Alle lampjes branden bij het remmen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Thenotorious

11 aug 2016, 21:12 0 x

Beste forumleden,

Het lijkt net of het regent met mini-problemen bij mijn Audi A2, dus wederom een nieuwe. Ik heb sinds kort last van het volgende:
  • Alle lampen gaan branden als ik rem (inclusief instrumentlampen interieur) + stadslichten
  • Derde remlicht brandt constant als ik de lampen aanzet + de gewone lampen schijnen 'fel' (dus rem)
  • EPC lampje brandt 
Ik had mijn achterlampjes vervangen voor LED lampjes, maar nadat ik er achter kwam dat dit niet werkte heb ik ze weer vervangen voor gewone lampen. Het enige wat ik recent heb 'vervangen' wat betreft mijn lampen, zijn mijn dimlichten (H7). Ik had eerst standaard lampen er in en nu heb ik een setje H7 Halogeen lampen uit China, die wat witter zijn. Maar verder geen LED of Xenon of iets dergelijks. 

Kan iemand me hierbij helpen? Vanzelfsprekend is het heel gevaarlijk om nu 's avonds te rijden omdat het lijkt alsof ik constant aan het remmen ben. Ik zat zelf te denken aan mijn remlichtschakelaar, maar kan die zomaar spontaan kapot gaan? 
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 aug 2016, 22:32 0 x

Het enigste wat ik kan bedenken is dat je het duplo lampje verkeerd erin gedrukt hebt van achterlicht en remlicht ?

Of verkeerd lampje b,v, een knipperlamp dus met 1 puntje in het midden etc ?

Of niet goed doorgedraaid of juist te ver.

Normaal kan het niet vanwege hoog lage pennetjes die uitsteken op ronding lampje aan de zijkanten van duplo lamp. zie afbeelding schermafdruk

(Duplolamp = 2 lampen in 1)

Dus de rem achterlicht is een BAY15D 21/5 watt lamp.

Dus nu brand bij remmen op 21 watt en 5 watt...aan waardoor de draad van achterlicht ook 12 volt krijgt en waarschijnlijk daarbij ook dus derde remlicht ook bij stadslicht of dimlicht aan is.

Dus een verbindingsbrug door het lampje veroorzaakt is in fitting

Vandaar een kerstboom op je dashboard ?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Johan 3L

12 aug 2016, 19:17 0 x

Vrijwel alle verlichting wordt gestuurd door de Canbus, wellicht is die van slag geraakt door je eerder geplaatste LED lampen.
Ik vermoed dit, omdat bij de moderne Polo ook zo is. Daar kun je vrijwel geen lampen zomaar door LED vervangen. Gek genoeg zit de DRL (dagrijlicht) niet via de canbus.
Mocht ik het helemaal mis hebben, is het nu aan de anderen daarop te schieten.
Audi_gekkie

12 aug 2016, 19:30 0 x

@"Johan 3L" De DRL gaat bij mij ook niet via de canbus, omdat deze bij mij niet af-fabriek is geïnstalleerd.
Wellicht is dit bij jou ook zo?

Het is altijd verstandig alleen led lampen te gebruiken die canbus "proof" zijn.
Johan 3L

12 aug 2016, 21:53 0 x

Ik heb een laatste model Polo met standaard DRL.
Ik weet dat die niet op de canbus zitten (uitgezocht).
Enige probleem daarmee was, dat de plus en min omgedraaid moesten worden, want dat verschil kent de LED lamp dus wel.
Thenotorious

14 aug 2016, 16:58 0 x

AudiFanSedert1971 schreef:
Het enigste wat ik kan bedenken is dat je het duplo lampje verkeerd erin gedrukt hebt van achterlicht en remlicht ?

Of verkeerd lampje b,v, een knipperlamp dus met 1 puntje in het midden etc ?

Of niet goed doorgedraaid of juist te ver.

Normaal kan het niet vanwege hoog lage pennetjes die uitsteken op ronding lampje aan de zijkanten van duplo lamp. zie afbeelding schermafdruk

(Duplolamp = 2 lampen in 1)

Dus de rem achterlicht is een BAY15D 21/5 watt lamp.

Dus nu brand bij remmen op 21 watt en 5 watt...aan waardoor de draad van achterlicht ook 12 volt krijgt en waarschijnlijk daarbij ook dus derde remlicht ook bij stadslicht of dimlicht aan is.

Dus een verbindingsbrug door het lampje veroorzaakt is in fitting

Vandaar een kerstboom op je dashboard ?

Het lag inderdaad aan de duplo lampen, eentje was een duplo lamp en een andere een normale lamp vandaar! Dus heel erg bedankt. Echter brandt mijn EPC lampje wel nog steeds op mijn dashboard. 
Johan 3L

14 aug 2016, 19:46 0 x

...en wat krijg je dan: dat de lampvoet contact maakt met zowel het remlicht als achterlicht.
....en dan gaat alles branden, wanneer je op de rem trapt
....of wanneer je het licht aan doet, gaat ook je remlicht branden.

lekker lastig als je een noodstop maakt, ziet niemand en vlammen ze lekker achterop.
Goed dat je het hebt gevonden.
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 aug 2016, 19:57 0 x

Epc lampje aan, zou hem eerst laten uitlezen en foutmelding laten wissen en kijken of hij terugkomt.

Er zijn forum leden die  je vast kunnen helpen of een garagebedrijf.

Denk dat door lampje het als een ernstige  storing gezien was...

Ik hoop dat Epc lampje weg blijft na reset.

succes
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Thenotorious

14 aug 2016, 21:52 0 x

Johan 3L schreef:
...en wat krijg je dan: dat de lampvoet contact maakt met zowel het remlicht als achterlicht.
....en dan gaat alles branden, wanneer je op de rem trapt
....of wanneer je het licht aan doet, gaat ook je remlicht branden.

lekker lastig als je een noodstop maakt, ziet niemand en vlammen ze lekker achterop.
Goed dat je het hebt gevonden.
Ja alles ging inderdaad branden, ook de voorlampen. En als ik de lampen 'gewoon' aanzette, brandde alles op het felst + 3e remlicht. Ik had als voorzorgsmaatregel mijn derde remlicht afgeplakt met een vuilniszak zodat het enigszins leek alsof ik niet constant aan het remmen was. Gelukkig is het inderdaad verholpen. 
AudiFanSedert1971 schreef:
Epc lampje aan, zou hem eerst laten uitlezen en foutmelding laten wissen en kijken of hij terugkomt.

Er zijn forum leden die  je vast kunnen helpen of een garagebedrijf.

Denk dat door lampje het als een ernstige  storing gezien was...

Ik hoop dat Epc lampje weg blijft na reset.

succes

Zal ik doen! Dankjewel iedereen voor het meedenken. 
Plaats reactie