EGR-perikelen: insufficient flow na vervangen EGR (1.4 benzine)

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Sner

30 mei 2016, 11:41 0 x

Hoi allemaal,

Bij aankoop van mijn A2 was door de vorige eigenaar de EGR-klep vervangen. Direct voor aankoop de auto bij de garage opgehaald. Helaas ging het motormanagementlampje na enkele dagen weer branden en kwam de fout P0401 (EGR: insufficient flow) op. Voor vervangen van de EGR-klep was de flow te hoog (duidend op defecte klep). De auto kwam (ook voor de reparatie) wel door APK en gasmeting, ik kreeg de auto met nieuwe APK mee.
Ik heb het pijpje van EGR naar gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt om eventuele vervuiling hierin als oorzaak weg te nemen. Helaas heeft dit niets geholpen.
Vrijdag ben ik met de A2 naar <span class="vanilla-mention-@"><span class="vanilla-mention-@"><span class="vanilla-mention-@">@Ron47 </span> </span>geweest en hebben we samen gekeken wat VAG-COM zou kunnen betekenen. We hebben EGR- en gasklep opnieuw ingeleerd, en dit leek allemaal prima te gaan. Terugweg (klein stadsritje en daarna 80km snelweg) geen lampje gehad</span>, gisteren weer de weg op, en na 30km op de snelweg kwam het lampje terug met dezelfde foutmelding: P0401.

Ik heb me geprobeerd in te lezen in de EGR-problematiek op dit forum en de andere forums, maar ik kom niet helemaal uit de lijst met mogelijke oorzaken. Wat zou de logische checklist zijn van werkzaamheden, van eenvoudig naar moeilijk of van waarschijnlijk naar onwaarschijnlijk? Ik zou toch graag van dat lampje af willen zijn...
Alvast bedankt!

Rens
pier

30 mei 2016, 12:35 0 x

Rens,
Bij mij (BBY motor)was de EGR problematiek pas opgelost na een nieuwe lambda sonde op uitlaatspruitstuk.
Ook eerst de EGR vervangen, de oude EGR heb ik helemaal open gezaagd, had geen noemenswaardige vervuiling. Volgens een artikel van Bosch hebben lambda sondes een beperkte levensduur/ kilometers.
succes pier
Sner

30 mei 2016, 13:45 0 x

Dag Pier, dat gaat dus om de voorste (dure) lambdasonde, als ik het goed begrijp? (NGK nummer 1825).
Sner

01 jun 2016, 15:43 0 x

Heeft iemand anders nog suggesties?
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 jun 2016, 08:47 0 x

Ja...
Je meld dat de egr pijp is schoongemaakt, deze pijp zit onder de gasklep op een tussenplaat gemonteerd.
Hier in de tussenplaat zit een klein gaatje in 10mm en deze gaan altijd (bijna) dicht zitten en geven doorlaat te gering aan als storing.
Probeer even de gasklep en de tussenplaat er af te halen en dan een los boortje 8 of 10 met de hand er doorheen te bewegen om dit gat weer schoon te maken.
Daarna wel de gasklep pakking v.v.
Sner

14 jul 2016, 13:11 0 x

Hoi <span class="vanilla-mention-@">@koop9 , Je had gelijk! Gasklephuis losgehaald om schoon te maken (was ook hard nodig!) samen met Ron47. Inderdaad zwarte troep in de voet van het gasklephuis waar het EGR-pijpje binnen komt, dat was een klein gaatje dat snel verstopt kan raken. Probleem is opgelost!</span>
Plaats reactie