watch?v=fKO_sq58Mjo
- stefan74
Al gedaan toen ik in 2013 aan het kijken was voor een andere wagen<a rel="nofollow" target="_blank">pocoloco</a> schreef:
Leuk slomo filmpjeprobeer eens een keer in een FSI te rijden ,dan gaat er een andere wereld voor je open.
![]()

Er is altijd baas boven baas.
Heb uiteindelijk maar gekozen voor de brave 1.4 16v omdat ik bang was voor hoge reparatiekosten.
Een gereviseeerde turbo is niet goedkoop en de FSI's kunnen behoorlijk moeilijk gaan doen, lees dure reparaties.
Een 870 kg. 1.4 16v moet je vergelijken met een micra, swift, sirion etc. en dan steekt de 1.4 16v er met kop en schouders bovenuit. Niet eens zo zeer op motorisch gebied; gooi maar eens een deur dicht van een swift o.i.d vergeleken met een A2.
T 'is net een sardineblikje.
Je kan auto,s van 9000 euro niet vergelijken met een A2 die 25000 euro koste , ja japen klinken blikkerig tenzij je een lexus neem.
<br id="null">Maar als je vermogen zoekt in de A2 moet je echt de fsi of de 1.4tdi gechipt hebben ,de rest blijft sloom.

- stefan74
Wat ik nog het meest frustrerend vind met de 1.4 benzine is dat een stoplichtsprint tegen een citroen C1 niet te winnen valt.. de eerste meters zijn voor mij, maar daarna gaat ie me voorbij.
Die rotdingen hebben 62 pk maar zijn 50 kg lichter, en doen 100 in z'n 2.
Die rotdingen hebben 62 pk maar zijn 50 kg lichter, en doen 100 in z'n 2.
- Audi_gekkie
1.8T er in lepelen en je lacht zelfs de Panda-rijders uit. B)
Het is natuurlijk de taak van een columnist om zaken wat gechargeerd te schijven, maar Bas schrijft nu wel een beetje als een oude zeur. Natuurlijk bieden de turbo benzines en diesels een stuk meer koppel, maar om nou te zeggen dat je nu met een atmosferische 1.4 als een eend tijdens het jachtseizoen rondrijdt, kom op zeg. Er zit niet voor niets een versnellingsbak op. Gebruik dat ding ook waarvoor deze bedoelt is.
Of de 1.4 traag is, ik ervaar dat als behoorlijk subjectief. Het is zeker niet de snelste auto, maar ook zeker niet de langzaamste. Er zijn zoveel variabelen die bepalen of die lekker wegkomt of niet. Staat van het blokje, bandenmaat, tractie et cetera. Maar vooral de bestuurder zelf.
En over die C1's/Aygo's/108's. Op zich heeft de A2 een betere PK-gewicht ratio dan die drieling, maar niet veel beter. Ik merk alleen de die drielingen sowieso worden bereden alsof ze dagelijks in een achtervolging terecht zijn gekomen. Maar goed, ook al winnen ze het sprintje. Ik weet in welk interieur ik liever zit
Of de 1.4 traag is, ik ervaar dat als behoorlijk subjectief. Het is zeker niet de snelste auto, maar ook zeker niet de langzaamste. Er zijn zoveel variabelen die bepalen of die lekker wegkomt of niet. Staat van het blokje, bandenmaat, tractie et cetera. Maar vooral de bestuurder zelf.
En over die C1's/Aygo's/108's. Op zich heeft de A2 een betere PK-gewicht ratio dan die drieling, maar niet veel beter. Ik merk alleen de die drielingen sowieso worden bereden alsof ze dagelijks in een achtervolging terecht zijn gekomen. Maar goed, ook al winnen ze het sprintje. Ik weet in welk interieur ik liever zit