Vreemde boordspanning
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja, ik ben met je how to begonnen (minder demonteren dan in werkplaatshandboek is altijd goed). De peilstokbuis heb ik alleen van boven los gemaakt - hij kan een beetje (net genoeg) worden weggedraaid om er langs te komen met het hitteschild. Ik zie niet zo gauw hoe ik die buis van onderen los maak.
Er staat nogal wat kracht op de steeksleutel, daarom wilde ik graag die blokkeerpin gebruiken. Dan kan de steeksleutel eraf en heb je wat meer werkruimte.
Een extra houtje is wel een idee. ik zou eerst iets op de steeksleutel willen plakken, zodat ie niet van de moer af kan schieten. Een houtje met uitholling waar de ring (ik gebruik een steek/ring-sleutel 16 mm) in wordt gefixeerd (boutje door de ring) lijkt me wel een mooie oplossing. En dan het houtje precies zo lang, dat ie ergens onder kan worden geklemd.
Er staat nogal wat kracht op de steeksleutel, daarom wilde ik graag die blokkeerpin gebruiken. Dan kan de steeksleutel eraf en heb je wat meer werkruimte.
Een extra houtje is wel een idee. ik zou eerst iets op de steeksleutel willen plakken, zodat ie niet van de moer af kan schieten. Een houtje met uitholling waar de ring (ik gebruik een steek/ring-sleutel 16 mm) in wordt gefixeerd (boutje door de ring) lijkt me wel een mooie oplossing. En dan het houtje precies zo lang, dat ie ergens onder kan worden geklemd.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Je kunt ook het kunstof binnenscherm uit de wielkuip halen, wordt het een stuk toegankelijker zonder brug, met name de riem en de spanner.
Je hoeft jezelf geen uurprijs te betalen...................
Je hoeft jezelf geen uurprijs te betalen...................
- Peter_Maathuis
- Moderator
Da's een goed idee - ik heb al even met die gedachte gespeeld. En inderdaad, een uurtje meer of minder maakt niet uit. Hij staat droog en ik heb nog andere auto's om me te verplaatsen B)
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
- Audi_gekkie
Ja je gaat er wel van zweten =)Ron47 schreef:
Die olie peistok / vulpijp kan met een inbussleutel boutje bij het y stukje bij deodorant worden losgeraakt. Zit oliedicht met een o ring.
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Sorry. Die spellingcontrole speelt me weer parten.
ik bedoelde dat dat y stukje met een inbusboutje aan de motor vergrendeld zit. Boutje er uit en het trekt het y stukje zo omhoog uit de motor. Geeft nog wat meer ruimte.
ik bedoelde dat dat y stukje met een inbusboutje aan de motor vergrendeld zit. Boutje er uit en het trekt het y stukje zo omhoog uit de motor. Geeft nog wat meer ruimte.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Het is gelukt!
Verwijderen van de wielkuip bleek niet nodig; het rechter voorwiel eraf en de bodemplaat losmaken aan de rechterkant was voldoende om van onderen goed bij de riem te kunnen komen.
Met aangepaste/verlengde steek/ringsleutel 16 (die niet van de moer van de spanner af kan schieten) de riem ontspannen en mijn echtgenote aan de onderzijde de riem van de krukaspoelie laten halen.

Daarna is wisselen van de dynamo simpel en het weer monteren van de riem ook.
En dan blijkt mijn gereviseerde dynamo toch net iets anders dan de oude - de aansluitplaat zit gedraaid (zie pijltjes op foto van oud en nieuw) waardoor de 2-polige connector <b>onder</b> het hitteschild zit i.p.v. er<b>voor.</b> Die kan nu alleen worden ge(de)monteerd met het hitteschild los.

Maar ik ga er van uit dat die connector de komende jaren rustig kan blijven zitten.
Bij draaiende motor is de boordspanning weer zoals ie hoort: 14 Volt en de accu wordt netjes bijgeladen.
Met name Ron en Rolf bedankt voor het meedenken en de goede howto en tips!
Verwijderen van de wielkuip bleek niet nodig; het rechter voorwiel eraf en de bodemplaat losmaken aan de rechterkant was voldoende om van onderen goed bij de riem te kunnen komen.
Met aangepaste/verlengde steek/ringsleutel 16 (die niet van de moer van de spanner af kan schieten) de riem ontspannen en mijn echtgenote aan de onderzijde de riem van de krukaspoelie laten halen.

Daarna is wisselen van de dynamo simpel en het weer monteren van de riem ook.
En dan blijkt mijn gereviseerde dynamo toch net iets anders dan de oude - de aansluitplaat zit gedraaid (zie pijltjes op foto van oud en nieuw) waardoor de 2-polige connector <b>onder</b> het hitteschild zit i.p.v. er<b>voor.</b> Die kan nu alleen worden ge(de)monteerd met het hitteschild los.

Maar ik ga er van uit dat die connector de komende jaren rustig kan blijven zitten.
Bij draaiende motor is de boordspanning weer zoals ie hoort: 14 Volt en de accu wordt netjes bijgeladen.
Met name Ron en Rolf bedankt voor het meedenken en de goede howto en tips!
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
- Audi_gekkie
Zie ik nou een scheur in het metaal waar de dynamo aan gemonteerd is? :/