ABS en ESP lampje blijft branden (plus een uitroepteken in het matrix display met signalen)
Beste mensen,
(ps, heb dit bericht ook op een ander audi forum geplaatst, maar dit forum is specifiek A2 :-) )
sinds een half jaar zijn we in het bezit van een Audi A2 1.4 benzine. Kilometerstand 111.000. De auto rijdt voortreffelijk maar sinds een paar weken branden er een paar lampjes. Omdat de audi dealer de kassa al zag rinkelen, ben ik zelf aan het zoeken naar een mogelijke oplossing. Hoewel de audi garage de abs module snel de schuld gaf, blijkt dit gelukkig niet het geval te zijn. In mei is de gasrecirculatie klep (?) vervangen. Dure grap...
Nu blijft de ABS lamp en de ESP lamp branden plus in het centrale display het remmen lampje met uitroepteken. Met de piepen die daarbij horen...
bij het uitlezen kwam 032c (bosch) naar voren. Dat zou de spoel moeten zijn in de rembekrachtiger die niet goed zou kunnen werken. Ook duur indien nieuw, 750 euro ex montage. Ik heb remmen test gedaan (ABS werkt perfect) en bochten genomen op een gladde ondergrond. De ESP werkt prima en grijpt goed in. Bij het snel optrekken op gladde ondergrond grijpt de tractie controle niet in. Beide voorwielen slippen door en de motor wordt niet "geknepen" . Omdat ik laatst de ESP schakelaar even los haalde, en de alarm lampjes uitgingen heb ik er een nieuwe schakelaar ingezet. Helaas. dat was het toch niet maar het proberen waard.
De spoel in de rembekrachtiger gaat vrijwel nooit stuk volgens de specialist uit Friesland. Nu is dat niet om de hoek helaas... om dat even te laten controleren.
Heeft er iemand een gelijke ervaring dan wel de inhoudelijke kennis om me verder te helpen? Dat waardeer ik zeer. Gezien de leeftijd van de a2 wil ik proberen de kosten binnen de perken te houden en nog een aantal jaren van deze fijne auto te kunnen genieten.
Een ander persoon melde een defecte remlichtschakelaar als mogelijke veroorzaker. Echter, de remlichten branden gewoon, maar weet niet of dit wat uit kan maken. Weer iemand anders had het over een toerentalsensor. Iemand bekend?
Als laatste zat er een storing in dat de ruit in het linker portier niet als zijnde "comfort" met een duw in een keer naar beneden gaat. Rechts werkt dat wel.
Hartelijk dank,
Hans
(ps, heb dit bericht ook op een ander audi forum geplaatst, maar dit forum is specifiek A2 :-) )
sinds een half jaar zijn we in het bezit van een Audi A2 1.4 benzine. Kilometerstand 111.000. De auto rijdt voortreffelijk maar sinds een paar weken branden er een paar lampjes. Omdat de audi dealer de kassa al zag rinkelen, ben ik zelf aan het zoeken naar een mogelijke oplossing. Hoewel de audi garage de abs module snel de schuld gaf, blijkt dit gelukkig niet het geval te zijn. In mei is de gasrecirculatie klep (?) vervangen. Dure grap...
Nu blijft de ABS lamp en de ESP lamp branden plus in het centrale display het remmen lampje met uitroepteken. Met de piepen die daarbij horen...
bij het uitlezen kwam 032c (bosch) naar voren. Dat zou de spoel moeten zijn in de rembekrachtiger die niet goed zou kunnen werken. Ook duur indien nieuw, 750 euro ex montage. Ik heb remmen test gedaan (ABS werkt perfect) en bochten genomen op een gladde ondergrond. De ESP werkt prima en grijpt goed in. Bij het snel optrekken op gladde ondergrond grijpt de tractie controle niet in. Beide voorwielen slippen door en de motor wordt niet "geknepen" . Omdat ik laatst de ESP schakelaar even los haalde, en de alarm lampjes uitgingen heb ik er een nieuwe schakelaar ingezet. Helaas. dat was het toch niet maar het proberen waard.
De spoel in de rembekrachtiger gaat vrijwel nooit stuk volgens de specialist uit Friesland. Nu is dat niet om de hoek helaas... om dat even te laten controleren.
Heeft er iemand een gelijke ervaring dan wel de inhoudelijke kennis om me verder te helpen? Dat waardeer ik zeer. Gezien de leeftijd van de a2 wil ik proberen de kosten binnen de perken te houden en nog een aantal jaren van deze fijne auto te kunnen genieten.
Een ander persoon melde een defecte remlichtschakelaar als mogelijke veroorzaker. Echter, de remlichten branden gewoon, maar weet niet of dit wat uit kan maken. Weer iemand anders had het over een toerentalsensor. Iemand bekend?
Als laatste zat er een storing in dat de ruit in het linker portier niet als zijnde "comfort" met een duw in een keer naar beneden gaat. Rechts werkt dat wel.
Hartelijk dank,
Hans
- luukske
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
- Locatie: Tilburg
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
De magneetspoel kun je uitlezen : http://workshop-manuals.com/audi/a2/run ... rvo_-n247/
Dat met je raam zit in de schakelaar als de andere kant het wel doet .
Dat met je raam zit in de schakelaar als de andere kant het wel doet .
Dank je wel! dat zal ik (laten) uitzoeken. maar blijft het dan niet vreemd dat de wielen bij een slip wel worden afgeremd? Bij het vol (...) gas wegrijden op gladde ondergrond slippen beide wielen door. Hoe staat dat in verhouding tot de solenoid in de rembekrachtiger?
dat zou dan de solenoid moeten zijn? storing Bosch 0032C geeft dat aan. Maar dat is een dure grap, zeker na de 700 euro van anderhalve maand terug
De solenoidklep zit in de bekachtiger en dat zou alles bij elkaar 1100 euro gaan kosten... (al wilde de audi dealer meteen de ABS pomp en computer vervangen a 2500)

- luukske
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
- Locatie: Tilburg
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
vagcom code is dan 00812 google die maar eens. Het zou ook je ABS pomp kunnen zijn maar jij zegt dat die goed werkt, maar die regelt ook het afremmen op je wielen bij gas en dat doet hij weer niet.
- luukske
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
- Locatie: Tilburg
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Volgens mij bij lage snelheden wel daarom kom je niet weg als het glad is met een A2. Maar wellicht heb ik het mis.
Als je de code laat wissen komt hij dan meteen terug of pas als je te hard optrekt of remt bv?
Als je de code laat wissen komt hij dan meteen terug of pas als je te hard optrekt of remt bv?
-
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
- Locatie: Sliedrecht
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
ASR grijpt ook in als de aangedreven wielen te veel verschillen in rotatie. Als alleen het motorvermogen zou worden geknepen zou je zelfs stil komen te staan. Een differentieel zorgt er voor dat er rotatie verschil tussen de beide aangedreven wielen mogelijk is om zonder wringen bochten door te gaan. Als er een echter te veel verschil is wordt het dan doorslippende wiel via de abs pomp afgeremd om er voor te zorgen dat het nog wel grip hebbende wiel aangedreven blijft. Anders kom je stil te staan, terwijl maar een wiel onvoldoende grip heeft en dat is onnodig. Een doorslippend wiel zorgt er namelijk bij een goed werkend differentieel voor dat het andere wiel ook niet meer of iig minder wordt aangedreven. Bij een bocht nemen is dat nodig maar bij een doorslippende wiel echter ongewenst. Bij bijvoorbeeld een Porsche 968 kun je optioneel een antislip differentieel monteren dat bij normaal rijden bochtenwerk soepel laat verlopen maar bij wegscheuren probeert het zoveel mogelijk vermogen op beide wielen te krijgen zonder veel slip toe te laten. Knijpen van het motorvermogen kan dan ook gunstig zijn. Immers is bij een slippend wiel de dynamische wrijvingscoefficient veel lager dan de statische wrijvingscoefficient die bij een wel draaiend maar niet slippend wiel van toepassing is.
Zo nu kan i wel weer.
Zo nu kan i wel weer.
@luukske : De storing komt dan inderdaad meteen weer terug. Hij is een keer weg geweest, bij het verwijderen van de ESP schakelaar en heel even na het resetten van de 21.... computers.
@Ron47 : Dat knijpen van de motor , dat gebeurde inderdaad bij mijn skoda TDI Automaat. Die slaat met zo een bak nooit af natuurlijk. Met een schakelbak is het andere koffie. Dank je wel voor je gedetailleerde informatie!
<span id="_wysihtml5-undo" class="_wysihtml5-temp">
</span>
@Ron47 : Dat knijpen van de motor , dat gebeurde inderdaad bij mijn skoda TDI Automaat. Die slaat met zo een bak nooit af natuurlijk. Met een schakelbak is het andere koffie. Dank je wel voor je gedetailleerde informatie!
<span id="_wysihtml5-undo" class="_wysihtml5-temp">
</span>