Noodloop, meteen bij starten

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 dec 2016, 16:14 0 x

Sinds gisterochtend gaat mijn motor management lampje niet meer uit na het starten en is de noodloop geactiveerd. Ik kan wel doortrekken tot 4000 tpm maar er gebeurt niet veel qua acceleratie. Met enig geduld kan ik wel op 100 km/u komen, terwijl ik vorige week vlot op 160 km/u zat..

Ik krijg fout 17957 - N75 (magneetventiel voor turbodrukbeperking) P1549 onderbreking / kortsluiting naar massa - sporadisch
en deze fout laat zich niet wissen.

Ik heb de N75 vervangen - geen effect.

Ik heb de basisinstelling van de N75 een aantal minuten laten draaien (1400 tpm, N75 wordt afwisselend 10 seconden op 0,0% en 99,6% gestuurd, maar de schoepenverstelling van turbo doet niets.  

Ik kan het stangetje van de turbo met de hand een paar cm verplaatsen en ook 160 km/u suggereert dat er met de schoepenverstelling van de turbo niets mis is. Alle vacuüm-slangetjes lijken me intact en lekvrij.

Ik heb een blokje rond mijn huis gelogd - de N75 (grijze lijn) staat steeds op 92,4% (=noodloop).
Op het langste stuk kom ik tot ca 3500 tpm (rood) en 50 km/u (bruin). De laaddruk (sollwert) gaat daarbij omhoog naar 2400 mbar (groen) maar de laaddruk (istwert) blijft rond de 1000 mbar.
Afbeelding

Iemand idee waar verder te zoeken? Is de N75 ergens gezekerd?
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

22 dec 2016, 17:59 0 x

Je heb gisteren je dashbord vervangen , misschien dat daar iets fout zit .
Zou ff de oude terug zetten om het uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 dec 2016, 18:39 0 x

Het "nieuwe" instrumentenpaneel klaagt over niet aangemelde sleutels (logisch) en over de communicatie met de ECU. In de nu geïnstalleerde ECU is de startonderbreking uitgeschakeld (anders kun je niet testen met een ander instrumentenpaneel).
Ik zal inderdaad morgen de originele ECU en het oude paneel eens terugplaatsen en zien of dat effect heeft.

Wel heel slim van Audi om, als de startonderbreking meer dan een dag is uitgeschakeld, permanent de noodloop in te schakelen  :o
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1343
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 dec 2016, 19:40 0 x

Is het niet gewoon een slang of intercooler want laaddruk van 1000mbar  is ongeveer gelijk aan atmosferisch op toeren.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 dec 2016, 22:00 0 x

In de grafiek zie je dat de ECU vindt dat er 2400 mbar zou moeten worden geleverd (sollwert). Als er een lek is (tenzij in dat lek de slang naar de vacuümdoos van de turbo zit), zou de turbo-verstelling toch moeten werken om te proberen die druk te leveren?

Ik krijg de indruk dat de N75 niets doet: er gebeurt niets tijdens "inleren" (VCDS 01-Engine Basisinstellingen kanaal 11) waarbij de klep om de 10 seconden tussen 0 en 100% wordt geschakeld.

Vandaar mijn vraag of de N75 via een zekering (en welke?) wordt gevoed.

Ik heb toen de N75 uit de auto was ook nog de weerstand gemeten; de N18 (die bij de ATL motor samen met de N75 in één behuizing zit) en de N75 hebben 16 Ohm als weerstand en dat vind ik een redelijke waarde.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

22 dec 2016, 23:37 0 x

Al gezocht op a2freun.de?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 dec 2016, 12:09 0 x

Ja, maar daar is niet veel te vinden. En idem op A2oc.net in de UK. Hier en daar zijn verhalen te vinden van desperate TDI-rijders, die geen idee hebben wat er aan de hand kan zijn en honderden euro's spenderen bij dealers die ook geen idee hebben. Soms (b)lijkt na vervangen van een zekering of relais het probleem opgelost...

De fout is statisch: met de auto op contact is de fout aanwezig en niet te wissen, dus de ECU stelt meteen vast dat de N75Q33 niet aan te sturen is => ECU kan turbodruk niet regelen => ECU schakelt over op noodloop.

Na het omwisselen van de ECU (en nog niet het instrumentenpaneel => startblokkering actief) is de fout niet meer te zien, maar dat komt wellicht omdat de startblokkering alle andere fouten maskeert.

Na het terugplaatsen van het oorspronkelijke instrumentenpaneel verdwijnen alle fouten en werkt alles (behalve de cruise control uiteraard) weer normaal. Zie plaatje hieronder en vergelijk met hierboven.

Het toerental (rood) gaat veel sneller omhoog, de N75 regelt de turbodruk (grijze lijn) en  en de gele lijn hobbelt netjes achter de groene aan. 
Afbeelding

Toch bizar, dat plaatsen van ECU (zonder startblokkering) en ander instrumentenpaneel noodloop kan veroorzaken...
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

23 dec 2016, 12:23 0 x

Ik weet niet of dat bizar is of juist slim.

Misschien dat Audi eventuele oplichting op die manier probeert te voorkomen. Bijv. tellerstanden fraude.

Het zou ongetwijfeld moeten lukken, maar blijkbaar hanteert Audi een bepaalde procedure?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 dec 2016, 13:58 0 x

Het zou heel slim zijn als de ECU de km-stand in het instrumentenpaneel vergelijkt met zijn eigen stand en bij (aanzienlijk) verschil de noodloop zou activeren
Dan zou fraude met km-standen niet meer kunnen voorkomen (tenzij iemand de ECU-software aanpast).

Maar dat is duidelijk niet het geval: mijn ECU heeft een ongeveer een jaar lang geen snelheid gezien (de reden dat mijn cruise control niet werkte) en loopt dus nogal achter bij het instrumentenpaneel. Zie hieronder (foto's van vandaag met originele ECU en instrumentenpaneel).

Afbeelding

Het zou nog kunnen dat de ECU niet reageert op een <b>hogere</b> km-stand in het instrumentenpaneel, maar alleen op een <b>lagere</b>. Maar mijn "nieuwe" paneel staat op 224.730, minder dan 0,5% verschil.

Toch niet zo slim van Audi...
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Seven
Audi A2 clublid
Berichten: 145
Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
Locatie: Nijmegen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

23 dec 2016, 15:21 0 x

Is het instrumentenpaneel open te maken? Misschien zitten er verschillende printjes in die een voor een te swoppen zijn met het ander instrumenten panel.
Plaats reactie